O firmă pentru toată zăpada

De Alin Gherasim
1Comentariu
O firmă va deszăpezi toate drumurile judeţene FOTO: JA
O firmă va deszăpezi toate drumurile judeţene FOTO: JA
Inteco Holding a câştigat licitaţia pentru deszăpezirea tuturor drumurilor din judeţul Arad.

Vine iarna. Vin noi probleme, drumuri acoperite de zăpadă sau gheaţă, ori polei şi chiciură, care vor pune în pericol circulaţia pe drumurile judeţene. Anul trecut a expirat acordul-cadru pentru deszăpezirea şoselelor judeţene, aşa că anul acesta Consiliul Judeţean Arad (CJA) a organizat o nouă licitaţie. Dacă anii trecuţi au fost 3-4 firme care se băteau pe licitaţia pentru deszăpezire, de această dată au fost numai două. Pe toate cinci sectoarele, nu pe unul singur. Iar una dintre ele a fost descalificată. „Societatea respectivă a fost descalificată pe criterii tehnice. Nu au îndeplinit cerinţele din punct de vedere al utilajelor”, ne-au spus reprezentanţii CJA. Concluzia? O singură firmă s-a calificat la licitaţie (nu a mai fost chiar o licitaţie, ţinând cont că a fost o firmă). Şi, bineînţeles, a câştigat contractul. Despre ce firmă este vorba? Inteco Holding SRL din Sebiş, o firmă cunoscută deja… pe drumurile din Arad.

O avere

Potrivit anunţului de participare trimis de către CJA, acordul-cadru este valabil timp de patru ani de zile. „În perioada imediat următoare se va semna contractul pentru iarna 2015-2016”, ne-au spus reprezentanţii Consiliului Judeţean. Pentru moment, nu se ştie cât va încasa Inteco Holding pentru deszăpezire în iarna care urmează. Dar un lucru este clar: la final de contract, adică peste patru ani, ar putea încasa o avere. Pentru că, potrivit estimărilor CJA, după cei patru ani de prestare a serviciilor de deszăpezire, firma ar putea primi peste 32,2 milioane de lei. Totuşi, suma ar putea să scadă în funcţie de negocierile care vor fi purtate în fiecare toamnă.

Fără interes

Deşi sumele vehiculate pentru deszăpezirea drumurilor judeţene sunt unele foarte mari, putem remarca o lipsă mare de interes a firmelor faţă de această licitaţie. Motivul este unul foarte simplu şi ne-a mai fost explicat de reprezentanţii CJA: nesiguranţa banilor care sunt primiţi de firme. Pentru că societăţile care câştigă licitaţiile pentru deszăpezire trebuie să asigure, în permanenţă, utilaje de intervenţie. Însă aceste utilaje nu sunt plătite decât dacă intervin. Aşa că există riscul ca utilajele respective să stea în aşteptare pe bani foarte puţini şi să nu producă nimic o iarnă întreagă. În plus, controalele Curţii de Conturi la CJA desfăşurate anul trecut par să le fi tăiat elanul firmelor de profil. Pentru că, în 2014, Curtea de Conturi a anulat licitaţiile pentru deszăpezire pe motivul că respectivele contracte nu au fost semnate la valoarea deszăpezirii din anul 2011. În plus, i-au „urecheat” pe cei de la CJA că au plătit servicii de deszăpezire, deşi Administraţia de Meteorologie a anunţat că a nins doar 21 de zile în iarna 2013/2014. „Zăpada ca zăpada, dar cei de la Curtea de Conturi nu au luat în considerare că există polei, că există chiciură şi că trebuie să se intervină pentru combaterea lor”, spuneau cei de la CJA la vremea respectivă. Aşa că, din 2014, deszăpezirea „nu mai trage cu ochiul” firmelor de profil.

În inspecţii

Potrivit Consiliului Judeţean, în prezent se efectuează vizite în teren pentru verificarea stocurilor de materiale antiderapante existente în bazele din cele cinci sectoare de drumuri judeţene, respectiv Arad, Criş, Ineu, Sebiş şi Lipova. Totodată, se verifică şi numărul utilajelor de intervenţie şi modul în care se face pregătirea de iarnă. Noi sperăm un singur lucru: poate o dată, într-un an de zile, zăpada nu va mai lua autorităţile „prin surprindere”, cum ni s-a spus de atâtea ori, şi poate vom putea circula în condiţii decente la iarnă.



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor