Alte „drame” după Colectiv

De Alin Gherasim
3Comentarii
Alte „drame” după Colectiv
© Tragedia de la Colectiv are încă ecouri puternice FOTO: JA
Administratorii de firme spun că realizarea documentaţiei de securitate la incendiu este o necunoscută la Arad.

Au trecut patru luni de la tragedia din clubul bucureştean Colectiv, dar ecourile par tot mai puternice. Pentru că, imediat după nefericitul incident, legislaţia a fost schimbată în ceea ce priveşte securitatea la incendii. Ce înseamnă acest lucru pentru patronii şi administratorii de firme? Birocraţie mai multă, cheltuieli mai mari, inclusiv riscul de a rămâne fără activitate. Şi nu din cauza banilor, ci a birocraţiei. Mai mulţi administratori şi patroni ne-a semnalat faptul că Primăria Arad nu le oferă autorizaţia de funcţionare care trebuie reînnoită anual. Şi asta pentru că, din 2016, Primăria cere neapărat un aviz de la ISU, aviz care să ateste dacă societatea comercială are nevoie sau nu de atestat privind securitatea la incendiu. „Noi eliberăm autorizaţiile numai dacă dosarele sunt complete. Dacă lipsesc anumite documente de la dosare, atunci nu eliberăm autorizaţiile de funcţionare”, a spus, scurt şi la obiect, Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei. Totuşi, patronii au fost nemulţumiţi pentru că, odată ajunşi în faţa ghişeului unde se vizează autorizaţia, li s-a spus doar că nu vor primi respectiva viză. Când au întrebat ce trebuie să facă pentru a intra în legalitate, patronii au rămas interzişi: funcţionarii au ridicat din umeri.

Şi acesta a fost momentul în care ni s-au adresat nouă. Pentru că, după cum spun ei, le-au fost trântite uşile în nas atât la Primărie, cât şi la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, instituţie ce avizează documentaţia pentru securitatea la incendiu.

„Când am întrebat la ISU ni s-a spus că nu este de competenţa lor să întocmească documentaţia respectivă. Nu ştim unde să mai mergem, nu ştim pe cine să mai întrebăm. Iar, dacă nu rezolvăm problema, riscăm ca activitatea să ne fie suspendată pentru lipsa autorizaţiei de funcţionare”, ne-a spus unul dintre administratori. Aşa că am încercat să mergem noi pe firul acestei poveşti încâlcite pentru a desluşi iţele ei. Nu ne-a fost uşor şi nici nu am primit toate răspunsurile, dar le publicăm pe cele pe care le avem deja. Aşadar, prima ţintă, după Primărie, a fost Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Arad. Căpitanul George Pleşca, purtătorul de cuvânt al pompierilor, ne-a explicat detaliat care este procedura. „La noi se cere un punct de vedere. În funcţie de obiectul de activitate, de suprafaţa spaţiului în care îşi desfăşoară activitatea, li se spune dacă au sau nu nevoie de autorizaţia pentru securitatea la incendiu. Dacă au nevoie, trebuie să se adreseze unei firme private care întocmeşte documentaţia pentru autorizare”, a declarat Pleşca. În primă fază, la ISU se depune o mică documentaţie referitoare la obiectul de activitate şi suprafaţa în care se desfăşoară respectiva activitate. „În maxim 15 zile de la depunerea acestor documente, noi oferim un răspuns în care spunem dacă este sau dacă nu este nevoie de autorizaţie. Apoi, după ce primim toată documentaţia întocmită de firma privată, în cel mult 30 de zile eliberăm autorizaţia”, a mai spus purtătorul de cuvânt al ISU.

Un expert

Dar aici apare o problemă. La nivelul judeţului Arad există un singur expert care întocmeşte astfel de documentaţii. Datele lui de contact pot fi găsite foarte uşor pe pagina de internet a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Problema este că, imediat după schimbarea legislaţiei, sute de administratori de firme au cerut întocmirea respectivelor documentaţii. Iar acest lucru înseamnă un volum de muncă uriaş pentru singurul expert. Aşadar, de la momentul în care se cere întocmirea documentaţiei necesare pentru autorizaţia de la ISU şi până la momentul în care aceasta este întocmită de specialist ar putea dura foarte multă vreme. Presaţi de timp, administratorii de firme au început să se gândească la ce e mai rău: suspendarea activităţii din cauza faptului că nu au primit autorizaţia de funcţionare de la Primărie. Din fericire, dacă putem spune aşa, problema a fost una la nivel naţional, nu doar la Arad. Aşa că administratorii de firme au primit un răgaz. Dacă până acum toate documentele trebuiau finalizate până la finele lunii martie, acum termenul a fost prelungit până la finele acestui an.

Semne de întrebare

31 decembrie 2016 pare un termen rezonabil, dar nu e chiar aşa. Pentru că ne întoarcem la singurul expert pe care îl avem în judeţul Arad. Poate că nici cele nouă luni în plus nu vor fi suficiente pentru ca expertul respectiv să rezolve toate documentaţiile solicitate. Dar numai timpul va clarifica acest aspect.



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor