Codul Administrativ, între eficiență și pensii speciale

De Andreea Pintea
4Comentarii
Codul Administrativ, între eficiență și pensii speciale
Adoptarea Codului Administrativ a primit aprecieri din partea președințiilor de consilii județene, dar și critici din partea USR.

Adoptarea unui Cod Administrativ vine ca un ajutor și sprijin pentru administrațiile locale, acestea având de acum înainte un instrument de lucru care le reglementează activitatea. Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România a solicitat în repetate rânduri adoptarea acestui Cod, iar acum se arată mulțumită că o bună parte dintre propunerile făcute se regăsesc în noua formă legislativă.

În acest context, președintele UNCJR – Marian Oprișan, a subliniat că „propunerile UNCJR la Codul Administrativ sunt de natură să aducă reglementări mai clare, să eficientizeze activitatea adiministrației în relația cu cetățenii dar, în același timp, are și darul de a-i responsabiliza mai mult pe funcționarii publici”. Pe de altă parte, Codul Administrativ vine să clarifice statutul unor funcții publice, precum funcția de prefect sau cea de director/director executiv din cadrul serviciilor publice deconcentrate. „Mă bucur că aceste propuneri ale UNCJR se regăsesc în prevederile Codului Administrativ, dar și că ele au fost acceptate și de partenerii noștri de dialog din cadrul Asociației Municipiilor din România (AMR) și de Asociația Comunelor din România (AcoR). Iată că, după mai bine de 20 de ani de așteptare, administrația publică din România are un Cod Administrativ, o lege atât de necesară cu care să operăm în beneficiul cetățenilor și al comunităților”, a mai spus Oprișan.

Coalizarea în folosul primarilor?

Pe de altă parte, USR a criticat în termini duri adoptarea Codului Administrativ, considerând că prin acest proiect legislativ „administrația locală va fi aservită politicului, iar interesul celor aleși va prima în fața celui public”. Vlad Botoș, președintele USR Arad, a punctat: „Adoptarea acestui cod reflectă preferința vechii clase politice pentru o administrație discreționară, aservită partidului. Interesul cetățenilor este dat deoparte, laolaltă cu transparența, profesionalizarea și consensul privitor la deciziile importante privind bunurile din patrimoniul local. România riscă în continuare sistarea Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) și pierderea a jumătate de miliard de euro, așa cum a atras atenția USR și cum a confirmat Comisia Europeană, pierdere la care se adaugă efortul bugetar pentru susținerea noilor pensii speciale acordate primarilor. USR a fost singurul partid care s-a opus acestei modificări. Am depus în Parlament amendamente prin care să îndreptăm aceste prevederi, pentru că dorim o administrație centrată pe cetățean, nu pe politician. Din păcate, atât PSD+ALDE cât și PNL au votat forma propusă de oamenii lui Liviu Dragnea.”

Pensii speciale

Practic, USR condamnă introducerea de pensii speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene, pentru toți cei care au avut aceste funcții din 1992. „Noul cod devine baza legală pentru numiri politice și pentru a răsplăti cu o funcție de demnitate publică pe cei ce slujesc partidul. Mai mult, a fost eliminat din Cod articolul care prevedea că funcționarii publici beneficiază de protecția legii atunci când sesizează fapte pe care le consideră nelegale. Totodată, autoritățile și instituțiile publice pot efectua reorganizări de posturi fără a mai fi necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ca până acum, iar ANFP nu mai are legitimarea procesuală activă pentru a ataca acele acte nelegale în domeniul funcției publice”, mai spune Botoș.

Majorități schimbate

Alte modificări importante pe care le critică USR prevăd: *procese verbale ale ședințelor de consiliu local nu vor mai fi publicate, ci vor fi înlocuite cu sinteze ale acestora; *deciziile privind patrimoniul – mai puțin vânzarea și cumpărarea – se vor lua cu o majoritate de 50% +1 din numărul consilierilor în funcție, în loc de majoritatea de 2/3 din numărul consilierilor.

Un pas major spre autonomie locală

Deputatul PSD Dorel Căprar este de părere că prin adoptarea noului Cod Administrativ al României, administrația publică din România va deveni mai modernă, mai apropiată de cetățean și mai eficientă în soluționarea problemelor de zi cu zi ale oamenilor. „Mă bucur că s-a reuşit adoptarea acestui pachet de legi absolut vital pentru buna funcţionare a administraţiilor publice locale şi judeţene din România. Vorbim despre un act normativ care dă startul unei autonomii locale reale, un pachet de 21 de legi, flexibil şi corect, elaborat în urma consultării cu asociaţiile municipiilor, oraşelor, comunelor şi consiliilor judeţene din România. Astfel, preşedinţii de consilii judeţene, primarii şi consilierii locali şi judeţeni pot acum să îşi exercite mai bine rolul în instituţiile în care îşi desfăşoară activitatea. De asemenea, unele competenţe teritoriale, materiale şi funcţionale ce ţin de serviciile publice de interes local sunt transferate de la administraţia centrală către cea locală. Spre exemplu, Serviciul înmatriculări şi permise auto trece în subordinea Consiliilor Judeţene. Codul Administrativ dă posibilitatea administraţiilor publice să lucreze curat, fără erori, fără ambiguităţi, eliminând birocraţia care a ţinut pe loc implementarea unor programe şi proiecte. PSD a demonstrat că doreşte armonizarea legislaţiei româneşti cu cea europeană, şi în special faptul că vrem o administraţie modernă şi eficientă”, spune preşedintele PSD Arad, deputatul Dorel Căprar.



4Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor