Pagina de Facebook Historiae Arad, care în ultimii ani a scos la iveală detalii și povești mai puțin cunoscute din istoria Aradului, a publicat recent proiectul unui teatru pe care autoritățile intenționau să îl construiască, în perioada interbelică, în Piața Avram Iancu, din spatele actualului teatru.
„În anii ’30, Banatul și Transilvania au cunoscut un val de transformări arhitecturale menite să imprime orașelor o identitate românească. La Timișoara, arhitectul Duiliu Marcu a remodelat fațada Operei și Teatrului Național, înlocuind ornamentația vieneză cu o monumentalitate neoromânească de arcade ample și masivitate sobră, care domină și astăzi Piața Victoriei. În același spirit, dar pe un drum rămas neterminat, la Arad s-a proiectat un teatru nou, chiar în Piața Avram Iancu, cu o loggie centrală și porticuri arcuite – o clădire gândită să devină simbol al noii epoci”, scrie Historiae Arad.
Schițele au fost realizate de arhitectul Tiberiu Niga (1906–1979), fiul arhitectului arădean Ioan Niga. Absolvent al Școlii de Arhitectură din București în 1930 și bursier la Paris între 1932–1933, Tiberiu Niga a fost un arhitect interbelic care a știut să îmbine modernismul european cu motive naționale românești. Deși a proiectat vile moderniste de referință în București, viziunea sa pentru Arad – un teatru românesc monumental, menit să schimbe chipul urban – a rămas doar pe hârtie.
„Arh. Mădălin Ghigeanu a avut un rol decisiv în salvarea operei lui Tiberiu Niga: a descoperit arhiva acestuia, a recuperat și scanat planșele, a documentat și fotografiat clădirile, reconstituind astfel biografia și stilul arhitectului interbelic. Prin cercetările și publicațiile sale, Niga a fost readus în atenția publicului ca un nume important al modernismului românesc”, spune cel care se ocupă de proiectul Historiae Arad.
Născut în Arad în 1906, Tiberiu Niga s-a mutat împreună cu familia la București, imediat după Marea Unire. A urmat cursurile Școlii de Arhitectură, pe care acesta a absolvit-o în anul 1930, obținând Bursa Facultății, care i-a adus un stagiu la Paris, pentru specializare, între anii 1932-1933.
Conform site-ului arhitectura-1906.ro, Tiberiu Niga și-a pus semnătura pe refacerea Gării de Nord între anii 1925-1926, sediul Societății de Asigurare Românească între anii 1925-1926 și numeroase imobile particulare.
A câștigat prin concurs proiectarea unor locuințe pentru funcționarii de toate categoriile ai Căilor Ferate Ungare M.A.V., premiat în anul 1912, Palatul CFR – Bulevardul 6 Martie, din anul 1930, Palatul Asigurarea Românească – Bulevardul Gh. Magheru, din anul 1931, dar și cel pentru noul teatru din Arad, din 1932, cel publicat de Historiae Arad.
Trimite articolul
XDe aici s-a inspirat Ceausescu cand a planuit construirea “Casei Poporului” actualmente “Prlamentul Romaniei” !
Ce noroc ca nu sa realizat monstruozitatea asta.
-
👏👍
Da,fără nici un stil,ca orice construcție dupa 1920
Chiar m-am gandit inainte de a posta, de ce ar trebuii la un teatru asa constructie pe verticala 2-3 etaje, ce d-zeu se intampla acolo, sala trebuie sa fie mare incapatoare pentru iubitorii de teatru (studiu de fezbilitate,cam cati ar venii la maximum)!!! Da cred ca s-ar fi exagerat!!! Vazand comenturile parca sunt in asentimentul meu!!!


