Primăria vrea să refacă în jur de 140 de stații de autobuz

De Eugen Rogojan
10Comentarii
Primăria vrea să refacă în jur de 140 de stații de autobuz
Primăria Municipiului Arad vrea să refacă în jur de 140 de stații de autobuz din întregul oraș, costul proiectului putând ajunge până la 4,5 milioane de lei.

Aproape 4,5 milioane de lei va costa întregul proiect, conform Documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI) realizat de o companie din Timișoara. Momentan, Primăria Arad a lansat licitația pentru serviciile de elaborare a proiectului tehnic de execuție și asistența tehnică din partea proiectantului pentru perioada lucrărilor. Pentru această parte a proiectului, instituția pune la dispoziție 130 de mii de lei net.

Să aflăm, totuși, și ce vor să facă, de fapt. S-au studiat 147 de stații de autobuz din Arad, ce deservesc cele șapte linii de autobuz și două de microbuz operate de Compania de Transport Public Arad, însă 13 stații s-au dovedit a fi nefezabile, deoarece se află în zona de protecție a rețelei de distribuție a energiei electrice. 9 stații se află în zona protejată a monumentelor istorice, iar altele patru urmează a fi înființate pe viitoarea linie Andrei Șaguna-Calea Timișorii. În total, vor fi modernizate 138 de stații de autobuz, proiectul total ridicându-se la aproximativ 4,5 milioane de lei.

Conform DALI, în momentul de față, cele mai multe stații de autobuz din municipiu duc lipsă de marcaje, căi de acces (în special pentru persoanele cu dizabilități), coșuri de gunoi, peron, indicatoare cu numele stației sau orar afișat.

Cu grupuri sanitare

Toate stațiile vor fi modernizate, urmând a avea copertină, bănci de așteptare, coșuri de gunoi și panouri de afișaj. Pentru panourile de afișaj se va plăti în jur de 850 de lei/bucată, iar coșurile de gunoi vor costa în jur de 400 de lei fiecare. De asemenea, trei stații – Podgoria (sensul spre UTA, Gară sau Grădiște, în vecinătatea Catedralei Ortodoxe), Bujac (strada Trotușului), Billa (sensul de mers spre Podgoria) – vor fi dotate cu peroane acoperite pe o suprafață mai mare decât celelalte, precum și cu grupuri sanitare. Fiecare grup sanitar dintre cele trei va costa peste 50 de mii de lei, aceste stații urmând că aibă o construcție din panouri sandwich de aproximativ 62 de metri pătrați, cu grupuri sanitare pe sexe, un hol și o zonă de așteptare de aproape 40 de metri pătrați.

Cele mai scumpe

Conform DALI, modernizarea acestor stații de autobuz vor aduce la „îmbunătățirea calității transportului public” și „creșterea calității spațiului public urban”, aducând „amenajări de bază pentru pasageri”. Cele mai scumpe stații vor fi Sânicolaul Mic (109 mii lei), Ștefan Zarie (121 mii lei), Podgoria (cea cu grup sanitar – 158,5 mii lei), Piața Romană (160 mii lei) și Billa II (cea cu grup sanitar – 198 mii lei).

92 de kilometri

Dintre cele 138 de stații ce vor fi modernizate sau nou înființate, cele mai multe se află în cartierul Aruel Vlaicu – 17. În Centru sunt 16, în Aradul Nou 15, în Micălaca 14, cele mai puține fiind în Alfa – una singură. Conform situației prezentate în DALI de către compania timișoreană care a realizat documentația, cele 7 linii de autobuz operate de Compania de Transport Public Arad însumează 92 de kilometri – dus-întors, viteza medie de deplasare fiind de sub 25 de kilometri pe oră.

Istoria transportului

Activitatea de transport public în Arad a debutat în 1869, odată cu punerea în funcțiune a trei linii de tramvai tras de cai. În 1908 e înființează societatea de transport public cu autobuze în municipiu, prima la nivel național, în timp ce în 1913 se inaugurează și prima linie electrificată din estul Europei – și a opta din lume, între Arad și Podgoria. În 1946 se introduce tramvaiul electric, astăzi Aradul ajungând să aibă peste 280 de kilometri de rețea de transport public. În ceea ce privește lungimea rețelei de tramvaie, Aradul se află pe locul doi național ca mărime, după București, cu 199 de kilometri de cale de rulare, 118 stații și 16 linii.



10Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor