Inspectoratul Școlar Județean Arad a propus Ministerului Educației reorganizarea a 20 de unități de învățământ din județ, atât școli gimnaziale și grădinițe, cât și licee, iar nouă dintre acestea ar urma să-și piardă personalitatea juridică, însă fără a se face concedieri în rândul angajaților. Șeful IȘJ Arad, Marius Gondor, a declarat marți, pentru AGERPRES, că a transmis Ministerului Educației și Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) propunerile de reorganizare a unităților care au insuficienți elevi sau preșcolari pentru a-și menține personalitatea juridică.
Conform Agerpres, 20 de unități de învățământ vor fi implicate în restructurări, din care nouă și-ar pierde personalitatea juridică. Este vorba de grădinițe, școli gimnaziale și licee din Arad, Chișineu-Criș, Curtici, Târnova, Păuliș și Șagu.
În municipiul Arad, de pildă, școala gimnazială din cartierul Sânicolau Mic ar urma să devină structură a Liceului Teoretic „Adam M Guttenbrunn”, iar Școala Gimnazială „Ilarion Felea” ar urma să devină structură a Școlii Gimnaziale „Iosif Moldovan”. Liceul „Caius Iacob” ar urma să fuzioneze cu Școala Gimnazială „Regina Maria” și să devină Liceul Tehnologic „Regina Maria”. Liceele „Henri Coandă”, ]Aurel Vlaicu[ și Colegiul de Construcții și Protecția Mediului ar putea forma împreună un nou liceu, cu profil tehnologic de științe aplicate. În acest ultim caz, există un proiect aflat în faza licitației pentru construirea unui campus școlar în curtea Colegiului de Construcții și Protecția Mediului, pentru noul liceu rezultat.
În județ, școala gimnazială din satul Sâmbăteni ar deveni structură a școlii gimnaziale din Păuliș, școala din satul Fiscut ar deveni structură a școlii gimnaziale din Șagu, o grădiniță din Chișineu-Criș ar putea fi arondată liceului din oraș, iar școala din Agrișu Mare ar deveni structură a școlii gimnaziale din Târnova. În cazul orașului Curtici, o grădiniță care era structură a liceului va fi arondată unei alte grădinițe, astfel că în acest caz nu se pierde personalitatea juridică, pentru că nu avea, fiind doar o reorganizare.
„Este important să precizăm că facem toate eforturile să nu afectăm nicio normă didactică. De altfel, nu avem în vedere prin aceste reorganizări reduceri de personal, dar nici mutarea elevilor sau dascălilor dintr-o clădire în alta, școlile vor rămâne acolo unde sunt, doar că unele unități nu vor mai avea personalitate juridică”, a declarat, pentru AGERPRES, inspectorul școlar general, Marius Gondor.
Nemulțumiri ale școlilor
Așa cum este de așteptat în astfel de situații, propunerile nu îi mulțumesc pe toți, în special pe cei care ar urma să dispară ca entități juridice. Un mesaj de nemulțumire a fost publicat de cei de la Liceul Tehnologic de Electronică și Automatizări „Caius Iacob”: „Avem o istorie de peste 100 ani de învățământ profesional și tehnic”, scriu aceştia. Totodată, au publicat și o listă de realizări din ultimii ani: 1. Școală Europeană 2024. 2. Avem acreditare Erasmus până în 2027. 3. Am câștigat proiectul Jean Monnet – Inițiativele Cunoașterii UE, direct la Comisia Europeană, singurul proiect de acest fel din județul Arad. 4. Avem calificările viitorului Tehnician operator roboți industriali, Tehnician în Automatizări, Tehnician energetician, Tehnician în instalații electrice, Tehnician electrotehnist, Operator la roboți industriali. 5. Suntem singurul liceu de ELECTRONICA AUTOMATIZĂRI din jud Arad . 6. Avem în implementare DotLab..PNRR și am implementat SmartLabs tot prin PNRR. 7. Avem evaluare periodică Aracip făcută la timp, în 2024. 8. Avem autorizare pt nivel Post Liceal, singura din județ cu calificarea Tehnician aparate electromedicale. 9. Avem 10 parteneri de practică din zona industriala a Aradului și nu numai. 10. Suntem parteneri CNDIPT în proiectul PEO ..Creșterea relevante formarii profesionale inițiale prin anticiparea nevoilor de formare profesională pentru piața muncii. 11. Suntem parteneri in proiectul INITIATIVEd- Campus Dual al UAV Arad si lucram alături de CNDIPT la revizuirea SPP ului pentru Tehnician operator roboți industriali. 12. Am obținut o sponsorizare de 10000 dolari de la firma VAT pentru echipa de robotică a școlii. 13. Avem grupă de elevi ( pe electronică- automatizări) la Centrul Județean de excelență Arad. Avem multe realizări in spate, dar nu avem 500 elevi. Suntem in pericol de a ne pierdem personalitatea juridică și odată cu ea trecutul și mai ales viitorul”.
Aceștia se întreabă, în mesajul lor, ce contează mai mult – numărul, sau valoarea? Cantitatea, sau impactul? „Această școală nu este o statistică. Este un loc viu, în care educația chiar schimbă destine. Este un bastion al excelenței tehnice, o punte între generații, între școală și industrie, între vis și realitate. Cerem doar ceea ce am dovedit că merităm: șansa să continuăm. Să rămânem independenți. Să ne păstrăm identitatea. Să formăm în continuare profesioniști, aici, în Arad, cu demnitate și cu rost. Pentru că viitorul nu se construiește cu cifre. Se construiește cu oameni. Iar noi avem oamenii potriviți.”, transmit cei de la „Caius Iacob”.