Casa împărăţiei lui Hristos

Casa împărăţiei lui Hristos
ARAD – Fragment din Pastorala la Naşterea Domnului ce va fi citită în bisericile ortodoxe din Eparhia Aradului. pastorala

 

Întruparea Domnului ne face să gândim la Biserică, atât ca Trup tainic al Domnului, cât şi ca locaş sfânt al lui Dumnezeu, subliniind faptul că oamenii înşişi trebuie să fie locaşuri alese ale Duhului Sfânt, ridicând biserici în multitudinea înţelesurilor cuvântului. Deşi primit întru smerenie în mijlocul oamenilor, Mântuitorul lasă a se înţelege că aşteaptă de la fiecare să fie primit măcar ca peştera de odinioară ori de câte ori bate la poarta sufletului. El a luat condiţia noastră umilă pentru a o înălţa la cele cereşti. Pentru aceasta şi-a impropriat integral firea omenească, nu ca pe un înveliş aparent, exterior. Întruparea pentru noi oamenii dovedeşte pe Dumnezeul adevărat şi Omul deplin în unitatea desăvârşită a celor două firi într-o singură persoană. Şi dacă Biserica reprezintă Trupul cel tainic al Mântuitorului pentru care El s-a jertfit, atunci fiecare în parte dintre creştinii care o alcătuiesc devin locaşuri de sălăşluire pământească a lui Dumnezeu.

Cu un prilej sărbătoresc ca cel de astăzi, cugetul fiecărui creştin se opreşte asupra cuvintelor Crezului şi anume cele privind venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu: „Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire s-a pogorât din ceruri şi s-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi s-a făcut om”. De altfel Sfânta Evanghelie după Ioan spune: „Şi Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit întru noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr… Şi din plinătatea Lui noi toţi am luat, şi har peste har”. Deci, prin cuvântul „S-a întrupat”, Sfinţii Părinţi au ţinut să arate hotărât că Fiul lui Dumnezeu şi-a alcătuit Trup adevărat, nu numai unul părut cum susţineau unii şi de aceea nu a venit cu El din cer, ci L-a luat din Sfânta Fecioară Maria. Adăugând şi cuvintele „s-a făcut om” ei au ţinut să sublinieze că n-a luat numai un trup fără suflet sau minte cum încercau să arate alţii, ci, s-a făcut om deplin cu trup şi suflet cuvântător sau raţional.

Fiul lui Dumnezeu n-a părăsit cerul prin coborârea Sa, deci nu a lăsat firea Sa cea dumnezeiască. Prin firea noastră se află pogorât din cer dar prin cea dumnezeiască era unit cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. În această privinţă unul dintre marii teologi arată următoarele: „Ce minune, ce coborâre de negrăit a iubirii faţă de noi, a iubitorului de oameni Dumnezeu! Unirea pe care o are prin fire cu Tatăl Său făgăduieşte să o aibă prin har şi cu noi, dacă vrem; iar noi o vom avea cu El la fel, dacă vom lucra poruncile Lui. Căci ceea ce are El prin fire cu Tatăl, aceea ne dă şi nouă să avem cu El prin voinţă şi prin har… Slava pe care a dat-o Tatăl Fiului ne-o dă şi nouă Fiul prin harul dumnezeiesc. Şi lucrul şi mai mare e că, precum El este întru Tatăl şi Tatăl este întru El, aşa Fiul lui Dumnezeu este întru noi şi noi, dacă voim, vom fi întru Fiul, prin har”.

Înoindu-ne astfel mereu sufleteşte să-l primim pe Domnul în mijlocul nostru şi-n adâncul fiinţei pentru a ne învrednici să fim primiţi în Casa Sa în părtăşie desăvârşită, cerându-i să ne dea harul mântuitor, cu ajutorul căruia să împlinim tot binele, care să se reverse apoi cu îmbelşugare peste toţi de măritele praznice şi pentru toată vremea următoare pusă sub stăpânia lui Dumnezeu cel Unul slăvit în Sfânta Treime, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Amin.

 

 

Al vostru, de tot binele doritor,

TIMOTEI

Episcop al Aradului

 

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !