Teatrul, între Micul Prinţ şi Copii răi

De Adriana Barbu
Reactualizat la:
Teatrul, între Micul Prinţ şi Copii răi
A cincea seară la teatru începe cu una dintre cele mai frumoase poveşti – „Micul prinţ”, dar sfârşeşte la miezul nopţii cu o poveste tristă de „Copii Răi”.

Cu Micul Prinţ. Aşa debutează seara de miercuri, 10 mai, la Festivalul de Teatru Nou, ediţia a V-a. Superba proveste a lui Antoine de Saint-Exupéry, în traducerea Ilenei Cantuniari şi în regia lui Alexandru Dabija (scenografia și video – Mircea Cantor, costumele și asistență scenografie – Andrada Chiriac, muzică de Ada Milea, creație vulpe: Tiberiu Toitan și Oana Micu) este adus pe Scena Mare de Teatrul de Comedie din Bucureşti. În distribuţie îi întâlnim pe: Micul prinț – Dorina Chiriac, Aviatorul – Bogdan Cotleţ, Șarpele – Valentin Teodosiu, Regele – Eugen Racoți, Înfumuratul și Geograful – Alexandru Bogdan, Lampagiul – Dan Rădulescu, Afaceristul – Lucian Ionescu, Fata – Sara Chifor / Miral Solcanu, Băiat – Tudor Roșu / Vlad Bazgă, Trandafirii – Eugen Racoți, Lucian Ionescu, Dan Rădulescu, Alexandru Turcu. Timp de 1 oră şi 40 de minute (fără pauză), „Micul prinț” în regia lui Alexandru Dabija te provoacă la spectacol, un spectacol care, fără a se depărta de mesajul original, diluează hotarul dintre real și imaginar, respinge clișeele și dinamizează acțiunea, potrivit modului de receptare contemporan.

Focusul de miercuri de la teatru este pe Andrea Gavriliu, în condiţiile în care, după „Micul prinţ”, de la ora 21.00, de această dată la Sala Studio, se joacă „O femeie”, după Péter Esterházy, un spectacol de Andrea Gavriliu, cu Andreea Bănică, Norbert Boda, Nicole Burlacu, Alexandru Chindriș, Robert Danci, Blanca Doba, Radu Dogaru, Moise Denisse, Alexandru Popa, Dan Pughineanu, Irina Sibef, Cosmin Stănilă, Maria Teișanu, Victor Tunsu, Eric Țuțuianu. Mai exact un spectacol jucat de studenți ai clasei de Actorie, anul III, clasa Prof.Univ. Dr. Habil Miklós Bács și Prof. Asociat Irina Wintze, producătorul spectacolului fiind Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea „Babeș Bolyai” Cluj-Napoca. Pe parcursul unei ore şi 30 de minute, spectacolul nerecomandat persoanelor sub 16 ani, ne spune povestea sexului frumos și, pentru că frumusețea înseamnă schimbare, a misterioasei sale varietăţi. Ne spune povestea: „mamă, amantă, iubită, soție, obiect al obsesiei, sursă a repulsiei, templu al adorației, cochetă și desfrânată, motiv de plictiseală, țintă și, de multe ori, provocator al violenței domestice, muză (a creației și a glumelor zise la bere), cușcă și zbor”. În concluzie, va fi vorba de „o privire dinamică, personală și plină de umor a 15 tineri coordonați de Andrea Gavriliu”.

Un alt focus – MicROmânia – e pus tot miercuri, de la ora 23.00, în Club Flex. La ora 18.00, la Marionete, vin „Copii răi” de Mihaela Michailov, în regia Geaninei Hergheligiu (scenografia – Ruxandra Manolovici, Light & Sound design- Alexandru Bibere, Coregrafia şi muzica – Alina Iacov Lazăr). Cine joacă? Narator, fetița, elev și mama – Ana-Maria Irimia; Narator, elev, Andrei și directorul – Alin Potop; Narator, profesoara, eleva martor și gardiana – Raluca Jugănaru. Producătorul acestui spectacol ce-şi găseşte loc în a cincea seară de festival este Teatrul Arte dell’Anima, București. Inspirat dintr-un caz real, „Copii răi” este un spectacol-manifest de o oră, nerecomandat tinerilor sub 12 ani, „un spectacol al generaţiei «copy-paste», al generaţiei «la un click distanță» împotriva sistemului educaţional din şcoli, dar şi de acasă, un spectacol acut, necesar, care induce publicului teme clare de reflecție și acțiune. Relația abuzivă profesor-elev, perpetuarea modelului «pedepsei» ca metodă de educație, problema părinților neatenți, problema bullying-ului, a asocierii procesului educațional cu suferința, a conceptelor predate, dar neaplicate, problema copilului de nivel slab care ajunge să fie anihilat de un sistem în care doar «eroii» contează, sunt teme prezente în spectacol”.

Textul are la bază povestea reală a unei eleve de 11 ani ţinută în clasă cu mâinile legate la spate, ca pedeapsă, de către profesoara de istorie, fiind umilită și agresată apoi de către colegii de clasă. Ritmul intern al spectacolului este unul de protest, iar actorii se raportează mereu (ca ritm interior) la „The Wall” – Pink Floyd. Un spectacol ce redă o lume crudă, dar adevărată.

Iar după seara de teatru de miercuri, mai urmează alte patru seri de Festival de Teatru Nou, cu câteva piese care poate îţi vor tăia respiraţia.

218-o-femeie-nik_2978-foto-nicu-cherciu

micul-print-credit-foto-mircea-cantor-4



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !