aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Un tramvai numit dorinta

Un tramvai numit dorinta

la 4 July 2011 07:42
4 July 2011 07:42
Una dintre cele mai „verzi” investiţii din Arad, linia de tramvai spre Zona Industrială, zace semi-abandonată lângă afaceri de milioane.
Scris de JA – S.B. - Una dintre cele mai „verzi” investiţii din Arad, linia de tramvai spre Zona Industrială, zace semi-abandonată lângă afaceri de milioane.

Trimite articolul

X

Se numără printre primele investiţii realizate în municipiu pe fonduri europene, a fost gândită ca o legătură între oraş şi Zona Industrială, care tocmai începea să se dezvolte, dar nu este folosită defel la adevăratul potenţial. O investiţie „prietenoasă” cu mediul înconjurător, care implică transport cu mijloace nepoluante, o idee materializată pe banii altora, a rămas mai mult în aer. Este vorba despre linia de tramvai care face legătura dintre cartierul Aurel Vlaicu şi Zona Industrială Vest.

Ani buni nu a fost folosită, din cauza unor defecţiuni (un fulger a defectat un transformator la puţin timp după darea liniei în folosinţă), sau din cauza lucrărilor de modernizare a liniei şi a carosabilului în Vlaicu, pe fonduri BERD, fapt care a pus pe tuşă circulaţia tramvaielor. Acum, mijloacele de transport pe acea rută sunt doar o… dorinţă.

În loc de tramvaie, firmele din zona industrială preferă să-şi ducă angajaţii cu autobuzele firmelor private de transport (o afacere profitabilă pentru cei din urmă), din faţa casei şi până în faţa fabricii. O ofertă cu care CTP nici nu are de gând să concureze. Arădenii cărora le-ar folosi această linie de tramvai nu s-au obişunit cu acest mijloc de transport; unii nici nu ştiu de existenţa lui. Aşa că investiţia, care azi nu mai acoperă nici pe departe întrega zonă industrială ce ar trebui să mustească de bani, zace abandonată.

Oportunitate

Proiectul, iniţiat în timpul administraţiei Dorel Popa, a creat utilităţi necesare desfăşurării activităţii firmelor care au investit în zona şi infrastructura de transport adecvată. Conceptul iniţial a fost că va genera venituri suplimentare la bugetul local, creşterea nivelului de dezvoltare a regiunii, chiar şi noi locuri de muncă.

„Investiţia pentru linia de tramvai din Zona Industrială Vest – ieşirea spre Nădlac, a fost făcută cu finanţarea nerambursabilă, pe fonduri europene. La acel moment viziunea administraţiei era să asigure transportul în comun pentru muncitorii care îşi vor derula activitatea la firmele din zona respectivă. Pot spune că decizia a fost luată după ce s-a constatat că tot mai mulţi investitori îşi anunţaseră intenţia de a se stabili în zona respectivă. Prin asigurarea transportului în comun, investitorii erau oarecum scutiţi de grija de a pune la dispoziţia muncitorilor diverse mijloace de transport”, explică fostul primar Dorel Popa. În încheiere, Dorel Popa a punctat: „Este păcat că nu se mai utilizează această linie de tramvai, care era benefică atât angajaţilor, cât şi angajatorilor”.

Linia 1b – o mână de călători

Tramvaiul circulă, acum, aici de două ori pe zi. O singură firmă din Zona Industrială are abonamente pe linia de tramvai 1b pentru salariaţii săi. Informaţia ne-a fost dezvăluită de directorul executiv al Companiei de Transport Public, Mariana Birău. Mai mult decât atât, potrivit informaţiilor furnizate de Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, nu s-au primit solicitări la nivelul instituţiei pentru suplimentarea numărului de curse.

„Avem o cursă dimineaţa şi una după-masa. În rest, nu sunt călători. Tramvaiul ajunge în Zona Industrială înainte de ora 7, iar la 15 revine. O singură firmă are abonamente”, ne-a declarat Mariana Birău. Directorul CTP ne-a dezvăluit că anterior „au fost mai dese cursele, dar nu au fost călători suficienţi”.

Lobby în Zona Industrială

Primăria susţine, însă, acum că face lobby pentru transportul cu tramvaiul în Zona Industrială. Mai precis, în cadrul discuţiilor dintre administraţia locală şi investitorii de aici, un subiect important este reprezentat şi de transportul călătorilor. „Am iniţiat întâlniri cu agenţii economici din acea zonă, pe mai multe tematici. Una dintre acestea este cea a transportului salariaţilor spre Zona Industrială. Vrem să vedem dacă consideră oportun, dacă ar accepta atât managementul, cât şi salariaţii, ideea de a renunţa la transportul cu autobuzele din oraş. Acea linie a fost concepută să asigure transportul persoanelor la fabricile din Zona Industrială. În timp, s-a constatat că angajatorii de acolo preferă să ofere, ca un beneficiu, transportul aproape <<door-to-door>> (n.r.- din poartă în poartă) cu autobuze, inclusiv pentru cei care locuiesc în municipiu, nu doar pentru salariaţii din localităţile din jurul oraşului”, a declarat Corina Drăghici.

Mici navete

În discuţiile de acum s-a ridicat întrebarea dacă agenţii economici ar fi dispuşi să opteze pentru transportul salariaţilor din municipiu cu tramvaiul, în condiţiile în care Municipalitatea face o nouă investiţie, pentru realizarea unei <<bucle>> în zona Gai, iar de la staţiile de tramvai să se asigure mici navete cu microbuze, până la fabrici”, ne-a dezvăluit Corina Drăghici.

Capacitate de mii de oameni

Compania de Transport Public „are capacitatea de a aduce 2000-3000 de oameni la un schimb, la firmele din Zona Industrială”, spune Corina Drăghici. Nu o face însă acum, banii pentru transport fiind încasaţi mai ales de firme private de transport.

Redevenţa modificată

În 2010, patru ani după ce s-a finalizat lucrarea, s-a făcut recepţia, şi s-a dat şi linia în folosinţă, Municipalitatea preia în domeniul public linia de tramvai menţionată, pentru a o concesiona către Compania de Transport Public Arad. Tot de atunci, însă, s-a modificat şi modul în care Compania de Transport Public plăteşte pentru bunurile primite în concesiune de la stat. Mai exact, potrivit documentaţiilor aprobate de consilierii municipali, „începând cu anul 2010 redevenţa anuală se calculează prin aplicarea procentului de 5,5% asupra totalului veniturilor realizate din activitatea desfăşurată cu tramvaie şi autobuze urbane (mai puţin subvenţiile încasate)”.

Linie plătită de Europa

Linia de tramvai din municipiul Arad a fost prelungită, în urmă cu mulţi ani, pe bani europeni, şi respectă standardele europene. Proiectul “Utilităţi în Zona Industrială N-V Arad” s-a derulat pe o perioadă de peste doi ani, primele lucrări începând în 22 aprilie 2003.

Prin accesarea de către Primăria Arad, la vremea respectivă, a unui proiect PHARE, oraşul a beneficiat de o finanţare nerambursabilă de 2,5 milioane de euro din partea Uniunii Europene. Investiţia s-a ridicat atunci la peste 10.200.000 de lei, din care contribuţia din bugetul local a fost de 1.173.000 de lei, restul sumei fiind asigurată prin fonduri Phare 2001. Este vorba despre 3,7 km de linie de cale.

Linia de tramvai, în lungime de 3,7 kilometri, a fost construită la standarde europene, având şase staţii.

Tot pe banii europeni s-au realizat: o parcare cu o suprafaţă de 9.210 metri pătraţi, drumuri de acces de aproape un kilometru, extinderea reţelei de apă potabilă pe 1,5 kilometri, construirea unei reţele de canalizare pluvială de aproape 1,5 kilometri, a unui rezervor de apă de incendiu de 500 metri cubi, extinderea reţelei de gaze de presiune medie pe o lungime de 600 metri şi alimentarea cu curent continuu de 825 V şi 1200 A.

simona.butaru@informmedia.ro

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
aradon ,
linie ,
maradona ,
tramvai ,
Zonă Industrială
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    Cazurile de infecții respiratorii, în creștere la Arad
    3
    Schimbare de lider în Liga 6
    4
    Echipa masculină a României, calificată în premieră în finala Campionatelor Europene de tenis de masă
    5
    Bulgaria ar putea permite avionului care îl transportă pe Putin la Budapesta să traverseze spațiul său aerian
    6
    Controale de la ITM și în sălile de jocuri de noroc
    7
    Luca Kunszabo – maestru al sportului!
    8
    FOTO. Victorie superbă pentru „galben-albastre” cu Sepsi
    9
    Galerie foto | „Este de ajuns”: marș împotriva violenței asupra femeilor
    10
    Rapperul Wiz Khalifa, condamnat definitiv la 9 luni închisoare cu executare pentru consum de droguri la „Beach, Please!”'

    România

    Rapperul Wiz Khalifa, condamnat definitiv la 9 luni închisoare cu executare pentru consum de droguri la „Beach, Please!”'
    Rapperul american Wiz Khalifa a fost condamnat definitiv joi de Curtea de Apel Constanța la o pedeapsă de 9 luni de închisoare cu executare pentru săvârșirea infracțiunii de deținere de droguri de risc, fără drept, în vederea consumului propriu, după ce în iulie 2024 și-a aprins o țigară cu canabis pe scenă, în timp ce susținea un concert la Festivalul „Beach, Please!” de la Costinești.

    ARADON Sport local

    Primii 10 performeri de la CSM Arad
    ARAD. Clubul Sportiv Municipal Arad încheie anul 2025 cu rezultate și performanțe notabile. Ierarhia celor mai valoroşi 10 sportivi a fost întocmită în baza punctajului obținut în competițiile oficiale naționale și internaționale.

    Local

    Crucea Roşie, recunoscătoare colaboratorilor săi
    Conducerea filialei judeţene de Cruce Roşie a făcut bilanţul pe 2025 şi le-a mulţumit voluntarilor.

    Local

    FOTO
    Emoţie şi bucurie pentru copiii din centrele sociale
    Magia Crăciunului a prins viață alături de copiii din centrele sociale din municipiul Arad.

    Evenimente

    Sava Negrean-Brudașcu, Gheorghe Turda şi Ștefan Hrușcă concertează la Săvârşin
    Recitalurile ceor trei artişti sunt programate în cadrul Târgului de Crăciun de pe Domeniul Regal. 1

    Local

    FOTO
    „Satul lui Moș Crăciun” - magie, lumină şi provocare la Grăniceri
    Publicul este invitat pe 19 și 20 decembrie să descopere Grăniceriul „îmbrăcat” în mii de lumini și să trăiască magia sărbătorilor de iarnă, în mediul rural.

    Local

    Cuțite profesionale pentru bucătăriile arădene care pun preț pe calitate
    Tradiția gastronomică a Aradului cere instrumente pe măsură în bucătărie. De la preparatele tradiționale bănățene până la rețetele moderne din restaurante, un cuțit bun face diferența vizibilă în rezultatul final. Bucătarii arădeni, fie că lucrează acasă sau în localurile din centrul istoric, știu că lama potrivită transformă gătitul într-o plăcere.

    Local

    Aradul își cinstește eroii
    Manifestările dedicate comemorării eroilor revoluției din Decembrie 1989 debutează duminică, 21 decembrie, la ora 7:40, la Orologerie, pe strada Cocorilor, unde va avea loc sfințirea noului Monument al Eroilor. 1

    UT Arad

    Un dinamovist „până în măduva oaselor” o înfruntă pe Dinamo!
    ARAD. Adrian Mihalcea a jucat și a antrenat Dinamo, iar acum joacă, pentru prima dată la Arad, contra echipei sale de suflet.
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.