Cele mai chic oraşe ale lumii

Reactualizat la:
6Comentarii
Cele mai chic oraşe ale lumii
Parisul are La Rue du Faubourg Saint-Honoré. New York este oraşul bulevardelor Madison şi Fifth. Iar pentru o şedinţă de shopping, ce loc poate fi mai potrivit decât Via Monte Napoleone din Milano, pentru ultimul trend în modă? 

Experţii Forbes în stil au decis că, în topul oraşelor strălucitoare, nu poate sta decât Londra cea veşnic ceţoasă, cu a cărui vibraţie cosmopolitană nimic nu se compară.

O treime din populaţia actuală a oraşului s-a născut în afara lui; ca atare, 2,3 milioane de londonezi împărtăşesc cultură, modă şi artă culinară de o mare diversitate. Tocmai acest amestec conferă o efervescenţă unică oraşului, considerat de studiul de faţă ca cel mai elegant din lume.

„Singurele bile negre ale Londrei se leagă de securitatea metropolei şi preţurile mari”, arată Simon Anholt, editor al magazinului „Place Branding & Public Diplomacy” şi autor al ediţiei din 2008 a studiului City Brands Index pe care se bazează clasamentul Celor mai „stylish” oraşe realizat luna trecută.

Forbes a preluat şi comentat acest studiu, realizat cu ajutorul a 18.000 de repondenţi din 18 state. Oraşele au fost evaluate pornind de la stilul de viaţă, agitaţie, multiculturalism, viaţă culturală şi atractivitate.

De exemplu, participanţilor la studiu li s-a solicitat să ordoneze 40 de metropole pornind de la date meteorologice, poluare şi atracţii turistice – în primul rând edificii, monumente şi parcuri.

Au fost chestionaţi despre cât de bine sunt aşteptaţi să fie primiţi ca oaspeţi în respectivele oraşe şi cât de importantă a fost contribuţia acestora pe plan mondial în domeniile ştiinţei, culturii, dar şi ale guvernării politice, în ultimele trei decenii.

„Conducătorii mai înţelepţi au ştiut să privească întotdeauna un oraş sub formă de brand, care trebuie promovat”, arată Anholt. „Unul dintre efectele globalizării este tocmai competiţia acerbă dintre oraşe în atragerea de turişti, de oameni de afaceri şi investitori, de oportunităţi şi evenimente. Ca atare, atenţia pentru reputaţia unei metropole nu a fost niciodată mai sporită.”

În parte, Londra aterizează în fruntea listei pentru că aproape o treime din populaţia lumii – inclusiv Australia, India şi Canada – are legături directe cu Commonwealth-ul şi consideră capitala britanică centrul economic, muzical şi fashion al lumii. Anunţatele Jocuri Olimpice din 2012 confirmă şi ele că Londra merită un astfel de renume, consideră Forbes.

O altă cauză a prestanţei capitalei britanice este numărul de lideri carismatici pe care îi produce. La preluarea conducerii cabinetului în 1997, premierul Tony Blair a lansat un program naţional intitulat „Cool Britannia”, având ca unic scop promovarea unei ţări „reinventate” în direcţia progresului, cu privirea aţintită către viitor şi de o mare diversitate. Atunci au apărut şi primele formaţii „Brit Pop” intens mediatizate, precum Oasis, Spice Girls sau Blur. Se pare că, în combinaţie cu istoria meleagurilor şi populaţia multi-culturală, reţeta lui Blair a avut succes, iar Londra a avut cel mai mult de câştigat.

Despre Paris, ocupant al locului secund, Anholt crede că „a devenit un clişeu să spui că este unul dintre cele mai chic oraşe, deja înglobat în cultura populară a lumii. Dacă vii ca turist dintr-un stat în dezvoltare, te aştepţi să găseşti aici gastronomie de top, modă de înaltă clasă, totul ca un mod de viaţă obişnuit. Şi dacă s-ar transforma într-un loc oribil, tot nu şi-ar pierde buna reputaţie ani buni.”

Milano, care nu a intrat în primele zece poziţii ale clasamentului, a obţinut totuşi titlul de oraş cu cea mai importantă contribuţie în lumea modei. Washingtonul a obţinut distincţia pentru politică, Madridul pentru cultură, iar Tokio – fireşte – pentru progresul tehnologiei.

Desigur, fiecare oraş are o reputaţie anume de întreţinut. În timp ce unele municipalităţi vor ca oraşul să fie perceput ca sigur şi curat, alţii marşează pe factorul „cool”. Un exemplu: Olanda, percepută ca un stat solid, eficient, bogat, de încredere şi plicticos, se poate mândri cu exuberantul Amsterdam, a cărui imagine se traduce prin „sex, drugs & rock’n’ roll, iar oficialităţile vor să păstreze acest aspect, dincolo de moralitate, aşa cum consideră cei mai puritani.

Surprinzător, Sidney surclasează New York, Roma şi Barcelona, ocupând un fruntaş loc 3. „Toată lumea iubeşte Australia!”, spune Anholt. „Este un brand fantastic, care a fost promovat, în cea mai mare parte, de Crocodile Dundee. Filmul ăsta a făcut minuni pentru imaginea oraşelor Australiei, care este percepută acum ca un tărâm perfect: cald, bogat, primitor şi civilizat.”

Zece oraşe minunate

10. Madrid, Spania

„Madrid este unul dintre cele mai vizitate oraşe din acest clasament, spune Anholt. Minunatele parcuri şi muzee, alături de viaţa culturală intensă, fac ca madrilenii să aibă de ce se mândri. 

9. Amsterdam, Olanda

„Un exemplu rar de oraş cu un brand mai puternic decât al statului din care face parte, Amsterdam este, în opinia lui Anholt, unul dintre puţinele oraşe care trec „testul tricoului cool”: „I -inimă- Amsterdam” pe un tricou alb vinde mai multe tricouri!” 

8. Berlin, Germania

„Este perceput ca un oraş chic iar, în ultimii ani, şi-a câştigat reputaţia de trendsetting city”, spune autorul studiului. „Atrage tinerii cu o viaţă de noapte plină, dar şi cu o cultură puternică.”

7. Melbourne, Australia

„Melbourne este oraşul pe care australienii îl consideră cel mai frumos din lume. În opinia lor, Sydney este pe locul doi, iar Londra abia pe trei”, arată Anholt. „Este locul despre care cei mai mulţi admit la unison că le place, deşi nu ştiu mai nimic despre el. De fapt, lumea ştie despre Melbourne doar că este un oraş în Australia, şi asta este suficient ca să fie plasat pe locul şapte.” 

6. Barcelona, Spania

„Ca şi Sidney, Barcelona a primit un important capital de atenţie după găzduirea Jocurilor Olimpice din 1992. Are o arhitectură remarcabilă, în special datorită lui Gaudi, cu impresionanta catedrală Sagrada Familia. O imagine precum Sagrada Familia este incredibil de importantă – se pare că de fapt asta contează cel mai mult. Oamenilor le plac indiciile vizuale, pe care le păstrează cel mai bine în memorie”, spune Anholt. 

5. Roma, Italia

„Farmecul Romei provine din stilul de viaţă italienesc”, arată Philip Kotler, profesor de marketing internaţional la Universitatea Northwestern şi autor a 40 de cărţi despre marketing. „Nivelul ridicat de stil al oraşului rezidă în artă, muzică, gastronomie, frumuseţe şi istorie.” 

4. New York, N.Y.

„Turiştii percep New York-ul ca pe o capitală a Statelor Unite”, mai arată autorul studiului, Simon Anholt. „Coasta de Est nu poate fi învinuită pentru deciziile de politică externă – Washingtonul culege toate reproşurile. New York, în schimb, întruneşte tot ce este minunat în America.” Kotler nptează şi el: „Nici un alt oraş nu reuneşte o asemenea cantitate de talent artistic, muzical, divertisment şi afaceri. Cine spune că se plictiseşte în New York, nu mai are nici o speranţă…” 

3. Sidney, Australia

„Sidney a făcut o mişcare foarte bună când a arătat că este capabil să îşi creeze o imagine diferită de arhicunoscuţii canguri pe fond de preerie”, notează Simon Anholt. Casa Operei reuşeşte să sugereze că în Sidney cultura este la mare preţ, gastronomia este de clasă, iar noaptea atracţiile sunt la fel de diverse ca în orice alt oraş de top. Din păcate, abia Jocurile Olimpice din 2000 au reuşit să pună acest oraş în valoare. Este o lecţie despre cum să transformi un oraş cvasi-necunoscut din mijlocul pustietăţii într-un mega brand.” 

2. Paris, Franţa

„Parisul are o frumuseţe aparte, pe care n-ai s-o găseşti altundeva”, scrie Kotler. „Este romantic, clasic, are stil şi… mai ales, o bucătărie incredibilă. Nu e nici o surpriză că Parisul este pe locul secund în acest top al stilului.” 

1. Londra, Marea Britanie

Se poate ca Spice Girls sau David Beckham să fi avut mult de câştigat din campania lui Blair, Cool Britannia, dar este la fel de adevărat că istoria oraşului, multiculturalismul şi bunăstarea l-au propulsat pe locul I. Singurele neajunsuri sunt siguranţa deficitară şi preţurile ridicate, consideră Simon Anholt. „Dar şi aceşti doi factori pot fi pozitivi: dacă oraşul era prea sigur, turiştii nu l-ar găsi poate la fel de interesant, iar dacă ar fi mai ieftin, ar obţine mai puţin respect…”



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor