STIL DE VIAŢĂ. Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Lupta cu kilogramele se face prin alegeri sănătoase

De Adela Ciolocoi
STIL DE VIAŢĂ. Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Lupta cu kilogramele se face prin alegeri sănătoase
© Adela Ciolocoi
Mulți dintre noi ne preocupăm să slăbim, apelând la tot felul de diete care funcționează pe termen scurt, pentru ca apoi să revenim la același număr de kilograme, fără a ne modifica ceea ce contează de fapt – stilul de viață.

Dieta înseamnă în limba greacă stil de viață și aici, cred, că avem noi nevoie să înțelegem că un stil de viață sănătos trebuie integrat ca mod de viață permanent. Trebuie să păstrăm o stare bună a sănătății, să slăbim corect pentru a asigura echilibrul ponderal pentru o perioadă lungă de timp. Nutriția înseamnă totalitatea proceselor fiziologice prin care organismul își procură hrana (nutrienții) necesară creșterii, dezvoltării, obținerea energiei pentru desfășurarea proceselor vitale și refacerea țesuturilor. Are o deosebită importanță în menținerea stării de sănătate, în dezvoltarea armonioasă a organismului, iar în terapia medicală este parte importantă în prevenția sau vindecarea diferitelor afecțiuni.

O alimentație fiziologică trebuie să asigure o creștere și o dezvoltare corespunzătoare (o alimentație excesivă la copil poate determina o multiplicare exagerată a celulelor adipoase, ceea ce conduce la obezitate sau poate fi „germenele” obezității la vârsta adultă). Trebuie să învățăm să ne hrănim, nu doar să mâncăm. Consumul de hrană afectează nivelurile unor substanțe chimice din creierul uman, numite neurotransmițători, care transmit impulsuri nervoase de la un nerv la celălalt, influențând starea de spirit, gândirea, somnul.

Este nevoie de 30 de zile pentru a forma un nou obicei. Orice învăț are și-un dezvăț. Alegerea ne dă întotdeauna capacitatea de a învinge obiceiurile proaste. Putem alege să mâncăm prost și să ne simțim și mai rău sau putem opta pentru alimente mai bune, care să ne ajute să ne atingem potențialul de sănătate. Așadar, depistați-vă mai întâi obiceiurile proaste. Deveniți conștient de ele, astfel nu veți mai recurge la ele fără a vă da seama. Automatizați-vă hrănirea – de cele mai multe ori ne hrănim automat – permiteți gradului de foame să decidă modelul de alimentație. Planificați-vă mesele și nu mâncați prea puțin (în ideea de a slăbi).

Creierul simte înfometarea și trimite un semnal de alarmă corpului să stocheze grăsimea deoarece poate va veni din nou „foamea”. Putem controla centrul sațietății prin alimentele pe care le consumăm. Când mâncăm calorii provenite din surse sănătoase, acestea „sting” dorința de a mânca prin inhibarea neuropeptidei Y (NPY) – care încetinește metabolismul și crește apetitul. Invers, consumul de alimente nesănătoase crește nivelul acestui neurotransmițător și ne simțim flămânzi.

De multe ori aud: „sunt într-o permanentă dietă” sau „viața mea este o cură de slăbire continuă”. Noi, împotriva mâncărurilor, într-o luptă care durează toată viața. Bătălia se câștigă cu modificarea stilului de viață și cu alegeri sănătoase.

„Trebuie să învățăm să ne hrănim, nu doar să mâncăm”



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !