ARAD. Un proiect de lege inițiat de 64 de parlamentari ai grupului AUR își propune să revoluționeze piața jocurilor de noroc din România și să promoveze turismul în țara noastră. Potrivit unei inițiative legislative, cazinourilor și păcănelele ar urma să fie interzise pe teritoriul României, excepție urmând să facă doar stațiunile turistice de interes național.
„Analiza comparativă a modelelor europene de reglementare a jocurilor de noroc relevă o tendință consolidată de concentrare a acestor activități în zone cu vocație turistică specială, unde industria jocurilor de noroc poate contribui semnificativ la dezvoltarea economică locală și la consolidarea atractivității turistice. Această abordare s-a dovedit eficientă în alte state, unde cazinourile și jocurile de noroc constituie un factor important de atracție turistică și de generare de venituri pentru comunitățile locale”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul de lege.
Conform inițiatorilor, România are un potențial turistic ridicat, ideea fiind susținută cu ajutorul celor 56 de stațiuni turistice de interes național recunoscute oficial, care reprezintă puncte de excelență în oferta turistică națională și care s-ar potrivi perfect pe ideea scoaterii păcănelelor din orașele țării. Prin urmare, proiectul propus de parlamentari prevede că jocurile de noroc specifice cazinourilor, cluburilor de poker și aparatelor slot-machine (prevăzute de OUG 77/2009) vor putea fi organizate numai în stațiunile turistice de interes național, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 852/2008, precum și pe nave de agrement. Toate aceste stațiuni, spun inițiatorii, „beneficiază de infrastructură dezvoltată, de fluxuri turistice consistente și de un cadru reglementar special care facilitează dezvoltarea activităților economice complementare turismului”. Concentrarea activităților de jocuri de noroc în aceste stațiuni „poate genera efecte multiplicatoare asupra economiei locale și poate contribui la consolidarea poziției României ca destinație turistică competitivă la nivel european”, susțin autorii proiectului de lege.
În ceea ce privește județul nostru, Moneasa este singura stațiune de interes național care apare în anexa 5 a Hotărârii Guvernului nr. 552/2008. Drept urmare, dacă vorbim despre județul Arad, Moneasa ar urma să devină „punctul fierbinte al norocului” și al cazinourilor.
Valabile până expiră
Această reformă va necesita unele adaptări la nivelul instituțiilor responsabile cu reglementarea și controlul jocurilor de noroc, precum actualizarea procedurilor de autorizare pentru a include verificarea respectării restricțiilor geografice. De asemenea, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc va trebui să își adapteze sistemele de monitorizare și control la noua configurație geografică. „Modificările funcționale vor include actualizarea bazelor de date cu informații despre stațiunile turistice de interes național și implementarea unor proceduri simplificate pentru verificarea eligibilității geografice a solicitanților de autorizații”, conform expunerii de motive care însoțește proiectul de lege. În privința operatorilor existenți de jocuri de noroc, implementarea reformei se va realiza gradual, cu respectarea drepturilor operatorilor existenți care beneficiază de o perioadă de tranziție.
„Autorizațiile de exploatare a jocurilor de noroc își mențin valabilitatea până la expirare ca urmare a intrării în vigoare a prezentei legi”, se mai arată în document.
Însă, dacă legea va fi aprobată, noile autorizații ar urma să fie eliberate exclusiv în conformitate cu restricțiile geografice stabilite de aceasta.
Sistemul din prezent nu stimulează concentrarea investițiilor în zone cu potențial turistic ridicat, consideră aleșii de la AUR, permițând astfel dispersarea resurselor în locații cu impact economic limitat. Cadrul legal existent „nu prevede mecanisme eficiente de protecție a cetățenilor cu venituri limitate împotriva expunerii excesive la jocurile de noroc, prin concentrarea acestor activități în zone și contexte care presupun costuri de acces mai ridicate și o capacitate financiară adecvată pentru asumarea riscurilor inerente”, spun autorii legii, astfel că noile reglementări ar aduce și beneficii sociale, „protejând cetățenii vulnerabili din punct de vedere economic”.
Tradiție și distracție
Cadrul legal actual, care nu prevede restricții geografice specifice pentru organizarea jocurilor de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker și aparatelor slot-machine, permite dezvoltarea acestor activități fără o strategie teritorială coerentă, iar „această lacună legislativă contravine principiilor de dezvoltare durabilă și de utilizare optimă a resurselor economice naționale”.
„Reglementarea în vigoare nu corelează industria jocurilor de noroc cu strategia națională de dezvoltare turistică, ratând oportunitatea de a crea destinații turistice integrate care să combine oferta tradițională de turism cu servicii complementare de entertainment și jocuri de noroc. Această necorelare afectează competitivitatea României în raport cu alte destinații europene care au dezvoltat cu succes acest model integrat”, justifică aleșii propunerea legislativă.
Parlamentarii susțin că reforma pe care o promovează s-ar fundamenta pe principiul sinergiei între industria jocurilor de noroc și turism, iar pe termen lung estimează creșteri substanțiale ale veniturilor fiscale, atât la nivel local, cât și la nivel național.
„Implementarea restricțiilor geografice pentru jocurile de noroc va genera efecte pozitive asupra mediului macroeconomic prin concentrarea investițiilor în zone cu potențial turistic ridicat și prin crearea de clustere economice specializate. Măsura va contribui la creșterea productivității economice prin exploatarea sinergiilor între industria jocurilor de noroc și turism, generând efecte multiplicatoare asupra economiei locale din stațiunile turistice beneficiare”, mai spun inițiatorii.
Lista stațiunilor
Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 852/2008, stațiunile turistice de interes național sunt următoarele: Amara, judeţul Ialomiţa; Azuga, judeţul Prahova; Buşteni, judeţul Prahova; Buziaş, judeţul Timiş; Băile Govora, judeţul Vâlcea; Băile Felix, judeţul Bihor; Băile Herculane, judeţul Caraş-Severin; Băile Olăneşti, judeţul Vâlcea; Băile Tuşnad, judeţul Harghita; Borsec, judeţul Harghita; Borşa, judeţul Maramureş; Câmpulung Moldovenesc, judeţul Suceava; Cap Aurora, judeţul Constanţa; Călimăneşti-Căciulata, judeţul Vâlcea; Costineşti, judeţul Constanţa; Covasna, judeţul Covasna; Dâmbovicioara; judeţul Argeş; Eforie Nord, judeţul Constanţa; Eforie Sud, judeţul Constanţa; Geoagiu-Băi, judeţul Hunedoara; Gura Humorului, judeţul Suceava; Jupiter, judeţul Constanţa; Lacu Sărat, judeţul Brăila; Mamaia, judeţul Constanţa; Mangalia, judeţul Constanţa; Moneasa, judeţul Arad; Neptun-Olimp, judeţul Constanţa; Poiana Braşov, judeţul Braşov; Predeal, judeţul Braşov; Pucioasa, judeţul Dâmboviţa; Râşnov, judeţul Braşov; Ocna Şugatag, judeţul Maramureş; Slănic, judeţul Prahova; Saturn, judeţul Constanţa; Sinaia, judeţul Prahova; Sângeorz-Băi, judeţul Bistriţa-Năsăud; Slănic-Moldova, judeţul Bacău; Sovata, judeţul Mureş; Suceviţa, judeţul Suceava; Tăşnad, judeţul Satu Mare; Târgu Ocna, judeţul Bacău; Târgu-Neamţ, judeţul Neamţ; Techirghiol, judeţul Constanţa; Vatra Dornei, judeţul Suceava; Venus, judeţul Constanţa; Voineasa, judeţul Vâlcea; Zona Borlova – Muntele Mic – comuna Turnu Ruieni, judeţul Caraş-Severin; Zona Mamaia Nord – oraşul Năvodari, judeţul Constanţa; Zona Parâng – Petroşani, judeţul Hunedoara; Zona Peştera – Padina – comuna Moroeni, judeţul Dâmboviţa; Zona turistică a municipiului Piatra-Neamţ, judeţul Neamţ; Zona turistică Centrul istoric – Coridorul Crişul Repede – municipiul Oradea, județul Bihor.