Autostrada: start cu poticneli

6Comentarii
Autostrada: start cu poticneli
ARAD – Câştigătorul licitaţiei pentru exproprierile de pe autostradă a fost contestat de un contracandidat.

La o zi după anunţul făcut de Ministerul Transporturilor privind numele câştigătorului licitaţiei pentru construcţia tronsonului de autostradă Arad-Timişoara, lucrurile s-au şi împotmolit în această chestiune. Construcţia autostrăzii ar trebui finalizată, conform contractului semnat deja cu ministerul, în doar 24 de luni, însă lucrurile par să întârzie încă din start.

Cel mai important proiect de infrastructură din vestul ţării, autostrada Arad-Timişoara are, în sfârşit, constructor, dar are şi probleme în justiţie. Consorţiul de firme spaniol-italian FCC Construction-Astaldi (cunoscut românilor, dar nici de departe lăudat) va construi autostrada arădeană, dar startul lucrărilor pare chiar şi acum departe. Motivul e dat de litigii şi contestaţii în justiţie.
Prin tribunale

Ioan Maliţa, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale Timiş, susţine că lucrările nu pot începe pentru că societatea Boştină şi Asociaţii a contestat licitaţia de atribuire a procedurilor de expropriere pentru acest tronson de autostradă. Firma contestatară a participat la licitaţie, dar a pierdut atribuirea în favoarea altor societăţi şi a decis să conteste câştigătorul. Cazul se judecă acum în justiţie. Fără exproprieri realizate, construcţia autostrăzii nu poate începe, fapt recunoscut şi de oficial.

”Până nu se termină,  nu putem face nimic“, spune Maliţa. Consorţiul spaniolo-italian va trebui, ca atare, să mai aştepte până să se pună pe treabă. Timpul ar putea duce la scumpirea valorii lucrărilor, iar acesta, în pofida faptului că autostrăzile din România sunt, se pare, deja, cele mai scumpe din Europa. Contractul pentru tronsonul de autostradă ce trece prin Arad a fost semnat la o valoare de 482,9 milioane lei, fără TVA.

190.000 euro pentru exproprieri
Procesul între DRDP Timişoara şi Casa de Avocatură “Boştină și Asociaţii” din București se judecă pe 3 decembrie la Curtea de Apel Timişoara, dar şi pe 3 martie 2009 la Curtea de Apel Bucureşti, fiind vorba de recursuri adresate ambelor instanţe. Un lucru e singur aici: Curtea de Apel București a dispus suspendarea contractelor deja încheiate de DRDP Timişoara pentru expropiere până la judecarea cauzei, aşa că nici o lucrare nu poate fi demarată până după pronunţarea unei sentinţe.
În ceea ce priveşte desemnarea firmelor care se vor ocupa de consultanţa juridică în problema exproperilor, la licitaţia organizată de DRDP au ieşit patru câştigători. Doi dintre aceştia, Consitrans şi Dragomir şi Asociaţii ar fi urmat să se ocupe de expropieri pe tronsonul aflat în judeţul Arad. Pentru serviciul pe care îl prestează, cele două firme de avocatură care se ocupă de judeţul Arad ar fi urmat să primească aproape 190.000 de euro.

Şi alte câteva probleme

Şi ale critici au început deja să apară pe acest subiect. De această dată cu privire la executantul lucrării, în condiţiile în care firma spaniolă (din consorţiul câştigător) care a a prins şi în trecut lucrări de infrastructură în Romînia are întârzieri în executarea lucrărilor deja asumate, iar nemulţumirile sunt cu duiumul. FCC Construccion a fost amendată de către Direcţia de Drumuri, în vară, firma fiind executanta lucrărilor de refacere a DN 60 Timişoara – Lugoj, atât de hulit de toţi şoferii.

În plus, termenul de garanţie oferit pentru autostrada Arad-Timişoara este de doar 24 de luni.  Un singur lucru e sigur în acest caz când vine vorba de autostrada spre Arad: din start un kilometru de autostradă ne costă 3,5 milioane de euro.

A.B.



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor