ARAD. Alba-neaga cu constructorii. După ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat, în luna decembrie 2024, că ucrainenii de la Automagistral Pivden vor construi lotul din Arad al Expresului Arad-Oradea, acum, la șapte luni distanță, constructorul a fost desemnat ca fiind firma Nurol, din Turcia. În februarie 2025, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis în parte contestația turcilor de la Nurol la licitația pentru construcția lotului 3 al Drumului Expres Arad – Oradea. Asta după ce, în decembrie 2024, asocierea Automagistral Pivden SRL (Ucraina) – Precon Transilvania SRL (Romania) fusese desemnată inițial câștigătoarea contractului pentru construcția lotului 3 al Drumului Expres Arad – Oradea, după cum anunța atunci Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.
Drept urmare, după o nouă analiză a ofertelor, cei de la CNAIR au anunțat că Nurol este firma câștigătoare a licitației. Numai că rolurile s-au schimbat întru totul între constructori. Așa că, dacă în februarie, Nurol contesta alocarea licitației către Pivden, în august ucrainenii de la Pivden au contestat alocarea licitației către Nurol. CNSC a decis, însă, că această contestație depusă de asocierea ucraineano-română nu are temei și a respins-o, confirmând că Nurol rămâne câștigătorul licitației. Numai că războiul dintre firme ar putea continua în instanță, în funcție de cât de bătăioși sunt ucrainenii de la Pivden.
Pe de altă parte, cu două contracte semnate deja pe Drumul Expres Arad-Oradea (loturile 1 și 2) și cu un al treilea contract confirmat de CNSC (lotul 3, care pleacă din Arad până la Chișineu-Criș), lucrările nu par că vor începe degrabă. Guvernul a decis să scoată acest megaproiect de la finanțarea prin PNRR și, mai nou, se pare că șoseaua de mare viteză dintre Arad și Oradea nu va prin nici „trenul” Programului Transport. Câștigători pe lotul 1, cu contract semnat și termene asumate, cei de la Automagistral Pivden și Precon Transilvania au fost anunțați de CNAIR că lucrările ar trebui să înceapă prin primăvara anului 2027, mai precis când ar trebui să fie finalizate deja. Cei de la compania de drumuri motivează amânarea lucrării prin lipsa fondurilor necesare, dar și prin faptul că exproprierile de pe traseu nu au fost finalizate. Ce va mai rămâne din acest proiect, rămâne de văzut.