Amendă de o mie de lei pentru că a mers cu bicicleta pe Meţianu

De Diana Dutu
Reactualizat la:
90Comentarii
Amendă de o mie de lei pentru că a mers cu bicicleta pe Meţianu
© Pe bicicletă, fără nicio grijă şi indicatoarele rutiere FOTO: VALENTIN GORAN
Un arădean a fost sancţionat cu 1.000 de lei pentru că a circulat cu bicicleta pe strada Meţianu şi pentru că, vorbind la telefon, a pus în primejdie circulaţia pietonilor de aici.

Nu mai e un secret pentru nimeni că mersul pe bicicletă se desfăşoară haotic în Arad. Avem piste, dar nu avem reguli. Iar acolo unde sunt reguli de tipul interdicţiilor, acestea nu se respectă. E plin de biciclişti pe malul Mureşului, printre copiii şi adulţii care se plimbă pe faleză, în ciuda indicatoarelor „accesul interzis bicicletelor”. La fel de adevărat e că pietonii circulă nestingheriţi pe pistele marcate pe trotuar, iar maşinile parchează pe pistele „desenate” la marginea şoselei. Nu ne respectăm unii pe alţii – biciclişti şi ne-biciclişti – dar ne înjurăm cu uşurinţă şi cu pretenţia de netăgăduit că „eu am dreptate”. Până ne vom civiliza prin (auto)educaţie, suntem puşi la punct prin sancţiuni. Din păcate, această metodă se aplică selectiv.

Ieri, de pildă, un arădean a fost amendat pentru că a circulat cu bicicleta pe strada (pietonală) Meţianu. A fost taxat cu 1.000 de lei – cât un salariu! În fiecare minut, pe această stradă vezi cel puţin un biciclist. Doar unii dintre ei sunt sancţionaţi.

Supărarea omului amendat nu este legată neapărat de sancțiune, ci de faptul că „nicăieri pe stradă nu există vreun indicator care să interzică mersul pe bicicletă. Şi atunci de unde să ştiu eu că e interzis?! Mi s-a explicat că există o hotărâre a Consiliului Local Municipal în care e prevăzută această interdicţie. De unde să ştiu eu de această hotărâre? Dacă vine un străin, pe Meţianu, cu bicicleta, de unde să ştie el de hotărârea CLM? De unde să ştie că nu are voie cu bicicleta dacă pe stradă nu există niciun indicator care să-l informeze în acest sens?” – întreabă, revoltat, biciclistul arădean.

Mai intersant este faptul că în actul de sancţionare nu se vorbeşte de interdicţia de a merge pe bicicletă ci de faptul că, vorbind la telefon pe bicicletă, arădeanul a pus în primejdie circulaţie pe Meţianu a pietonilor.

Am plecat, pe urmele biciclistului, pe strada Meţianu. Am parcurs-o încet, la pas, în 20 de minute. Timp în care am întâlnit 20 de biciclişti. Şi, evident, niciun poliţist care să-i amendeze. A fost mai… ghinionist cel amendat; sau mai zeloşi oamenii legii, la orele dimineţii. Depinde din ce perspectivă priveşti…

Indicatoarele…

Am căutat cu privirea şi indicatoarele care reglementează circulaţia pe stradă. Sunt două, amplasate la fiecare intrare pe stradă: „accesul vehiculelor este interzis” (cerc alb, cu roşu pe margine) şi, sub el, „drum pentru pietoni” (părintele de mână cu copilul, pe fond albastru). Faptul că Meţianu e stradă pietonală ştie toată lumea. Problema o reprezintă indicatorul cu „accesul interzis”. Bicicliştii s-ar fi aşteptat la un indicator mai explicit, pe care să apară şi bicicleta; atunci ar fi fost cât se poate de clar că accesul bicicletelor este interzis. Dar semnificaţia indicatorului este „accesul interzis vehiculelor”. Tuturor vehiculelor, deci şi bicicletelor. Pentru cei care au permis de conducere, ar trebui probabil să fie destul de simplu de înţeles. Dar oare câţi dintre biciclişti au făcut şcoala de şoferi?

Regulament

Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici, regulamentul privind circulaţia în zona pietonală Meţianu este stabilit prin Hotărârea CLM 70/2012. La articolul 6, alineatul 1, din document, se stipulează: „este interzisă circulaţia în zona pietonală a bicicletelor, motoretelor, motocicletelor, mopedelor şi a ATV-urilor pentru evitarea accidentelor.” Există însă şi o excepţie: circulaţia bicicletelor este permisă pe timpul nopţii! Mai exact, în intervalul orar 23.00-10.00, dar numai „cu respectarea vitezei maxime de 5 km/h (echivalentul mersului alert al pietonului), biciclistul având responsabilitatea în cazul accidentării pietonilor.”

Sancţiuni

În ceea ce priveşte amenda aplicată bicicliştilor surprinşi pe Meţianu, aceasta se situează între 1.000 şi 2.000 de lei. Articolul 8 din acelaşi regulament arată că „accesul în zona pietonală de pe strada Meţianu a bicicletelor, motoretelor, motocicletelor, mopedelor şi a ATV-urilor constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei”.

Amendat de poliţiştii locali cu suma minimă – 1.000 de lei – biciclistul sancţionat ieri s-a arătat nemulţumit şi de faptul că nu o poate plăti pe jumătate, în termen de 48 de ore. Aşa cum se întâmplă în cazul achitării altor amenzi. De ce oare? Ne oferă explicaţii Eugenia Crainic, purtător de cuvânt al Poliţiei Locale Arad: „Nu poate plăti jumătate din amendă pentru că legea nu prevede astfel. Potrivit Ordonanţei de Urgenţă 2/2001, în cazul în care legea care impune (HCLM în cazul de faţă-n.r.) nu prevede în mod expres că există posibilitatea plăţii a jumătate din amendă în 48 de ore, atunci nu se poate plăti jumătate din amendă în termen de 48 de ore”.

Rastel

Tocmai pentru a veni probabil în sprijinul bicicliştilor, la intrarea pe strada Meţianu, dinspre Piaţa Avram Iancu, a fost montat un rastel pentru biciclete. Oamenii îşi pot lăsa aici vehiculele pe două roţi până rezolvă ce au de rezolvat pe pietonală. Sunt prea puţini, însă, cei care procedează astfel. Fie pentru că nu ştiu că e interzis cu bicicleta, fie pentru că preferă să rişte, fie pentru că speră să nu-i prindă poliţia… Valoarea amenzii e de speriat, totuşi, pentru oricine.



90Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor