Vin ultimele trei spectacole la FITN5

De Adriana Barbu
Vin ultimele trei spectacole la FITN5
© #EmojiPlay. Credit foto Adi Bulboaca
Pena, #EmojiPlay şi Mioritza (Tristory III) sunt ultimele trei spectacole din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Nou de la Arad.

Nouă zile de festival. Nouă zile de spectacole de teatru nou. Aşa s-a scris istoria ediţiei cu numărul 5 a Festivalului Internaţional de Teatru Nou de la Arad. Nu înainte însă ca „Pena”. „#EmojiPlay” şi  „Mioritza (Tristory III)” să intre pe Scena Mare şi pe Scena Studio a Teatrului Clasic Ioan Slavici din Arad. Astăzi, duminică, 14 mai, se joacă ultimele piese din festival.

Ultima zi de teatru începe la Sala Studio, de la ora 19.00, cu „Pena”, adică cu texte de Ruth Smythers, Ștefan Mako, Adina Lazăr, în regia și scenografia Adinei Lazăr, cu două actriţe Serena Secară şi Andreea Șovan. Producătorul acestui spectacol, de 50 de minute, este Compania Create.Act.Enjoy, Cluj-Napoca.

PENA. Credit foto Alin Barbir PENA. Credit foto Alin Barbir ©

Spectacolul face parte din inițiativa YOUNG CREATIVE DIRECTORS realizată cu sprijinul Com’on Cluj – proces participativ de tineret Cluj-Napoca, al Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, Consiliului Județean și UNITER.  Şi spune aşa: „două femei. Șase povești despre durerea de a fi femeie. Cum îți revendici corpul când alții încearcă să ți-l confiște? Într-o țară în care o dată la patru ore o femeie este violată, lipsește educația sexuală, iar avortul este considerat mijloc de contracepție, femeile riscă să își piardă identitatea și controlul asupra vieții”.

PENA. Credit foto Alin Barbir  PENA. Credit foto Alin Barbir ©

„Pena este un spectacol despre cum plonjezi cu ochii închiși în forme construite de o societate patriarhală. Și despre cum îi deschizi. Două femei, două actrițe, personifică șase situații în care se găsesc femeile din societatea modernă. Spectacolul prezintă paradoxul dintre societatea aparent progresistă și condiția femeii, care este în continuare subordonată protectoratului masculin” . Cele șase povești au fost construite pe situații luate din realitatea românească: femeia ultra-ortodoxă față în față cu păcatul; femeia masculinizată în luptă cu propria identitate; tânăra abuzată de tată; tânăra fără acces la educația sexuală, forțată să avorteze; femeia bătută de soț; tânăra agresată din cauza orientării sexuale”.

„Într-un context în care granițele dintre abuz și dreptul fundamental la liberă exprimare se subțiază drastic și în care identitatea (sexuală) a individului trebuie mascată cu orice preț, așa încât să se integreze perfect în (pseudo-)normalitatea socială actuală, spectacolul Pena, în regia Adinei Lazăr, vine ca un pumn în plex, vorbind, cu o sinceritate brutală, cu ironie și umor, despre violență și discriminare, despre iubire și iluzia ei, despre credință și sexualitate, despre confruntările continue între ideea omului despre sine și ideea societății despre om”, spune despre spectacol Lorena Copil, teatrolog.

După Pena vine, la ora 20.00, în Sala Mare, „#EmojiPlay”, un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, în care asistența coregrafiei îi aparţine Leliei Marcu-Vladu, scenografia video și animația lui Les Ateliers Nomad, light designul lui Cristian Petru-Șimon şi Andrei Ștefan Florea, coloana sonoră  lui Gigi Căciuleanu, realizarea lui Pro-DJ Events, iar costumele Corinei Boboc. DansActorii sunt Ana Vișan, Irina Strungăreanu, Adrian Nour, Alexandru Călin, iar producătorul acestui spectacol este Teatrul Excelsior, București, în parteneriat cu „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”. Timp de o oră, spectacolul nerecomandat minorilor sub 12 ani, pus în scenă de cunoscutul coregraf și dansator Gigi Căciuleanu, „îmbină limbajul tri-dimensional (cel al dansActorilor) cu vizuala lume bi-dimensională a emoticoanelor. Pe zi ce trece suntem invadaţi de simboluri şi abrevieri de tot felul. Emoţiile sunt re-codificate în imagini stilizate şi/sau concentrate în doar câteva litere. Spectacolul aduce, așadar, în prim plan transformarea comunicării clasice într-un cumul de semne universal reconoscibile, prin intermediul unui limbaj codificat: cel corporal, cel al imaginilor (precum sunt Emoji-urile) sau cel al abrevierilor atât de folosite astăzi”.

#EmojiPlay. Credit foto Adi  Bulboaca #EmojiPlay. Credit foto Adi Bulboaca ©

Va fi vorba de poveşti cu ajutorul limbajului semnelor scrise (din lumea tinerilor) alături de alte coduri, motrice, gestuale, prea-bine ştiute de ei. Două limbaje non-verbale aşezate împreună ca să ne spună poveşti cu tâlc.

FITN 5 se încheie duminică la Club Flex unde, începând cu ora 21.30, vine „Mioritza (Tristory III)”, adaptarea după baladă, textul, regia, scenografia, muzica apaţinându-i lui Daniel Chirilă. Altfel spus un spectacol de Daniel Chirilă, cu Loredana Cosovanu, Alina Mîndru, Tiberiu Enache şi Dumitru Georgescu. Producătorii acestui ultim spectacol din festival sunt Frilensăr & Teatrul LUNI de la Green Hours, București. De-a lungul unei ore şi zece minute, Mioritza – Tristory III convoacă o galerie somptuoasă de personaje (Manole, Dumnezeu, Ana, Iisus, Baba Dochia, Dracul) la căpătâiul Mioriţei muribunde, dar încă supravieţuitoare. Comedia capătă accente noir, parodia lasă locul absurdului oarecum beckett-ian, textul e însoţit de imagini abundent-neliniştitoare, numărul întrebărilor il surclasează pe cel al răspunsurilor”, după cum spune Mihai Brezeanu, de la scena9.ro.mioritza-credit-foto-1

Taguri: , , ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !