Dintre cele aproximativ 30 de centre de informare turistică existente în județ, 16 au fost construite la sate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală, începând cu anul 2010. În medie, fiecare centru a costat 180.000 de euro.
De asemenea, pe alte programe de finanțare europeană, au fost construite centre similare în cele zece orașe din județ, iar unul aparține Consiliului Județean Arad.
Totuși, în majoritatea cazurilor, centrele au avut scopul de informare turistică doar pe hârtie, pentru că turiștii nu mergeau la acestea pentru a afla despre obiectivele care pot vizitate, obținând informațiile de pe internet.
În comuna Cermei, de exemplu, centrul a fost construit în satul Șomoșcheș, fără obiective de vizitat. Cum aici nu există dispensar, în ultimul an, Primăria a amenajat un cabinet medical în imobilul construit cu bani europeni.
„Am fost obligați de contractul de finanțare să avem activitate de informare turistică timp de cinci ani, dar, cum nu aveam turiști, nu puteam ține doi oameni degeaba, așa că s-au ocupat mai mult de serviciile sociale ale Primăriei, cum ar fi sprijinul pentru persoanele cu dizabilități. De un an, am făcut un cabinet medical, iar aici vine medicul de familie de două ori pe săptămână pentru a oferi consultații localnicilor”, a declarat joi, pentru AGERPRES, primarul comunei Cermei, Ioan Vesa.
Majoritatea primarilor de comune care au astfel de centre și-au făcut alte planuri cu imobilele.
La Vladimirescu, centrul a fost inaugurat în urmă cu un deceniu, dar a stat cu ușile încuiate mai tot timpul în primii ani. După ce restricția privind reconversia spațiului a fost ridicată, a fost utilizat ocazional pentru diverse activități. Până în vara acestui an, aici s-a oferit consiliere pentru adulți și copii proveniți din medii defavorizate.
De asemenea, clădirea servea ca secție de votare la alegeri.
Pentru viitor, administrația locală are alte planuri.
„Dorim să îi dăm o destinație educațională, aici să aibă loc permanent activități extrașcolare și culturale. În prezent, imobilul este încuiat, pentru că nu are rost să îl încălzim iarna. Este utilizat ocazional, atunci când avem nevoie de un spațiu pentru diverse evenimente, precum concursuri sau activități culturale”, a declarat primarul comunei, Mihai Mag.
La Păuliș, Primăria folosește imobilul pentru consultațiile medicului de familie, o dată pe săptămână, iar la Dorobanți, spațiul este folosit cu aceeași frecvență pentru diverse activități ale tinerilor, cum ar fi organizarea de ateliere creative sau expoziții.
La Socodor, clădirea în care turiștii n-au ajuns niciodată este acum folosită pentru birouri ale Primăriei, respectiv Starea Civilă și Evidența Populației.
Alți primari de comune în care nu se folosesc aceste imobile au declarat că așteaptă oportunități de finanțare pentru schimbarea destinației acestora, vizând, în general, birouri ale administrației locale sau transformarea în centre culturale.
Una dintre puținele comune care dorește să mențină activitatea de informare turistică este Săvârșin.
„Zona noastră are potențial turistic mare, datorită Domeniului Regal Săvârșin, care este vizitat în fiecare weekend din sezonul cald de aproximativ 700 de oameni. Consider că în aceste condiții este nevoie de un centru de informare turistică”, a declarat primarul comunei, Ioan Vodicean.
Totuși, centrul din Săvârșin are altă destinație în prezent. Aici funcționează Casieria și Contabilitatea Primăriei, pentru că sediul instituției este în renovare.
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a declarat, pentru AGERPRES, că aceste centre de informare turistică ar fi trebuit să fie construite abia după ce în comunele beneficiare exista infrastructură modernizată, pensiuni și alte servicii dedicate vizitatorilor.
„Din păcate, așa se întâmplă când cineva merge la Uniunea Europeană să negocieze diverse programe de finanțare, fără ca înainte să consulte autoritățile locale. Primarii sunt nevoiți să atragă fonduri pe programele existente, deși uneori poate că proiectele nu li se potrivesc. Județul Arad are foarte multe puncte de interes, dar ca să fim atractivi nu ajung niște centre de informare turistică. Pentru ca zonele turistice să fie puse în valoare, este nevoie de investiții în infrastructură, în spații de cazare, servicii de calitate de care au nevoie vizitatorii. Ne-am grăbit cu aceste centre, iar pentru că le-am pus înaintea altor priorități, nu au avut obiectul muncii”, a declarat Cionca.
El a spus că primarii „au apelat, în cele din urmă, la pragmatism și au decis să folosească centrele în scopuri mai utile”.
Sursa: AGERPRES
Citiți principiile noastre de moderare aici!