Albe şi negre. Ne pierdem în nimicuri şi uităm esenţa

De Daniel Scridon
2Comentarii
Albe şi negre.  Ne pierdem în nimicuri şi uităm esenţa
„Fără educaţie, ce este omul? Un splendid sclav, un sălbatic al raţiunii” – spunea Joseph Addison, întemeietorul jurnalismului literar englez. În urmă cu peste 300 de ani.

Ne-am adus aminte de aceste vorbe la o lecturare mai atentă a unui raport întocmit de Curtea de Conturi a României privind performanţa şi finanţarea sistemului educaţional din ţara noastră. Realitatea mioritică este una înfricoşătoare, sistemul de învăţământ fiind „la pământ”. Rata abandonului şcolar a înregistrat o valoare de 18,5% la nivelul anului 2016, ceea ce asigură României un ruşinos antepenultim loc pe „Bătrânul Continent”, fiind depăşită doar de Malta (19,7%) şi Spania (19%). Printre cauzele care duc la producerea acestui fenomen amintim: lipsa de resurse financiare pentru a acoperi costurile educației, o rețea școlară insuficient dezvoltată în mediul rural, lipsa asistenței educaționale și atitudini discriminatorii față de romi, persoane cu dizabilități și cu nevoi educaționale speciale. Deși avem 10 clase obligatorii, statul nu ia măsuri pentru ca acești tineri să urmeze cursurile. Sunt lăsaţi în voia sorţii. Iar când vor deveni maturi, vor deveni cei mai predispuşi la comiterea de infracţiuni.

Uitând că unul din atributele lor este protejarea copiilor, Direcţiile de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului se „spală” pe mâini, aruncând vina în cârca inspectoratelor şcolare. Primăriile şi Consiliile Judeţene au cadrul legal de a aloca bani pentru învăţământul preuniversitar, dar contribuţia acestora în anul 2016 a fost în cuantum de sub 1% în 28 de unităţi administrativ-teritoriale, printre care şi în Arad. Iar cei mai în măsură să se implice, să găsească soluţii de stopare a abandonului şcolar – guvernanţii – nu pun preţ pe vorbele prozatorului român Mihail Sadoveanu: „Adevărat că mai cinstit lucru nu este în lume şi mai scump şi mai curat, decât omul procopsit la învăţătură”. Ei pun căruţa înaintea boilor, „tipărind” manuale digitale, în condiţiile în care, potrivit aceluiaşi raport, peste 45% din numărul elevilor din mediul rural nu au acces la un calculator, laptop sau smartphone. Pentru a accesa varianta digitală a manualului şcolar. Şi se fac remarcaţi doar prin schimbări puerile, lipsite de substanţă, care nu au puterea de a opri creşterea abandonului şcolar.

Trist, dar adevărat! Vorba celui mai important poet român, Mihai Eminescu: „Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi statul va fi stat”. Şi se va implica. Nu doar va mima buna credinţă…



2Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor