STIL DE VIAŢĂ Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Fructe roșii-violet pentru sănătate

De Adela Ciolocoi
STIL DE VIAŢĂ Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Fructe roșii-violet pentru sănătate
© Adela Ciolocoi
Polifenolii reprezintă o clasă de antioxidanți ce neutralizează radicalii liberi, diminuând, astfel, procesele inflamatorii și efectele îmbătrânirii celulare. Acțiunii antioxidante i se adaugă și alte efecte: antiinflamatoare, antibacteriene, antitumorale si antiaterogene. În rândurile de mai jos vom vorbi despre fructe, despre cele de culoare roșu-violet, considerate cea mai bună sursă de flavonoizi și tanini.

1. Zmeura este fructul care conține cel mai mult acid elagic (antioxidant polifenolic), recunoscut pentru proprietățile sale de a lupta împotriva radicalilor liberi. Antocianinele care conferă fructului pigmenții negri și roșii au proprietăți antioxidante, prevenind apariția mai multor maladii: boli cardiovasculare, cancere sau alte afecțiuni cronice. Este o sursă bună de mangan și fier, dar și de vitamina C, care contribuie la asimilarea fierului. Fibrele și micii sâmburi din zmeură accelerează tranzitul intenstinal, fiind utili în tratarea constipației.

2. Căpșuna este un fruct care conține foarte multă apă – 92%, oferind o stare rapidă de sațietate, fiind un fruct ideal pentru persoanele diabetice, supraponderale și nu numai. Prin acțiunea sa diuretică și antiinflamatorie este eficientă împotriva reumatismului și a gutei. Este hipotensivă și depurativă, dar și bogată în pectine – fibre eficiente în reglarea tranzitului intestinal. Este o sursă bună de vitamina C, potasiu, magneziu, mangan și sulf – care stimulează funcția detoxifiantă a ficatului.

3. Afina conține o cantitate impresionantă de antioxidanți, antocianinele conținute întărind capilarele, previn accidentele vasculare și cardiace, având rol și în prevenția cancerului. Sunt utile în bolile hepatice, în afecțiunile reumatologice datorită acizilor citric și malic, iar decotul de frunze de afin are proprietăți antidiabetice. Conțin multă vitamina C, potasiu , fier, zinc, dar și provitamina A (betacaroten).

4. Cireașa conține potasiu, care îi conferă proprietăți diuretice, fibre (sorbitol, pectină) – fiind ușor laxative și antioxidanți care combat îmbătrânirea celulară. Cireșele proaspete conțin o cantitate mare de betacaroten antioxidant (400 mg la 100g), vișinele având o concentrație de antioxidanți de cinci ori mai mare decât cireșele. Sunt bogate în vitaminele A, C și E, fosfor, fier, magneziu, zinc, cupru.

5. Mura conține, la fel ca și zmeura, antioxidanți puternici (acizi fenolici, flavonoide și polifenoli) care neutralizează radicalii liberi și previn apariția maladiilor. Acrișoare și bogate în fibre, murele conțin mangan, cupru, fier, zinc, dar și multă vitamina C (100 g furnizează 200 mg de vitamina C). Studii în vitro au demonstrat că extractele din fructe aparținând familiei Rubus (zmeura și mura) inhibă dezvoltarea celulelor canceroase și a tumorilor la sân, ficat, plămâni, prostată, col uterin.

Citat: „Fructe de culoare roșu-violet sunt considerate cea mai bună sursă de antioxidanți”



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !