Este vorba despre modernizarea cazanelor de apă fierbinte (CAF) 4 şi 5 din cadrul CET Hidrocarburi. Recent s-au împlinit doi ani de la recepţia finală a lucrării care a costat compania de termoficare 2,5 milioane de euro. Am fost interesaţi să vedem cât de benefică a fost această modernizare pentru arădeanul de rând, cel care plăteşte o gigacalorie cu 307 lei. Răspunsul primit ne-a lăsat cu gura căscată: din 2010 şi până în prezent, CAF 4 şi 5 nu au fost folosite nici măcar o secundă. Asta dacă scoatem din calcul perioadele de probă realizate imediat după modernizare.
Cu toate acestea, conducerea CET H vine cu argumente care să susţină logic faptul că cele două cazane nu au fost folosite deloc: CAF-urile reprezintă doar o rezervă în cazul în care CET Lignit nu poate produce destulă căldură pentru populaţia Aradului. Şi asta în condiţiile în care numărul de abonaţi la sistemul central de termoficare scade cu câteva sute de clienţi anual.
Iar pentru a întări faptul că modernizarea CAF 4 şi 5 a fost necesară, chiar dacă aceste cazane nu au fost folosite, reprezentanţii companiei de termoficare înşiră patru puncte care să indice cât de fiabilă şi binevenită a fost această lucrare.
„Oportunitatea investiţiei „Modernizare CAF 4 şi CAF 5 cu arzătoare NOx” a avut la bază mai multe studii şi documente aprobate etapizat. Este vorba despre strategia locală privind alimentarea cu energie termică în sistem centralizat realizată de ISPE Bucureşti în martie 2005, strategia energetică a SC CET Arad SA, pentru perioada 2006-2020, în vederea încadrării în Programul Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă din septembrie 2006, studiul de fezabilitate pentru modernizarea CAF 4 şi 5 din mai 2007 şi programul de conformare în vederea obţinerii Autorizaţiei Integrată de Mediu pentru o perioadă de 10 ani. Nerealizarea acestui program ar fi atras după sine oprirea tuturor instalaţiilor mari de ardere în CET Hidrocarburi pe timp nelimitat, ceea ce ar fi pus în pericol sistemul cu energie termică al oraşului Arad”, ne informează reprezentanţii CET.
Doar rezervă
Cu toate strategiile, studiile şi programele care stau la baza marii modernizări, cazanele zac de doi ani nepornite. Şi asta pentru că, potrivit conducerii CET, „conform acestor studii, funcţionarea CAF 4 şi CAF 5 este prevăzută atât în vârful de sarcină (n.red.: în situaţia în care se consumă mai multă căldură decât poate produce CET Lignit), cât şi ca variantă de rezervă în cazul în care temperaturile sunt foarte scăzute şi nu există presiune de gaz, respectiv este diminuată producţia de energie termică la CET Lignit din diferite motive (avarii, lipsă combustibil etc)”.
Practic, am băgat milioane de euro într-o modernizare care nu a fost folosită şi, cel mai probabil, este greu de crezut că va fi folosită, ţinând cont de faptul că iernile trecute nu au existat niciun fel de probleme la CET Lignit, principalul furnizor de energie termică.
Iarnă grea şi nu prea
Reprezentanţii CET H au recunoscut faptul că în sezonul de iarnă nu au existat situaţii care să ducă la pornirea CAF 4 şi 5. Şi asta în condiţiile în care iarna 2011-2012 a fost una dintre cele mai lungi, mai friguroase şi mai grele din ultimii ani.
„În sezonul de iarnă 2011-2012 nu ne-am confruntat cu situaţii care să impună funcţionarea acestor cazane. Cazanele modernizate au randamentul optim în cazul în care sarcina termică este de peste 60 la sută, respectiv 60 de gigacalorii pe oră”, ne-au mai spus cei de la CET.
În loc de concluzii
Atât de dezbătuta modernizare, despre care se spunea că ar fi băgat bani grei în buzunarele unor membri ai Consiliului de Administraţie al CET, pare să nu îşi fi găsit rostul. Din datele furnizate de CET H, se poate trage concluzia că cele două cazane nu vor fi pornite în viitorul apropiat. CAF 4 şi 5 ar urma să fie pornite doar în cazul în care CET Lignit nu poate produce suficientă energie termică. Dar, şi dacă se ajunge în acest caz, cazanele nu ar fi performante decât dacă sarcina termică ar fi de peste 60%. Şi este greu de crezut că CET Lignit ar avea nevoie de un asemenea ajutor de la CAF 4 şi 5, ţinând cont de faptul că plăţile pentru cărbune sunt la zi, nu s-a umblat la rezerva naţională, iar achiziţia combustibilului pentru iarna viitoare va începe încă din luna iunie.
Acces interzis peste calea ferata din zona CET Arad
Caldura este prea scumpa pentru CET Hidrocarburi
Citiți principiile noastre de moderare aici!