DE-ALE SUFLETULUI. Gabriella Gujdár, psiholog clinician: Luna cadourilor… (ne)condiționate

De Gabriella Gujdár
DE-ALE SUFLETULUI. Gabriella Gujdár, psiholog clinician: Luna cadourilor… (ne)condiționate
Vi s-a întâmplat vreodată să pasați o cerere cu privire la comportamentul copilului vostru în cârca lui Moș Nicolae sau Moș Crăciun? I-ați cerut vreodată să fie cuminte și ascultător pentru că altfel Moșu’ îi va pune în cizme, în loc de dulciuri, doar bețe și cartofi?

Vă mărturisesc că mie mi s-a întâmplat și, ca adult, mi se pare una dintre cele mai confortabile variante în a ne motiva copilul, însă, aplicată în mod repetat, poate avea efecte dăunătoare pe termen lung.

Cred că oferirea unui cadou, indiferent de valoarea lui materială, trebuie să fie, în orice context, un gest de exprimare necondiționată a iubirii și a aprecierii noastre, cu atât mai mult când se întâmplă cu ocazia zilei de naștere sau a sărbătorilor consacrate. În acest fel, copilul va percepe că este valoros prin simpla sa existență, că este acceptat împreună cu toate trăirile sale interioare pe care va avea curajul să le exprime sincer, fără teama de a fi respins. Oferind un cadou fără condiționări, ne îndemnăm copilul să iasă dintre parantezele puse de așteptările noastre față de el și să fie în contact cu valoarea sa care, bineînțeles, nu are nimic de-a face cu valoarea sau prețul cadoului. Un copil care se simte acceptat și căruia i s-a cultivat sentimentul că merită să primească fără a fi obligat să dea ceva în schimb, va accepta mai ușor și acele situații în care, din anumite motive, nu va primi, cu titlu de cadou, acel obiect pe care și l-ar fi dorit; asta pentru că în sinea lui nu va percepe situaţia ca pe o respingere personală.

Dacă în timpul anului reușim să fim consecvenți în relația noastră cu copilul, să îi explicăm adecvat vârstei sale de ce ne așteptăm de la el la anumite comportamente, nu vom mai simți nevoia să condiționăm oferirea de cadouri. V-aș sugera să apelați doar ca ultimă opțiune la a vă motiva copiii în atingerea unei performanțe sau adoptarea unui comportament dorit prin oferirea unui obiect râvnit de acesta, drept cadou. Prin stilul de motivare externă, care pune în plan secund resursele interioare ale copilului, vă veți putea bucura de rezultatele obținute doar pe termen scurt, după care comportamentele anterioare vor reveni, iar performanțele atinse vor scădea și veți fi nevoit să apelați, în continuare, la o altă momeală.

Cadourile le oferim celor dragi pentru că așa ne dorim noi, nu cu titlu de recompense, motivare sau șantaj emoțional cu efect imediat. Luna care se apropie ne oferă nouă, părinţilor, un prilej excelent să facem un experiment pentru a vedea cum ne simţim când le oferim copiilor noştri cadouri fără a le cere să se transforme în copiii care credem noi că ar trebui să fie.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !