Podul metalic, construit în 1896 și lung de 144 de metri, a fost închis traficului rutier în urmă cu 22 de ani din cauza degradărilor suferite. Construcția era cea mai scurtă cale între centrul orașului și stația CFR sau Mănăstirea Maria Radna, cel mai important loc de pelerinaj catolic din vestul țării. Traficul a fost mutat pe podul rutier peste Mureș aflat la o distanță de aproximativ 500 de metri.
Primarul orașului Lipova, Florin Pera, a declarat luni, pentru AGERPRES, că reabilitarea construcției istorice a acumulat întârzieri pentru că s-au identificat probleme și la structura de rezistență.
În 2019, Primăria Lipova a obținut fonduri pentru reparații doar la partea superioară a podului metalic, însă imediat ce lucrările au început s-a constatat că structura de rezistență este grav afectată.
‘S-a constatat că structura metalică care susținea calea de rulare era grav degradată, iar expertiza inițială nu a vizat zona de rezistență. De altfel, nici nu s-ar fi putut face constatările înainte de decopertarea betonului vechi. Odată rezolvată această problemă, a intervenit alta: inițial, era prevăzută turnarea în sistem monolit a betonului, dar soluția a fost schimbată din cauza riscurilor de poluare a Mureșului. Asta a presupus refacerea parțială a proiectului tehnic’, a explicat edilul.
Lucrările costă aproximativ 13 milioane de lei și au fost începute în aprilie 2023, cu termen de finalizare de 12 luni. Primarul a subliniat însă că finanțarea nu este europeană, ci de la Guvernul României, astfel că întârzierile din proiect nu atrag pierderea banilor.
‘Să sperăm că nu se va pune problema tăierii finanțării din alte motive, eventual invocarea măsurilor de austeritate. Până acum nu ni s-a spus nimic în acest sens, iar plățile către constructor sunt la zi’, a mai spus Pera.
În prezent, se lucrează la asamblarea căii de rulare din elemente prefabricate de beton armat.
Primarul nu a putut preciza un termen pentru finalizarea proiectului.
La redeschidere, podul va fi exclusiv pietonal și administrația locală speră să devină o atracție turistică a orașului. El va lega centrul orașului și de peroanele gării printr-o pasarelă pietonală suspendată care a fost construită printr-un alt proiect, care a vizat reabilitarea Stației CFR.
Sursa: AGERPRES
Trimite articolul
XPasarela pietonala peste calea ferata a existat indotdeauna. Prima data facuta de imperiu impreuna cu podul viaductul peste calea ferata, apoi de comunisti cand s-a facut electrificarea. A fost daramata si refacuta odata cu modernizarea caii ferate. Degeaba insinueaza primaria o colaborare cu cfr pentru ca nu e asa. Sa zica multam ca le-au asfaltat strada pe gratis de la dn7 pana la gara. Ca daca era dupa primarie nu mai puteai merge nici cu bicicleta pe acolo.
Hai ca o fi gata pe cand cresc nepotii…