În cadrul unei investiții de asemenea anvergură, cu o tehnologie dezvoltată în premieră în România, echipamentele au o pondere importantă, iar faptul că 98% din cele necesare au fost achiziționate și sunt deja la Arad este o veste bună. Ca să vă faceți o idee, pentru motoarele care vor da viață acestui colos, termenul de livrare a fost de 12 luni, de aceea au trebuit comandate foarte repede, deoarece testele durează mult mai mult decât instalarea.
De multe ori pot apărea probleme pe șantier la construcția unei case de câteva zeci de mii de euro, atunci însă când vorbim de o lucrare de 100 de milioane de euro, totul devine mult mai complicat, iar șansele ca ceva să meargă prost sunt mult mai mari.
„Am început să punem în funcțiune echipamentele aduse, echipamentul principal, cel pentru partea de cazane funcționează deja de la finalul lunii august”, ne declară Lucian Șmadici, reprezentantul Elsaco, cel care este prezent în permanență pe șantier și are grijă ca totul să se realizeze conform planurilor.
Cogenerare
S-a tot vorbit în ultimul an de centrală în cogenerare, dar poate nu strică să reamintim ce înseamnă aceasta. Cu un consum de gaz se produce energie termică și energie electrică, fiind ca un motor, care odată pornit generează lucru mecanic, dar care trebuie răcit cu apă, rezultând astfel o căldură reziduală care va fi folosită pentru producerea de agent termic, care va pleca prin conductele de agent termic primar către punctele termice din oraș, acolo unde se va face împărțirea în apă caldă menajeră și apă pentru încălzire. Motoarele termice vor produce energie elctrică, energie ce va putea fi folosită acolo unde este nevoie, când este nevoie, va putea fi vândută, sau stocată.
Aradul va avea căldură
„Nu am nicio emoție privind distribuirea agentului termic către populație în această iarnă. Avem patru cazane, care pot difuza fiecare până la 25 de megawați, ceea ce înseamnă mult mai mult decât nevoia actuală a orașului. Chiar dacă se vor rebranșa la sistem cei care folosesc acum cazane, sau centrale de apartament și eu cred că mulți o vor face în următorii ani, pentru că scăzând prețul gigacaloriei le va fi diminuat costul întreținerii, tot vom avea suficient agent termic”, continuă Lucian Șmadici.
Provocări
Cea mai mare provocare a fost chiar amplasamentul, pentru că terenul pe care funcționa vechea centrală și pe care se construiește acum cea nouă este extrem de bine delimitat, de două canale cu apă, o stradă, Ion Neculce, și calea ferată. „Cele mai mari frâne ni le-a pus calea ferată, unde avem probleme constante în a respecta distanțele convenite cu vechiul CET. Pe vremuri nu erau standardele actuale, acum însă noi a trebuit să ne limităm la spațiul pus la dispoziție, a fost ca și cum te-ai muta cu mobila de la un apartament cu 4 camere într-o garsonieră. Avizul CFR a ajuns destul de târziu, iar fără acel aviz nu am putut începe nici măcar proiectarea, apoi autorizarea de construire, ca să putem începe efectiv execuția lucrării, iar dacă am pomenit de proiectare aceasta a fost făcută de o echipă de 35 de proiectanți, ajutați câteodată, pentru a putea respecta termenele și de colaboratori externi”, ne spune Lucian Șmadici.
