Peste 39 de milioane de lei va plăti Ministerul Transporturilor, din fonduri europene nerambursabile, aferente Programului Național de Redresare și Reziliență, pentru o nouă serie de exproprieri pe traseul căii ferate Arad-Timișoara-Caransebeș, aflată în plin proces de modernizare. Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern, pus la transparență, Ministerul Transporturilor anunță: „În prezent, pe parcursul execuției lucrărilor, au fost identificate suprafețe suplimentare de teren necesare realizării lucrărilor de reabilitare situate pe raza unităților aministrativ-teritoriale Caransebeș, Păltiniș, Constantin Daicoviciu și Sacu – județul Caraș-Severin; Găvojdia, Lugoj, Coșteiu, Belinț, Topolovățu Mare, Recaș, Remetea Mare, Ghiroda, Timișoara, Dudeștii Noi, Sânandrei și Orțișoara – județul Timiș; Vinga, Șagu, Arad și Vladimirescu – județul Arad, ceea ce impune întreprinderea demersurilor legale pentru dobândirea acestor suprafețe suplimentare de teren. Toate suprafețele suplimentare identificate vor fi expropriate în vederea finalizării lucrărilor, proiectate la momentul elaborării Proiectului Tehnic, în conformitate cu soluția din Studiul de Fezabilitate. Astfel, imobilele suplimentare necesare continuării lucrării de utilitate publică, de interes naţional, vor face obiectul unor noi Decizii de expropriere. Realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR – SA şi face parte din strategia pe termen lung a acesteia”.
Reprezentanții Ministerului Transporturilor anunță faptul că a fost deja întocmită toată documentația necesară pentru demararea procedurilor de expropriere, inclusiv identificarea proprietarilor, acolo unde este posibil, precum și evaluarea imobilelor (terenuri și construcții) care vor fi expropriate: „Expropriatorul a întocmit documentaţia tehnico-economică cuprinzând coridorul de expropriere stabilit pe baza studiului de fezabilitate în variantă finală şi lista proprietarilor imobilelor care constituie coridorul de expropriere aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, care cuprinde sumele individuale aferente despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza raportului de evaluare întocmit, având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici. Cea mai mare parte a lucrărilor pentru acest proiect se vor executa pe terenuri proprietate publică a statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi concesionate Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR – SA, însă, pe lângă acestea, mai este necesară achiziţia altor terenuri din care unele se află în proprietatea privată a unor persoane fizice şi juridice, altele în domeniu privat sau public al unităților administrativ-teritoriale sau al altor instituții. Pentru asigurarea suprafețelor de teren suplimentare necesare implementării proiectului, este necesară ocuparea unor suprafeţe de 271.796 de metri pătrați (584 imobile terenuri afectate) aparţinând proprietăţii private a persoanelor fizice sau juridice, 6.549.216 de metri pătrați (226 imobile afectate) aparținând proprietății publice a statului şi o suprafață de 116.353 mp (210 imobile afectate), aparținând proprietății publice a unităţilor administrativ-teritoriale”, se mai arată în documente.
Și sumele
Pentru toate imobilele menționate mai sus, statul va plăti despăgubiri de peste 39 de milioane de lei. Banii vin din PNRR.
„Suma de 39.031.000 lei (39.030.680,48 lei), aferentă imobilelor reprezentând terenuri și construcții, rezultă din Rapoartele de evaluare întocmite de către evaluatorul autorizat ANEVAR, doamna Simona Crenguța Pacioagă, având legitimația nr. 14936, în conformitate cu dispozițiile legale. Planurile conținând amplasamentul suplimentar al lucrării și coridorul de expropriere au fost avizate de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Caraș-Severin pentru unitatățile administrativ – teritoriale Caransebeș, Păltiniș, Constantin Daicoviciu și Sacu; Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Timiș pentru unitățile administrativ – teritoriale Găvojdia, Lugoj, Coșteiu, Belinț, Topolovățu Mare, Recaș, Remetea Mare, Ghiroda, Timișoara, Dudeștii Noi, Sânandrei și Orțișoara, respectiv de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Arad pentru unitatățile administrativ – teritoriale Vinga, Șagu, Arad și Vladimirescu”, mai spun cei de la Ministerul Transporturilor.
Banii pentru exproprieri vor veni din PNRR, se mai arată în documente: „Sumele individuale estimate de către expropriator aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Caransebeș, Păltiniș, Constantin Daicoviciu și Sacu – județul Caraș-Severin; Găvojdia, Lugoj, Coșteiu, Belinț, Topolovățu Mare, Recaș, Remetea Mare, Ghiroda, Timișoara, Dudeștii Noi, Sânandrei și Orțișoara – județul Timiș; Vinga, Șagu, Arad și Vladimirescu – județul Arad, sunt în cuantum de 39.031.000 de lei și se alocă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2025, nr. 9/2025, la capitolul 84.01 Transporturi, titlul 60 Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR”.
În aceleași documente se mai precizează faptul că mulți dintre proprietari nu au fost identificați din cauza faptului că nu și-au întabulat proprietățile. Ba mai mult, în județul Arad, cele mai mari sume alocate pentru aceste exproprieri nu au încă un destinatar, deoarece proprietarii terenurilor care urmează să fie expropriate nu au fost identificați încă. Astfel, pentru un teren intravilan din municipiu, cu o suprafață de 2.808 metri pătrați, a fost calculată o despăgubire de 489.157 de lei, proprietarul nefiind identificat. Situația este identică în ceea ce privește alte două terenuri intravilane din municipiu, care vor fi expropriate: unul cu o suprafață de 1.465 de metri pătrați, cu o valoare calculată de 255.270 de lei, altul de 1.317 metri pătrați, cu o valoare de 229.435 de lei. Nici aici nu au fost identificați proprietarii. Totuși, oamenii își vor primi banii imediat ce fac dovada proprietății.
Se dublează suma
După cum am precizat deja, Guvernul a emis deja o ordonanță care vizează exproprierile pe coridorul căii ferate Arad-Timișoara-Caransebeș încă din anul 2022. Atunci au fost expropriate terenuri în suprafață de 3.457.823 de metri pătrați, valoarea totală a despăgubirilor fiind, la fel ca și acum, de peste 39 de milioane de lei.
Se circulă deja
În altă ordine de idei, CFR anunță că se circulă deja pe primul kilometru de cale ferată modernizată în cadrul acestui proiect complex de refacere a căii ferate Arad-Timișoara-Caransebeș. „Începând cu 14.04.2025 se circulă pe prima porţiune de cale ferată modernizată din staţia Lugoj. Segmentul de circulaţie modernizat în totalitate de pe firul 1, cap X al staţiei Lugoj, a fost pus în circulaţie prin racordarea la vechiul fir, pe distanţa acestuia regăsindu-se montate şi 2 aparate de cale echipate cu sisteme de înzăvorâre Spheroloc şi Hydrolink. În primă fază, se va circula cu restricţie de protecţie, având în vedere ca urmează demararea lucrărilor de demontare a firului II”, au transmis reprezentantii CFR Infrastructură Timişoara. De altfel, tronsonul Lugoj – Timişoara din magistrala Arad – Caransebeș este şi cel mai avansat dintre cele 4 loturi în care a fost împărţit întreg traseul CFR aflat în reabilitare, apropiindu-se de un procentaj de 30 la sută.

Se circulă deja pe un kilometru de cale nouă FOTO: CFR
Citiți principiile noastre de moderare aici!