Au fost semnate contractele de execuție pentru două dintre cele trei loturi ale Drumului Expres Arad-Oradea. Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a anunțat că a fost făcut un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii din vestul țării. „Am semnat contractul pentru construcția lotului 2 al Drumului Expres Arad – Oradea. Asocierea Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret VE Sanayi AS (Turcia) – Straco Holding SRL (România) are la dispoziție 24 de luni și 2,76 miliarde de lei (fără TVA) pentru a finaliza cei 39,7 kilometri de la Salonta la Chișineu Criș. Proiectul include 26 de lucrări de artă, dintre care un pod de 1.091 metri peste Crișul Alb, un drum de legătură cu infrastructura din Ungaria (10 kilometri) și punctul de trecere a frontierei la Salonta”, a spus Pistol. Directorul CNAIR a înaintat și termene, respectiv 24 de luni pentru finalizarea lucrării, părând că a uitat, însă, că premierul Ilie Bolojan a decis ca mega-proiectul să fie scos de pe lista lucrărilor finanțate din fonduri europene.
La începutul acestei luni, ziariștii de la economica.net au intrat în posesia unei adrese pe care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis-o către Asocierea Precon Transilvania – Automagistral Pivden, care a câștigat licitația pentru construirea primului lot al Drumului Expres Arad-Oradea. În acea adresă, firmele asocierii sunt anunțate că lucrările pe acel lot vor începe din data de 1 martie 2027, din cauza lipsei fondurilor. Asta chiar dacă Expresul a fost inclus pe lista obiectivelor finanțate prin PNRR, după care a fost mutat pe lista celor finanțate prin Programul Transport.
„Fondurile necesare pentru susținerea ritmului de lucru prevăzut în graficul de execuție nu sunt disponibile în integralitate”, se arată în adresa trimisă de către CNAIR pentru asocierea Precon Transilvania – Automagistral Pivden.
Reprezentanții companiei de autostrăzi și drumuri au mai precizat, în documentul respectiv, și faptul că întârzierea proiectului s-ar datora și nefinalizării procedurilor de expropriere. „În eventualitatea unei îmbunătățiri a contextului financiar și a finalizării procedurilor de expropriere înainte de termenul stabilit, suntem deschiși la revizuirea acestei date”, au mai spus reprezentanții CNAIR în documentul intrat în posesia economica.net.
Potrivit celor de la ebihoreanul.ro, CNAIR a lăsat, totuși, o portiță deschisă pentru acest proiect, precizând în adresa trimisă faptul că „în eventualitatea unei îmbunătățiri a contextului financiar și a finalizării procedurilor de expropriere înainte de termenul stabilit, suntem deschiși la revizuirea acestei date”, respectiv a datei de 1 martie 2027.
Au confirmat
Tot cei de la ebihoreanul.ro au anunțat faptul că reprezentanții firmei Precon au confirmat cele anunțate de economica.net. Proprietarul grupului Selina, din care face parte și Precon Transilvania, a confirmat pentru lotul 1 al DX 16 Oradea – Salonta a fost primit ordinul de începere a lucrărilor abia din primăvara anului 2027, anul în care întregul proiect, pe toți cei peste 120 kilometri, ar trebui finalizat. „Am convocat o ședință de urgență să vedem ce ar fi de făcut și o să merg la București, la CNAIR, să căutăm o soluție pentru începerea mai devreme a lucrărilor. Alte comentarii nu vreau să fac în acest moment”, a spus Beneamin Rus.
Câteva detalii
Întregul proiect al Drumului Expres Arad – Oradea însumează 120,47 kilometri și este compus din trei loturi:
– Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 kilometri, la care se adaugă drumul de legatură la DN 79 (5,3 kilometri) – contractul de execuție a fost semnat în data de 29 mai 2025;
– Lotul 2 (Salonta – Chișineu Cris): 39,7 kilometri, la care se adaugă drumul de legatură până la granița cu Ungaria (10 kilometri) – contractul a fost semnat în data de 12 septembrie 2025;
– Lotul 3 (Chișineu Criș– Arad): 47,07 kilometri, la care se adaugă drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 kilometri) – în prezent, există o contestație în curs de soluționare la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
„Acest nou drum de mare viteză face parte din coridorul strategic care va asigura legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Mediderană, urmând a constitui de asemenea si un pol de atracție pentru traficul de tranzit. România continuă, prin aceste investiții majore, să își consolideze atractivitatea economică și dezvoltarea regională în context european”, a mai transmis Cristian Pistol, directorul CNAIR, omițând, în continuare, să vorbească despre lipsa finanțării pentru acest obiectiv.
Citiți principiile noastre de moderare aici!