INTERVIU JA. Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României

1Comentariu
INTERVIU JA. Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României
© Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț, Industrie a României, explică problemele din sistemul cameral
„Camera de Comerț e singurul brand al mediului de afaceri!”

JURNAL ARĂDEAN: Domnule președinte Mihai Daraban, care este situația actuală a sistemului cameral din România și ce îmbunătățiri ar trebui aduse pentru a putea vorbi de un sistem competitiv și eficient?

MIHAI DARABAM: În primul rând este foarte important să avem un sistem cameral puternic în România, pentru că sistemele camerale funcționează foarte bine în orice altă țară și pentru că sistemul cameral și implicit Camera de Comerț este singurul brand al mediului de afaceri pe care îl găsim în orice țară a lumii, a se vedea existența Organizației Mondiale a Camerelor de Comerț. Este foarte important ca statul să înțeleagă însemnătatea Camerei de Comerț care poate susține internaționalizarea business-ului în condiții de transparență și eficiență. Camerele trebuie ajutate și sunt sisteme camerale puternic sprijinite de guvernele din zonele lor, sistemul românesc fiind probabil cel mai puțin ajutat de către guverne.

Sunt modele saxone unde, spre exemplu în Germania și Austria, toți agenții economici sunt membri ai Camerelor de comerț, dar și ele au prerogative externalizate de către stat. Astfel că atașații economici ai Austriei din străinătate sunt toți angajații Camerei de Comerț ai Austriei.

JA: În România am avut perioade în care Camera de Comerț să fie sprijinită și ajutată de stat?

MIHAI DARABAN: Putem spune că am avut după Revoluției cel mai eficient parteneriat public-privat, atunci când Registrul Comerțului a funcționat pe lângă Camerele de Comerț. Atunci au fost chemate Camerele de Comerț li s-a dat un act normativ și a fodt înființat Registrul Comerțului. Din păcate guvernul în 2002 a considerat că acest Registru trebuie să treacă la Justiție, și iată că din păcate nu au știut ce să facă cu cifrele de acolo. Nu au preluat Registrul Comerțului decât pentru a avea încasări, nu au știut să producă, pe bza datelor furnizate de firme, niște studii încât să avem o imagine clară privind jucătorii economici pe care ne putem baza în piață și dacă pot fi internaționalizați.

JA: De ce nu se încearcă o valorificare a datelor existente în favoare firmelor?

MIHAI DARABAN: Aici cred că ar fi rolul Camerei de Comerț, dacă Guvernul ar înțelege să externalizeze pentru că se pare că Executivul are o tentație genetică spre naționalizare – a se vedea proiectele de tipul Casă de Comerț. Acestea sunt tentații de naționalizare, să controleze tot. Dacă ar ieși din această paradigmă a controlului absolut și ar înțelege că anumite activități trebuie externalizate, am face pași importanți în această economie globală.

JA: Vorbind în continuare de impactul Guvernului în dezvoltarea Camerelor și a mediului eocnomic, în ce măsură sunt afectate firmele de modificările Codului Fiscal?

MIHAI DARABAN: Nu aș spune nimic pe nicio măsură fiscală până când nu scăpăm de onerosul ultimul loc la digitalizare administrativă, un hățiș birocratic dat de lipsa interconectării instituțiilor statului. Nu poți moderniza nimic în domeniul fiscal până când nu reușim să fim operaționali din punct de vedere informatic.Astfel că ar fi bine să uităm de experimente care vor bulversa nu doar agenții economici, ci și populația. Cred că modificările aduse Codului Fiscal și implicit schimbarea în ceea ce privește TVA vor crea un haos.

JA: În ceea ce privește dezvoltarea pe piețele externe, unde credeți că ar avea șanse România să se impună?

MIHAI DARABAN: Din păcate indicatorul în ceea ce privește inovarea și cercetarea clasează România pe ultimul loc. Dacă mai ținem cont și de faptul că momentan nu avem produse cu valoare mare adăugată care să fie și minim 50% produse și concepute în România, putem vedea că avem o problemă cu impatcul pe piețele externe.

Este adevărat că în continuare componenta industrială reprezintă 30% din PIB, totuși avem o industrie bazată foarte mult pe loan – adică produse piese aflate sub franciză, nu concepute exclusiv în România. Dacă vom reuși să concepem și să producem produse românești, atunci vom putea să intrăm mult mai ușor și pe alte piese.

JA: În final, ați putea să ne spuneți câteva cuvinte despre Camera de Comerț din Arad și impactul ei la nivel național?

MIHAI DARABAN: Este o Cameră de Comerț cu tradiție, cu o infrastructură care o propulsează între primele 5 din România, în plus este condusă de o persoană deosebită care nu întâmplător este și vicepreședinte al Camerei de Comerț a României. Profesionismul domnului Gheorghe Seculici și modul în care pune problema, îl recomandă ca un reprezentant care ne face cinste în orice întâlnire și delegație pe care o organizăm.

Cine este Mihai Daraban?

Mihai Daraban a fost ales Preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie a României în iunie 2014, după mai multe mandate în calitate de Preşedinte al Camerei de Comerţ, Industrie, Agricultură şi Navigaţie Constanţa (începând cu 2002) şi de Vicepreşedinte al CCIR (2002-2007, 2011-2014). De formaţie inginer, Mihai Daraban este absolvent al Universităţii Polithenica Bucureşti, Facultatea de Mecanică, secţia: Maşini şi Echipamente Termice, studii completate prin Specializarea în Shipmanagement în cadrul Academia Norvegiană de Shipping din Oslo.

Camerele de comerț ar trebui să fie ajutate și sprijinite de către Executiv



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor