Aradul se schimbă la faţă

64Comentarii
Aradul se schimbă la faţă
Arad – De la 1 august, nu mai e vorba de o poveste. Suntem martorii demarării unor proiecte deosebite, care, pe lângă importanţa utilitară, vor înfrumuseţa şi faţa oraşului.  Aradul se schimba la fata (2) | Video1 Video2

E vorba, desigur, de începerea lucrărilor din cadrul proiectului „Arad – Reabilitare transport urban”, cofinanţat de BERD şi Primăria Municipiului Arad.

Despre cât de necesară era această operaţiune, nu cred că mai are vreun sens să vorbim. Glumind puţin, am putea spune că, dacă ai fi venit din străinătate, după mii de kilometru parcurşi cu maşina, ai fi ştiut când intri în Arad şi dacă erai legat la ochi. Carosabilul era (şi încă mai este) mizerabil – gropi, denivelări, petice peste petice în asfalt, zdruncinături, disconfort. Aşadar, un proiect era mai mult decât necesar, iar Primăria şi, de ce să n-o spunem, primarul Gheorghe Falcă au iniţiat acest proiect, au găsit sursele de finanţare şi acum s-a trecut la execuţia etapei întâi din proiect.

Obiectivele primei faze

Prima etapă din cadrul Proiectului „Arad – Reabilitare transport urban” cuprinde lucrări care se vor desfăşura pe trei tronsoane. Tronsonul 1, Făt Frumos – Piaţa UTA; tronsonul 2, Piaţa UTA – Podgoria; tronsonul 3, Podgoria – Piaţa Romană. Termenul de finalizare a lucrărilor din această etapă este unul ambiţios – 1 decembrie 2008. Spunem că este ambiţios pentru că, iniţial, se vorbea de 18 luni. „Deşi lucrările au început cu oarecare întârziere, în ce ne priveşte, vom face eforturi ca să ne încadrăm în termenul anunţat”, ne asigură ing. Ioan Faur, directorul de la ICIM Arad, firmă care va executa lucrările de montaj la liniile de tramvai, la carosabil şi trotuare (alte două firme, ISAF Bucureşti şi SPIE Rail, din Franţa, vor executa lucrările de alimentare cu energie electrică şi pentru linia de contact etc.).

De luna viitoare, va fi abordat şi tronsonul 2, pentru început cu intervenţii la carosabil. Lucrările la linii, cu închiderea circulaţiei tramvaielor pe acest traseu, se vor executa după finalizarea tronsonului 1. În fine, lucrările la tronsonul 3, Podgoria – Piaţa Romană, vor începe în trimestrul IV al acestui an, cu lucrările la carosabil, intervenţiile la liniile de tramvai fiind programate pentru anul viitor.

Detalii despre lucrare

Conform proiectului, vor fi modernizate liniile de tramvai, care vor fi schimbate în totalitate. Se va reface întreg carosabilul, pe câte trei benzi de circulaţie, pe fiecare sens. De asemenea, se vor reface trotuarele, parcajele şi semaforizarea. Nu mai puţin de 24 de intersecţii vor fi semaforizate. E vorba de reabilitarea a 5,9 kilometri de drum, cât reprezintă distanţa dintre Făt Frumos şi Piaţa Romană.

Dacă volumul lucrărilor este mare, şi costurile sunt pe măsură: 30,8 milioane de euro. Merită? În mod cert! Altfel, BERD n-ar fi acceptat să finanţeze proiectul. La urma urmei, primarul Gheorghe Falcă are dreptate când spune că avem de-a face cu cel mai mare proiect, de la construirea Combinatului chimic încoace, care modernizează oraşul de la Vest, prin centru, spre Sud, dar şi atunci când afirmă că „Acest proiect a însemnat pentru noi ceea ce a însemnat FMI pentru România – prin el ne-am câştigat credibilitatea”.

Despre ineditul modernizării

Partea interesantă a proiectului este aceea că tramvaiele vor circula, în Vlaicu, peste o suprafaţă înierbată. Practic, între borduri, inclusiv între linii, vom vedea gazon. Va exista şi un sistem de udare, iar „tunsul” ierbii va cădea în sarcina… tramvaielor, care vor fi dotate în mod special pentru această operaţiune. Şi încă ceva: ca principiu, peroanele din staţiile de tramvai vor fi amplasate după ieşirea din intersecţie.

Urmează alte proiecte

Primarul Gheorghe Falcă a ţinut să ne vorbească şi despre celelalte trei mari proiecte pentru reabilitarea drumurilor din municipiu. Primul, cel ce include cartierele Gai, Bujac şi Sânicolaul Mic, unde e vorba de modernizarea a 90 kilometri de drum şi de introducerea canalizării. Al doilea proiect de modernizare a drumurilor cuprinde străzi din Subcetate, Grădişte (în stânga şi în dreapta, luând ca referinţă strada Petru Rareş), iar al treilea se referă la zona istorică din perimetrul Biserica Sârbească – Piaţa Romană (Boul roşu), unde lucrările vor fi finanţate din fonduri structurale. Prin realizarea acestor proiecte vor fi modernizate drumuri pe o distanţă de 122 de kilometri.

 

Fact box

Date tehnice ale proiectului

Prima fază a lucrărilor, în cuantumul celor 30 de milioane de euro, include printre altele:

– 11,8 km de linii de tramvai reabilitate

– realizarea a 24 de intersecţii semaforizate

– 11.834 metri pătraţi de tratament cu mixtură asfaltică

– 714 bucăţi indicatoare schimbate

– 5.888 metri de tubulatură pentru comunicaţii

– 177 de copaci plantaţi

– 3 hectare de zone verzi refăcute

– 2,6 hectare de linii de tramvai înierbate

 

„Acest proiect a fost pentru noi ce a fost FMI pentru România – prin el ne-am câştigat credibilitatea” – Gheorghe Falcă

T.M.



64Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor