aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Un tramvai numit dorinta

Un tramvai numit dorinta

la 4 July 2011 07:42
4 July 2011 07:42
Una dintre cele mai „verzi” investiţii din Arad, linia de tramvai spre Zona Industrială, zace semi-abandonată lângă afaceri de milioane.
Scris de JA – S.B. - Una dintre cele mai „verzi” investiţii din Arad, linia de tramvai spre Zona Industrială, zace semi-abandonată lângă afaceri de milioane.

Trimite articolul

X

Se numără printre primele investiţii realizate în municipiu pe fonduri europene, a fost gândită ca o legătură între oraş şi Zona Industrială, care tocmai începea să se dezvolte, dar nu este folosită defel la adevăratul potenţial. O investiţie „prietenoasă” cu mediul înconjurător, care implică transport cu mijloace nepoluante, o idee materializată pe banii altora, a rămas mai mult în aer. Este vorba despre linia de tramvai care face legătura dintre cartierul Aurel Vlaicu şi Zona Industrială Vest.

Ani buni nu a fost folosită, din cauza unor defecţiuni (un fulger a defectat un transformator la puţin timp după darea liniei în folosinţă), sau din cauza lucrărilor de modernizare a liniei şi a carosabilului în Vlaicu, pe fonduri BERD, fapt care a pus pe tuşă circulaţia tramvaielor. Acum, mijloacele de transport pe acea rută sunt doar o… dorinţă.

În loc de tramvaie, firmele din zona industrială preferă să-şi ducă angajaţii cu autobuzele firmelor private de transport (o afacere profitabilă pentru cei din urmă), din faţa casei şi până în faţa fabricii. O ofertă cu care CTP nici nu are de gând să concureze. Arădenii cărora le-ar folosi această linie de tramvai nu s-au obişunit cu acest mijloc de transport; unii nici nu ştiu de existenţa lui. Aşa că investiţia, care azi nu mai acoperă nici pe departe întrega zonă industrială ce ar trebui să mustească de bani, zace abandonată.

Oportunitate

Proiectul, iniţiat în timpul administraţiei Dorel Popa, a creat utilităţi necesare desfăşurării activităţii firmelor care au investit în zona şi infrastructura de transport adecvată. Conceptul iniţial a fost că va genera venituri suplimentare la bugetul local, creşterea nivelului de dezvoltare a regiunii, chiar şi noi locuri de muncă.

„Investiţia pentru linia de tramvai din Zona Industrială Vest – ieşirea spre Nădlac, a fost făcută cu finanţarea nerambursabilă, pe fonduri europene. La acel moment viziunea administraţiei era să asigure transportul în comun pentru muncitorii care îşi vor derula activitatea la firmele din zona respectivă. Pot spune că decizia a fost luată după ce s-a constatat că tot mai mulţi investitori îşi anunţaseră intenţia de a se stabili în zona respectivă. Prin asigurarea transportului în comun, investitorii erau oarecum scutiţi de grija de a pune la dispoziţia muncitorilor diverse mijloace de transport”, explică fostul primar Dorel Popa. În încheiere, Dorel Popa a punctat: „Este păcat că nu se mai utilizează această linie de tramvai, care era benefică atât angajaţilor, cât şi angajatorilor”.

Linia 1b – o mână de călători

Tramvaiul circulă, acum, aici de două ori pe zi. O singură firmă din Zona Industrială are abonamente pe linia de tramvai 1b pentru salariaţii săi. Informaţia ne-a fost dezvăluită de directorul executiv al Companiei de Transport Public, Mariana Birău. Mai mult decât atât, potrivit informaţiilor furnizate de Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, nu s-au primit solicitări la nivelul instituţiei pentru suplimentarea numărului de curse.

„Avem o cursă dimineaţa şi una după-masa. În rest, nu sunt călători. Tramvaiul ajunge în Zona Industrială înainte de ora 7, iar la 15 revine. O singură firmă are abonamente”, ne-a declarat Mariana Birău. Directorul CTP ne-a dezvăluit că anterior „au fost mai dese cursele, dar nu au fost călători suficienţi”.

Lobby în Zona Industrială

Primăria susţine, însă, acum că face lobby pentru transportul cu tramvaiul în Zona Industrială. Mai precis, în cadrul discuţiilor dintre administraţia locală şi investitorii de aici, un subiect important este reprezentat şi de transportul călătorilor. „Am iniţiat întâlniri cu agenţii economici din acea zonă, pe mai multe tematici. Una dintre acestea este cea a transportului salariaţilor spre Zona Industrială. Vrem să vedem dacă consideră oportun, dacă ar accepta atât managementul, cât şi salariaţii, ideea de a renunţa la transportul cu autobuzele din oraş. Acea linie a fost concepută să asigure transportul persoanelor la fabricile din Zona Industrială. În timp, s-a constatat că angajatorii de acolo preferă să ofere, ca un beneficiu, transportul aproape <<door-to-door>> (n.r.- din poartă în poartă) cu autobuze, inclusiv pentru cei care locuiesc în municipiu, nu doar pentru salariaţii din localităţile din jurul oraşului”, a declarat Corina Drăghici.

Mici navete

În discuţiile de acum s-a ridicat întrebarea dacă agenţii economici ar fi dispuşi să opteze pentru transportul salariaţilor din municipiu cu tramvaiul, în condiţiile în care Municipalitatea face o nouă investiţie, pentru realizarea unei <<bucle>> în zona Gai, iar de la staţiile de tramvai să se asigure mici navete cu microbuze, până la fabrici”, ne-a dezvăluit Corina Drăghici.

Capacitate de mii de oameni

Compania de Transport Public „are capacitatea de a aduce 2000-3000 de oameni la un schimb, la firmele din Zona Industrială”, spune Corina Drăghici. Nu o face însă acum, banii pentru transport fiind încasaţi mai ales de firme private de transport.

Redevenţa modificată

În 2010, patru ani după ce s-a finalizat lucrarea, s-a făcut recepţia, şi s-a dat şi linia în folosinţă, Municipalitatea preia în domeniul public linia de tramvai menţionată, pentru a o concesiona către Compania de Transport Public Arad. Tot de atunci, însă, s-a modificat şi modul în care Compania de Transport Public plăteşte pentru bunurile primite în concesiune de la stat. Mai exact, potrivit documentaţiilor aprobate de consilierii municipali, „începând cu anul 2010 redevenţa anuală se calculează prin aplicarea procentului de 5,5% asupra totalului veniturilor realizate din activitatea desfăşurată cu tramvaie şi autobuze urbane (mai puţin subvenţiile încasate)”.

Linie plătită de Europa

Linia de tramvai din municipiul Arad a fost prelungită, în urmă cu mulţi ani, pe bani europeni, şi respectă standardele europene. Proiectul “Utilităţi în Zona Industrială N-V Arad” s-a derulat pe o perioadă de peste doi ani, primele lucrări începând în 22 aprilie 2003.

Prin accesarea de către Primăria Arad, la vremea respectivă, a unui proiect PHARE, oraşul a beneficiat de o finanţare nerambursabilă de 2,5 milioane de euro din partea Uniunii Europene. Investiţia s-a ridicat atunci la peste 10.200.000 de lei, din care contribuţia din bugetul local a fost de 1.173.000 de lei, restul sumei fiind asigurată prin fonduri Phare 2001. Este vorba despre 3,7 km de linie de cale.

Linia de tramvai, în lungime de 3,7 kilometri, a fost construită la standarde europene, având şase staţii.