Termene
Procentul la care s-a ajuns în prezent, 71%, este unul dătător de speranțe că această investiție va fi realizată la timp, adică se va finaliza la data de 30 iunie 2026, așa cum prevede contractul. În fiecare zi sunt prezenți pe șantier cel puțin 80 de muncitori constructori, 60 de muncitori termomecanici, adică sudori și lăcătuși și 20 de ingineri, dar numărul lor poate crește în funcție de complexitatea lucrărilor, pentru a putea fi păstrată cadența care duce la respectarea termenelor. „Din păcate însă nu depinde totul doar de noi. În ceea ce privește manopera și achiziția echipamentelor suntem în mod cert în termen, noi ne facem treaba, dar mai depindem și de o oarecare birocrație, de eliberarea unor avize. Singura emoție pe care o avem este privind injectarea energiei electrice în sistem, unde avizarea durează mai mult decât proiectul în sine. Noi am demarat deja, am depus la ANRE toată documentația, dar eliberarea avizului durează de obicei 6 luni. Dacă avizul va fi eliberat la timp, atunci nu mai avem nicio emoție, suntem în grafic și vom termina la timp”, explică Lucian Șmadici, reprezentantul Elsaco Electronic. „Avem parte la Arad de parteneri de excepție, managerul de proiect din partea beneficiarului este o prezență constantă pe șantier și ne este de ajutor în multe cazuri și nu de puține ori am beneficiat de sprijinul domnului primar Bibarț și al city managerului Bogdan Boca”, revine Lucian Șmadici.
Demineralizare, dedurizare, degazare
Apa care intră în sistem, nu poate fi folosită fără a fi prelucrată și se supune unui proces complex de prelucrare, care o va transforma din apă potabilă în agent termic, în urma demineralizării, dedurizării și degazării. Va deveni astfel o apă tehnologică fără bule de aer. Dacă bulele de aer ajung în conducte, există posibilitatea să se adune și să corodeze, generând pagube și pierderi. Odată pregătită, apa, cu ajutorul unei stații de pompare, va fi trimisă către punctele termice din oraș, iar de acolo, mai departe, spre consumatori.
Megarezervorul
Pentru cine îl vede de aproape, acumulatorul termic este foarte impresionant. Această construcție care de fapt este un rezervor foarte mare de apă, înmagazinează căldura reziduală de la motoarele termice care produc energie electrică. „Din punct de vedere al structurii este gata, dar suntem încă în faza de testare și am început să facem umplerea cu apă, pentru a vedea cum lucrează din punct de vedere termodinamic și din punct de vedere structural. După umplere îl vom goli și vom face izolația termică, iar apoi protecția din tablă, pentru a-l putea face funcțional. Este un colos cu o capacitate de 10.000 de tone, care are la bază 68 de piloți forați la 16 metri adâncime. Este bine consolidat, cu o structură care cântărește aproape 1000 de tone, deoarece trebuie să ne gândim că doar apa pe care o înmagazinează va avea 10.000 de tone. În timpul construcției am făcut constant măsurători, pentru a vedea dacă nu sunt afectate clădirile din zonă, dar chiar vreau să mă laud că avem doar un milimetru tasare, uniform, ceea ce e impecabil. Apa din acest rezervor va avea constant o temperatură de 80 – 90 de grade Celsius”, ne lămurește Lucian Șmadici.

Conductele
Elsaco va mai rămâne în Arad și după ce construcția noii centrale va fi gata, deoarece a câștigat și licitația privind schimbarea a peste 23 de kilometri de conducte magistrale pentru transportul agentului termic. „Schimbarea conductelor magistrale vine ca o completare a construcției noului CET. În momentul în care vom beneficia din plin de noua centrală și vom avea un preț decent al gigacaloriei, ar fi păcat să suportăm în continuare pierderi anuale de milioane de lei. Conductele existente sunt vechi, sunt corodate, iar pe traseul lor se pierde aproape jumătate din căldură, ceea ce nu se va mai întâmpla în momentul în care vor transporta agent termic tratat corespunzător. Această investiție va opri un atac constant la buzunarele arădenilor”, ne declară primarul Aradului, Călin Bibarț.
În loc de încheiere
Condusă de o persoană implicată în fotbalul românesc și care cunoaște pasiunea arădenilor pentru UTA, Elsaco Electronic a modificat proiectul inițial și a vopsit turnurile noului CET în roșu și alb, ca un omagiu adus Bătrânei Doamne.
La finalizarea lucrărilor, antreprenorul general dorește să organizeze un eveniment inedit în acest domeniu, o zi a porților deschise, pentru ca toți arădenii interesați să realizeze amploarea proiectului, ce înseamnă o investiție de 100 de milioane de euro și de ce nu, de unde le va veni căldura și apa caldă.