STIL DE VIAŢĂ Adela Ciolocoi, nutriţionist, dietetician: Riscul dietelor bogate în proteine

(Aktualisiert am:

Organismul nostru are nevoie de o anumită cantitate de proteine, însă, conform motto-ului „totul cu moderație, nimic în exces”, ceea ce este prea mult nu este sănătos.

Este important să găsim un echilibru între a mânca produse cu o cantitate suficientă de proteine și a nu ne îndopa cu proteine, ceea ce poate avea consecințe nefaste asupra organismului. De regulă, se recomandă un consum între 0,8 – 1,2 g proteină/kilogram/corp (în funcție de individ și afecțiuni asociate), dintre care jumătate să fie de origine vegetală. Așa cum apreciez că nu este indicat să consumăm doar fructe sau verdețuri sau grăsimi. Corpul are nevoie de toți nutrienții, ce face diferența este ceea ce se află în farfuria noastră. Suntem ceea ce mâncăm, dar și ce nu mâncăm.

Când aveți în dietă o cantitate mare de proteine de origine animală, acidul uric și ureea cresc și ele considerabil. Acidul uric este un deșeu toxic produs ca urmare a metabolismului proteinelor, iar organismul are nevoie de multă apă ca să filtreze rinichii pentru a elimina acidul uric. Acest efect diuretic poate duce la o pierdere excesivă de minerale, în special calciul – așadar un regim bazat doar pe proteine poate crește riscul de osteoporoză.

Un regim alimentar bogat în proteine este, de regulă, scăzut în fibre – care au rolul de a elimina toxinele și deșeurile din organism – iar un consum excesiv de proteine pe o perioadă mai îndelungată obosește sistemul digestiv, ducând la constipație, balonări și gaze. Asociați, întotdeaua, o salata lângă pentru aportul de fibre.

Un alt risc legat de consumul alimentelor bogate în proteine este faptul că unele dintre aceste alimente sunt bogate și în grăsimi de origine animală, cum ar fi carnea sau brânza cu un conținut ridicat de grăsimi. Cantitatea mare de lipide crește riscul de tensiune arterială, ateroscleroză, colesterol.

Personal vă sfătuiesc să alegeți calea echilibrului, nu extremele. Se slăbește rapid cu o dietă proteică (slăbirea rapidă în urma consumului mare de alimente bogate în proteine înseamnă pierderea apei), dacă acest lucru îl urmăriți. Apreciez, însă, că putem slăbi și dacă adăugăm în dietă și carbohidrați cu un indice glicemic mic, cum ar fi legumele, cerealele integrale și fructele. Poate nu la fel de spectaculos, dar fără a ne periclita sănătatea. De asemenea, să nu uităm că și mărimea porțiilor, precum și exercițiile fizice, sunt foarte importante în regimul ales pentru păstrarea greutății dorite și, în primul rând, a sănătății optime.