STIL DE VIAŢĂ. Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Importanţa cerealelor în alimentaţia zilnică

STIL DE VIAŢĂ. Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Importanţa cerealelor în alimentaţia zilnică

De milenii, cerealele au constituit un aliment de bază al omenirii, o sursă de hrană pe care omul modern tinde să o scoată din alimentație sau să o înlocuiască. Și aici mă refer la preparatele din comerț, care nu reprezintă altceva decât calorii goale, mult zahăr adăugat, care fură organismului propriile substanțe nutritive. Cerealele integrale sunt cele nerafinate, cărora nu li s-a îndepărtat învelișul exterior, și nici germenii. Cerealele rafinate sunt cele care au fost prelucrate, cărora li s-a îndepărtat o parte din părțile componente, în scopul de a avea o textură mai fină și de a le prelungi durata de conservare.

Cerealele conțin, în medie, 75% carbohidrați, sub formă de amidon, 10-15% proteine, 2% grăsimi, fiind bogate în vitamine, minerale și fibre. Vitamina C nu se găsește în cereale, decât dacă se lasă să încolțească. În schimb conțin tocoferol (vitamin E), care este un antioxidant natural și vitamine din grupul B. Majoritatea cerealelor trebuie bine fierte înainte de a fi consumate, deoarcece conțin inhibitori de proteină, care frânează activitatea enzimelor digestive.

Pentru a ne bucura de suficiente substanțe nutritive, e bine să folosim o varietate cât mai largă de cereale, acestea având proprietăți diferite.

Meiul, folosit mult și acum în India și China, face parte din puținele cereale care au efect alcalinizant (se recomandă celor care suferă de artrite), e bogat în magneziu și fier;

Hrișca este bogată în fibre solubile, esențiale pentru dieta persoanelor care suferă de diabet zaharat, întrucât ajută la reglarea nivelului de glucoză din sânge (încetinește rata de metabolizare și absorbție a glucozei în intestine);

Quinoa, o pseudo-cereală, care conține toți cei opt aminoacizi esențiali, nu conține gluten, are un gust ușor dulceag și poate fi folosită cu succes în dieta celor care suferă de hipertensiune arterială;

Orezul brun este bogat în seleniu, mangan, grăsimi sănătoase (care ajută la reducerea valorilor colesterolului „rău” din organism), are proprietăți antioxidante și este bogat în fibre;

Orzul este bogat în acid pantotenic, adică vitamina B5, cu rol în metabolismul intermediar al grăsimilor, al glucidelor și al proteinelor;

Ovăzul este furnizorul cel mai bogat de calciu dintre toate cerealele, conține cea mare cantitate de grăsimi (sănătoase) – 6,3%, iar în ceea ce privește calitatea proteinelor stă pe locul doi. Conținutul de fibre solubile ajută organismul să-și mențină o colesterolemie scăzută, asigurând trecerea treptată în sânge a produselor rezultate din metabolismul hidraților de carbon. Alături de nuci și fructe, ovăzul constituie alimentul ideal pentru masa de dimineaţă.

„Este bine să folosim o varietate cât mai largă de cereale, acestea având proprietăți diferite”

Taguri: ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !