Ce facem cu molozul? Îl aruncăm pe câmp, pe gratis, sau plătim pentru el?

De Valentin Goran
20Comentarii
Ce facem cu molozul? Îl aruncăm pe câmp, pe gratis, sau plătim pentru el?
În cele 105 zile de când a început 2017, șapte șoferi au fost prinși când aruncau molozul pe câmp. Amenda este de 1.000 de lei, iar un transport la ASA costă de la 4.000 lei în sus.

Problema molozului rezultat din construcții dar și a gunoiului menajer aruncat atât în municipiu, cât și la marginea lui a devenit una dintre cele mai acute din oraşul de pe Mureș. Consilierii locali, prin hotărârile lor, ar putea schimba poate ceva. Semnale de alarmă se trimit pe temă de ani de zile în acest sens dar şi propuneri – amenda să crească de la 1.000 la 10.000 lei și eventual mijlocul de transport să fie confiscat. În plus, cel surprins pe câmp să fie obligat să facă curățenie.

Mai mult, inspectorii Gărzii Naționale de Mediu, Filiala Arad, ba chiar și cei de la Protecția Mediului nu sunt niciunde pentru a pune umărul la rezolvarea acestei probleme. Practic, toată lumea închide ochii în timp ce Aradul este înghițit de gunoaie la propriu.

Șapte prinși în 100 de zile

În acest an, polițiștii locali au surprins doar șapte astfel de transporturi în trei luni și jumătate. Gunoaiele au fost descărcate în zonele: Micălaca, Șezătorii, Voinicilor, Sibiului, Subcetate și Agricultorilor. Practic, cam toate zonele periferice ale municipiului sunt pline de moloz și gunoi menajer. Amenzile, de 1.000 de lei, sunt adevărate bagatele. Aşa le şi văd locuitorii urbei. Iată ce ne spune un arădean: „am plătit o firmă să vină cu un camion de 30 de tone și au încărcat molozul. I-am dat 200 de lei și a vrut să plece, moment în care am întrebat unde merge cu molozul. Mi-a răspuns, sec, că asta e problema lui. S-a dus pe câmp, probabil”. Pentru că, nu-i aşa, este mai ieftin să arunci pe câmp decât să plătești, iar această practică este una generalizată la nivel de municipiu şi nu numai. Dovadă și mizeriile aruncate peste tot. Aradul are acum o serie de zone „inundate” de moloz precum strada Mărului, Agricultorilor – Poltura, Sibiului, zona Balastiera Micălaca, Diogene – Subcetate, Clopotului și Ștefan Zarie – Sânicolau Mic.

Pe bani, la ASA

Am contactat Palatul Administrativ pentru a afla unde poate fi dus legal molozul, deșeuri industriale sau menajere și, mai ales, cât costă. Reprezentanți Primăriei Municipiului Arad ne-au spus că toate tipurile de gunoi, fie el menajer, industrial sau moloz pot fi transportate la A.S.A. Servicii Ecologice, groapa de gunoi situată pe Centura Nord – FN, mai exact lângă CET Arad.

Prețurile și programul

Am stat de vorbă cu reprezentanții ASA pentru a afla care sunt prețurile. Iată-le: 9,5 euro/tona pentru deșeuri din construcții; 22,11 euro/tona pentru deșeuri municipale; 28,11 euro/tona pentru deșeuri industriale. De specificat că la această taxă se adaugă taxa de mediu, care este 80 RON/tona. În ceea ce privește programul de funcționare acesta este: 07.00-11.00 – luni-vineri; 08.00-15.00 – sâmbătă; duminica – închis.

Cât costă un transport?

Am realizat câteva calcule pentru a afla cât îi costă pe arădeni un camion de 3,5 tone, 7,5 ori 12, plin de moloz, deșeuri industriale ori deșeuri municipale, cu taxa de mediu inclusă. Trebuie specificat aici că ne referim la arădenii care au un mijloc de transport pentru a ajunge cu molozul la sediul ASA.

Cât costă molozul?

Așadar calculul este simplu pentru moloz: 9,5 euro/tona * 3,5 tone = 33,25 euro (150 lei) și 80 lei/tonă (taxă mediu) * 3,5 tone = 280 lei. Mai departe: 150 lei (3,5 tone moloz) + 280 lei (taxa de mediu) = 430 lei un transport de 3,5 tone de moloz. Transportul de 7 tone costă 860 lei, cel de 12 tone costă 1.473 lei, în timp ce un transport de 30 de tone costă 3.682 lei. Cât costă deșeurile industriale? Ei bine, 3,5 tone de deșeuri industriale, transportate la ASA, costă 638 lei, 7 tone costă 1.257 lei, iar 30 de tone costă 5.384 lei.

În loc de concluzie

În cazul în care arădenii nu dispun de un camion sau vehicul mai mare, costurile vor crește exponențial, deoarece la calculele prezentate mai sus se adaugă și închirierea de container, dar și numărul de kilometri parcurși de camioanele societății ASA până și de la proprietar. Așadar, vă întrebăm, ce e mai ieftin? Să dai câte 400 de lei pentru 3,5 tone de moloz și să fi „ecologic”, sau să suni un „camionagiu”, îi dai acolo maxim 200 de lei și ai scăpat de gunoi? La astfel de cifre, pare că suntem condamnați să fim înecați în gunoaie și moloz.



20Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor