Marea Uzină a învăţământului românesc

Pus în paradigma unei economii de consum învăţământul continuă să fie analizat prin prisma rentabilităţii. Şcoala s-a transformat, dintr-o dată, într-o uzină al cărei produs finit a fost identificat în elevi.

A fost calculat costul acestora, iar bugetul de salarii al fiecărei şcoli este rezulatul unei înmulţiri simple (costul calculat ori numărul elevilor). Din păcate, au fost luate în calcul valori medii iar directorii de şcoli se văd în ipostaza ingrată de a nu-şi putea plătii profesorii bine pregătiţi. Singura variantă e să uniformizeze mâna de lucru, adică dascălii şi să-i alinieze la o „bandă de lucru”.

Este inadmisibil să încurajezi mediocritatea în sistemul de învăţământ. Nu poţi pretinde performanţă şi calitate, nu te poţi aştepta la rezultate excepţionale lucrate în sistem muncitoresc. E drept că poţi obţine eficienţă. Vom avea un sistem de învăţământ eficient, tern şi mediocru, la fel cum va deveni şi societatea în câţiva ani.

Uzina ar trebui înlocuită sau măcar create în interiorul ei, ateliere pentru munca manuală. Fiecare elev în parte trebuie lucrat „hand made” (din mână), nu e drept să-i uniformizezi la fel cum nu poţi să-i uniformizezi nici pe artizanii lor (profesorii). Dintotdeauna produsele hand made ies din matriţa celor de serie, sunt unice, de o calitate net superioară. Şi ceea ce este mai important poartă marca autorului, valoarea lor e dată de cea a artistului. Poţi avea un profesor excepţional care să intuiască potenţialul elevilor săi şi care să reuşească să-l şi valorifice. Va munci mai mult, mai migălos şi va obţine un produs care, cu siguranţă, va sări peste medie. E drept că şi costul va fi mai mare, dar beneficiile societăţii vor fi şi ele pe măsură. Pe de altă parte, să nu uităm că modalităţile de recompensare sunt date tot de cei de la minister. Tot ei au decis ce procent din salariu reprezintă un grad obţinut de un dascăl, un doctorat, sau cum pot fi acordate şi în ce condiţii, salariile de merit sau gradaţiile. Ideea de atunci a fost ca diferenţa calitativă dintre profesori să fie stimulată şi financiar. Unde e coerenţa în gândirea Educaţiei!? Trebuie făcută departajarea între mediocritate, mediu şi excepţional. Rămâne de văzut dacă viziunea actualului ministru, în caz că ea există, poate depăşi stricta contabilitate a unui an  de criză.

M.A.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase