ARAD. Goana după fondurile europene din Programul Național de Redresare și Reziliență, program care ar fi trebuit să finanțeze în România proiecte de miliarde de euro, i-a făcut pe cei de la Ministerul Transporturilor să emită autorizații parțiale de lucrări pentru proiectele care erau cuprinse în PNRR. În această situație s-a aflat și modernizarea căii ferate Arad-Timișoara-Caransebeș.
Iar acum, același minister dă drumul la autorizații peste autorizații, pentru ca firmele care au câștigat licitațiile să continue lucrările la obiective. O astfel de autorizație a fost emisă la sfârșitul săptămânii trecute și vizează etapa a II-a a lucrărilor de modernizare a lotului 4 de pe calea ferată menționată mai sus, respectiv sectorul cuprins între Arad și Ronaț Triaj. Fără a detalia, Ministerul Transporturilor a anunțat că a fost emisă această autorizație pentru etapa a II-a, semn că, până acum, s-a lucrat pe o autorizație parțială, care a putut fi obținută mai ușor, din punct de vedere a avizelor necesare. Acum, vine o nouă etapă a lucrărilor, pe amplasamentul aflat pe raza județelor Timiş şi Arad – începând de la cap Y Ronaț Triaj până la Arad – Glogovăț, pe raza unităților administrativ-teritoriale Timişoara, Dudeștii Noi, Sânandrei, Orțișoara (din județul Timiș) și Vinga, Şagu, Vladimirescu, Arad (din județul Arad). Potrivit autorizației, vor fi efectuate două tipuri de lucrări, respectiv lucrări de desființare și lucrări de construire. Dacă vorbim despre lucrări de desființare, acestea se referă la demolarea unor construcții permanente, rampe și platforme, puțuri şi fântâni, sau părţi de construcţie. Mai departe, noua autorizație vorbește și despre lucrări de construire, după cum urmează: lucrări de poduri, podețe și pasaje; lucrări de arhitectură și rezistență (stația Sânandrei – clădirea de călători, stația Băile Călacea – clădirea de călători, stația Vinga – clădirea de călători, stația Şagu – clădirea de călători și stația Aradul Nou –clădirea de călători); lucrări de instalații electrice; lucrări de instalații HVAC; lucrări de instalații sanitare şi de stingere incendiu. „Se vor lua toate măsurile pentru respectarea siguranței circulației în zona lucrărilor, în conformitate cu normele și legislația în vigoare, cu respectarea instrucțiilor specifice pe toată durata desfăşurării lucrărilor”, se arată în proaspăta autorizație emisă de Ministerul Transporturilor.
Valoare de 36,6 milioane
Cu toate că nu se specifică explicit nicăieri, este evident că această nouă autorizație este una parțială. Iar cea mai bună dovadă este valoarea lucrărilor care au fost autorizate de către cei de la Transporturi: 36.650.260,07 lei, plus TVA, reprezentând valoarea lucrărilor declarată de solicitant, înscrisă în cererea de autorizare și în devizul general, anexă la cererea de autorizare, conform prevederilor legale.
La peste 20 la sută
Potrivit raportărilor făcute de CFR, în luna august a acestui an, stadiul fizic al lucrărilor pe acest șantier depășise 20 la sută. Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru lotul 4 din calea ferată Caransebeș-Timișoara-Arad, respectiv tronsonul dintre Arad și Ronaț Triaj, în valoare de 2,18 miliarde de lei, fără TVA, a fost semnat pe 17 noiembrie 2022 de CFR SA cu Asocierea Webuild Spa-Partecipazioni Italia Spa-SALCEF Spa.
Din cauza stadiului fizic redus al lucrărilor, acest lot a fost exclus de la finanțare prin PNRR. Totuși, toate proiectele feroviare, chiar dacă au fost scoase din PNRR, vor fi finanțate prin alte programe europene.