Tot pe banii europeni s-au realizat: o parcare cu o suprafaţă de 9.210 metri pătraţi, drumuri de acces de aproape un kilometru, extinderea reţelei de apă potabilă pe 1,5 kilometri, construirea unei reţele de canalizare pluvială de aproape 1,5 kilometri, a unui rezervor de apă de incendiu de 500 metri cubi, extinderea reţelei de gaze de presiune medie pe o lungime de 600 metri şi alimentarea cu curent continuu de 825 V şi 1200 A.

simona.butaru@informmedia.ro

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
aradon ,
linie ,
maradona ,
tramvai ,
Zonă Industrială
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    Fotbal – Liga 3, etapa 13
    3
    Tânără de 17 ani, ucisă într-un apartament din Galați. Suspectul a fost găsit rănit
    4
    Legenda folk Joan Baez revine în studio, revoltată de politicile lui Trump
    5
    Două incendii și 48 de intervenții SMURD, în weekend
    6
    ANAF schimbă regulile: contribuabilii neînregistrați vor fi identificați și înscriși automat
    7
    Medalii pe salteaua Cupei României
    8
    UTA domină seria Vest a Ligii Elitelor Under 15
    9
    Caz șocant în județul Constanta: Un tânăr de 18 ani a fost reținut după ce a violat o femeie de 48 de ani și apoi a omorât-o
    10
    Corvinul a dat lovitura în minutul 90!

    Mapamond

    Legenda folk Joan Baez revine în studio, revoltată de politicile lui Trump
    Revenirea lui Donald Trump la Casa Albă a determinat-o pe Joan Baez să se întoarcă în studio, după cum a declarat pentru AFP legenda americană a muzicii folk, adăugând că a terminat recent de înregistrat o nouă melodie de „protest”.

    Mapamond

    Elon Musk susține că Uniunea Europeană ar trebui să fie „eradicată”
    SUA. Miliardarul american Elon Musk, patronul platformei X, a reacționat dur sâmbătă la adresa Uniunii Europene, după ce în ajun Comisia Europeană a impus o amendă de 120 de milioane de euro rețelei de social media, informează DPA.

    Mapamond

    Orban: Alegerile parlamentare ungare din 2026, „ultimele înaintea războiului care se apropie”
    Alegerile parlamentare din Ungaria din 2026 vor fi „ultimele alegeri înaintea războiului care se apropie de noi”, a declarat sâmbătă premierul ungar Viktor Orban, în timpul unui miting desfășurat la Kecskemet (centru), transmite MTI. 3

    Local

    VIDEO
    Au ascuns drogurile sub preșul mașinii când au văzut jandarmii
    Doi arădeni care manifestau un comportament suspect au fost abordați de jandarmi, care au găsit substanțe interzise asupra lor.

    Mapamond

    Șase state UE solicită Comisiei să renunțe la interdicția asupra motoarelor cu ardere internă începând din 2035
    Șase lideri din statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv premierul Italiei, Giorgia Meloni, au solicitat Comisiei Europene să propună o relaxare a normelor comunitare privind emisiile vehiculelor, în ideea de a opri o interdicție de facto a motoarelor cu ardere internă, planificată să intre în vigoare la mijlocul următorului deceniu, transmite Bloomberg.

    Mapamond

    Reuters: Donald Trump va reactiva Doctrina Monroe pentru a consolida SUA ca lider pe continentul american
    Statele Unite își vor reafirma dominația în emisfera vestică, își vor consolida forța militară în Indo-Pacific și, eventual, își vor reevalua relația cu Europa, a declarat vineri președintele Donald Trump într-un document strategic amplu care urmărește să redefinească rolul țării sale în lume, scrie Reuters, într-un amplu comentariu pe marginea acestei strategii. 2

    Local

    GALERIE FOTO/VIDEO
    Cu sau fără bani, avansează lucrările la podul feroviar peste Mureș
    În câteva luni, noul pod peste Mureș ar urma să unească cele două maluri ale râului. 1

    Local

    Arădean arestat, după ce și-a sunat soția de șapte ori
    Un bărbat care a încălcat ordinul de protecție, contactându-și soția, a fost plasat în arest preventiv.

    Mapamond

    AIEA anunță că scutul protector al centralei nucleare de la Cernobîl a fost deteriorat
    Scutul protector de la centrala nucleară de la Cernobîl, din Ucraina devastată de război, construit pentru a ține sub control materiale radioactive provenite din dezastrul din 1986, nu își mai poate îndeplini funcția principală de siguranță din cauza daunelor provocate de drone, într-un atac atribuit Rusiei de către Ucraina, a anunțat vineri Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA), informează Reuters. 2
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.