Vinerea cumpărăturilor la prețuri scăzue, sau Black Friday – vinerea neagră, vine și cu riscuri. Pe lângă riscul de a cădea în plasa unor false reduceri, cumpărătorii trebuie să fie atenți și la fraudele online, cu atât mai mult cu cât majoritatea achizițiilor se fac online.
„Utilizatorii trebuie să acorde o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online, în perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday”, a atenționat Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
ANCOM a mai punctat că utilizatorii „să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poştale prin care se solicită accesarea unui link şi completarea de informaţii personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înşelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poştale şi să se adreseze organelor de poliţie pentru începerea investigaţiilor. În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online, înainte de achitarea sumei de bani solicitate”.
Pe lângă analizarea ofertei din perspectiva preţului, a autenticităţii produselor, a condiţiilor de returnare sau a verificării identităţii comercianţilor, utilizatorii ar trebui să aibă în vedere şi alte aspecte, precum: opţiunile de livrare oferite de magazinul online, modalitatea de livrare (la adresă, punct de lucru, la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor), modalităţile de plată a bunului la livrare (numerar, POS), termenul de livrare, condiţiile de livrare pentru produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.), procedura de soluţionare a reclamaţiilor privind integritatea produsului, starea ambalajului la primirea coletului.
Sesizări la Protecția Consumatorului
În cazul în care în urma achiziției vor fi probleme legate de livrarea produselor, ANCOM recomandă ca în primul rând să se contacteze magazinul online. Apoi, în lipsa unei soluţionări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României; reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene. În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluţionarea reclamaţiilor se desfăşoară conform menţiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.
Trimite articolul
XSunt foarte atent, nu cumpar…Vrajeala la noi…