Seara de 16 august 2015 a fost una de coşmar pentru şoferii care au circulat pe autostrada Nădlac-Arad. O furtună a făcut ca sute de balize antiorbire montate pe autostradă, pe partea mediană, între sensuri, să fie luate de vânt şi aruncate pe partea carosabilă. Zeci de maşini au căzut victime în faţa şuruburilor de prindere a respectivelor balize, şuruburile spărgând sute de cauciucuri. Imediat după acest episod, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a luat atitudine şi a trimis un control pe autostrada care fusese recepţionată cu numai câteva luni înainte. Iar concluzia a fost simplă: constructorul nu a montat balizele cum trebuie, prinse în şuruburi, ci doar le-a aşezat pe parapeţi. Însă o analiză făcută de revista Tir Magazin scoate la iveală mult mai multe nereguli.
Balize netestate
Potrivit celor de la revista respectivă, balizele care sunt produse de o firmă din Timişoara care are proprietar francez, nu au fost testate. Agenţia Naţională de Meteorologie a anunţat că viteza vântului la rafală în seara de 16 august a fost de 8 metri pe secundă la staţia meteorologică din Arad şi de 15 metri pe secundă la staţia meteorologică Sânnicolau Mare, cele mai apropiate staţii de autostradă. „Încercarea de rezistenţă la vânt a sistemelor antiorbire se realizează în tunele de vânt cu caracteristici şi în condiţii de încercare bine determinate, stabilite în standardele menţionate, la o viteză a vântului de 40 de metri pe secundă”, spun cei de la Tir Magazin. Mai mult, se pare că balizele de pe autostrada Nădlac-Arad nu au fost testate şi nu au primit certificare a calităţii. Însă orice dezvăluire este tardivă, lucrarea fiind deja recepţionată de compania de autostrăzi.
Şi pe alte şosele
Autostrada Nădlac-Arad nu este singura pe care au fost montate asemenea balize. Potrivit Tir Magazin, respectivele piese au mai fost montate pe Arad–Timişoara, Timişoara–Lugoj, Lugoj–Deva, Deva–Orăştie, Orăştie– Sibiu, varianta ocolitoare Sibiu, Bucureşti–Ploieşti.
Citiți principiile noastre de moderare aici!