aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Vor să electrifice calea ferată Arad-Oradea

Vor să electrifice calea ferată Arad-Oradea

De Eugen Rogojan
la 15 January 2025 12:18
5 Comentarii

Vor să electrifice calea ferată Arad-Oradea

15 January 2025 12:18
Construită pe bucăți, începând cu anul 1871, linia de cale ferată ce leagă Aradul de Oradea va fi electrificată. În primă fază, CFR SA scoate la licitație elaborarea studiului de fezabilitate.
Scris de Eugen Rogojan - Construită pe bucăți, începând cu anul 1871, linia de cale ferată ce leagă Aradul de Oradea va fi electrificată. În primă fază, CFR SA scoate la licitație elaborarea studiului de fezabilitate.

Trimite articolul

X
16.800.000 de lei este dispusă Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. să cheltuiască, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara, doar pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar proiectului de „Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – SF- Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor”. În anunțul publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, cei de la SRCF Timișoara menționează că „Se necesită elaborarea Studiului de Fezabilitate în conformitate cu legislația națională în vigoare și se va prezenta soluția optimă din punct de vedere tehnic și economic pentru realizarea obiectivului de investiții Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România -SF-Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor–Lot SRCF Timișoara în vederea prezentării celei mai eficiente soluții de implementare a obiectivului de investiție”. Ofertele sunt așteptate până pe 18 februarie 2025.
În momentul de faţă, singurul tronson electrificat între Arad şi Oradea este dintre Arad şi Utviniş, pentru tronsonul Boiu Bihor-Oradea fiind semnat contractul pentru electrificare. Conform celor de la CFR, „România are, ca mărime și amplasare geografică, o poziție importantă pentru tranzitul feroviar între Europa de Vest, Centrală și Asia (Orientul Mijlociu). Rețeaua feroviară publică a CNCF CFR SA asigură legătura cu toate rețelele feroviare ale țărilor vecine (…), având o dispunere circulară pe două inele, aproape concentrice, străbătute de 8 magistrale radiale care pornesc din capitala țării”.
Întreaga rețea feroviară a țării are o lungime de aproximativ 20 de mii de kilometri, însă doar 4.030 de kilometri sunt reprezentați de linie electrificată. „Gradul de electrificare al rețelei feroviare române este inferior mediei UE, unde ponderea liniilor electrificate este de peste 50%”, recunosc cei de la CFR.
Cei de la CFR au decis să înceapă demersurile pentru electrificarea liniei dintre Arad și Oradea deoarece „deservește orașe-reședință de județ sau importanți poli de creștere urbană și economică, Arad respectiv Oradea, centre industriale importante”. Electrificarea ar urma să conducă la readucerea parametrilor căii ferate la viteza de circulație proiectată, creșterea atractivității transportului feroviar, scăderea consumului de energie sau minimizarea efectelor negative asupra mediului. Totodată, electrificarea liniei ar permite companiilor de transport feroviar de călători să circule pe aici cu material rulant nou.
Situația actuală
Momentan, pentru trenurile de călători viteza maximă admisă este de 100 de kilometri pe oră, iar pentru cele de marfă este de 60 de km/h între Utvinișu Nou și Sântana, respectiv 70 km/h între sântana și Boiu-Bihor. Sectorul propus spre electrificare, Utvinișu Nou-Boiu Bihor, aflat pe linia de cale ferată Arad-Oradea, se întinde între km 7+600 și 68+000 și este format din linie dublă între Utvinișu Nou și Sântana, respectiv linie simplă între Sântana și Boiu Bihor. Pe tronson sunt cuprinse trei stații de cale ferată – Sântana, Nădab și Chișineu-Criș, 2 halte de mișcare – Șimand și Zerind, respectiv 5 halte – Utviniș, Zimandu Nou, Comlăuș, Tămașda și Boiu Bihor.
Șapte trenuri directe
Conform mersului trenurilor în vigoare începând din decembrie 2024, între reședintele județelor Arad și Oradea circulă, zilnic, șapte trenuri directe. Patru dintre acestea au rangul de tren Regio și trei au rangul de tren InterRegio. Cea mai scurtă călătorie cu trenul între Arad și Oradea durează 2 ore și 38 de minute, cu trenul InterRegio 1537, care pleacă din Arad la 18:42 și ajunge în Oradea la 21:20. La polul opus se află trenul Regio 3111, care pleacă din Arad la 03:10 și ajunge în Oradea la 06:29, călătoria având o durată de 3 ore și 19 minute. La care, desigur, se adaugă întârzieri de cel puțin câteva minute. În ceea ce privește costurile, tarifele la preț întreg variază între 29 de lei – la trenurile Regio, bilet la clasa a 2-a, fără loc rezervat – și 53 de lei – la trenurile InterRegio, bilet la clasa a 2-a, cu loc rezervat,
Istoria căii ferate
Linia de cale ferată dintre Arad și Oradea a fost construită pe segmente, începând cu septembrie 1871, când a fost inaugurat tronsonul dintre Oradea și Salonta. Ulterior, în februarie 1877, a fost inaugurat tronsonul Arad-Sântana, iar în 1887 a fost dat în folosință tronsonul Chișineu-Criș – Nădab – Sântana. Abia în perioada septembrie 1921-mai 1923, legătura feroviară dintre Arad și Oradea este finalizată, odată cu inaugurarea tronsonului Nădab-Salonta, inaugurat pe 23 mai 1923 în prezența prim-ministrului Ion I. C. Brătianu. Acest tronson a fost prima cale ferată construită de Căile Ferate Române pe teritoriul Transilvaniei.

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
calea ferată Arad-Oradea ,
Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. ,
Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara ,
Vor să electrifice
5 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. alexandrion says:
    January 15, 2025 at 2:10 pm

    Aceasta “electrificare” s-a dorit din vreme lui Ceausescu, din pacate au venit unii si au transformat dorintele si relizarile poporului roman in nisip saharian.

    Reply
    • Skyman says:
      January 16, 2025 at 10:02 am

      Ai dreptate, din 1980 sa dorit urmánd ca Statia I.F.T.E. sá fie la Chisineu-Cris, din pácate planurile au mers pe apele Cris-ului.

      Reply
  2. Rigo says:
    January 15, 2025 at 5:10 pm

    Ar fii si Timpu ca pe ruta Arad -Oradea se mai circula can vestul salbatic

    Reply
  3. Helmut says:
    January 15, 2025 at 9:50 pm

    Studiul de fezabilitate îl va face firma de nume mondial Pro arhitectura SRL va lua banul grămadă iar proiectul nu se va realiza niciodată 16 milioane RON în conturile fălcosului și a clicii sale de neins previți

    Reply
  4. Victor Breb says:
    January 16, 2025 at 11:58 am

    Împăratul Falcone se apuca de treabă.
    Un an nou, mai bun, tuturor.
    Cu respect,din Aradul negru.

    Reply
  5. Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    FOTO. Ciocnire între tramvaie, pe Calea Aurel Vlaicu. Unul plecase din depou fără vatman
    3
    Tribunalul Arad își deschide porțile pentru curioși
    4
    Memoria lui Domide, călcată în picioare de elevii lui Mihalcea
    5
    Fetele de la UTA, eşec pe final
    6
    Denisa Corb, pe podiumul Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week
    7
    Mihalcea a găsit „țapii ispășitori” de la UTA
    8
    Ucraina are nevoie de 25 de sisteme antiaeriene americane Patriot suplimentare, afirmă Zelenski
    9
    Miniștrii Energiei din UE au aprobat interzicerea importurilor de gaze rusești
    10
    Progres important pe A1 Margina–Holdea: lucrările au ajuns la aproape 50% la final de an

    România

    Progres important pe A1 Margina–Holdea: lucrările au ajuns la aproape 50% la final de an
    La finalul acestui an, lucrările pe tronsonul autostrăzii A1 Margina – Holdea sunt realizate în proporție de aproape 50%, activitatea desfășurându-se simultan în toate galeriile celor două tuneluri de pe traseu.

    Local

    Leoni face concedieri! 465 de posturi ar urma să fie reduse
    O primă notificare prealabilă a fost înregistrată la Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad, iar o parte din salariați au primit deja notificări. 2

    Local

    Bătrânii - cel mai de preț rost al existenței noastre

    Local

    „Vrem dialog real, nu doar presiune fiscală”
    Patronatele arădene trag un semnal de alarmă la final de an: „sectorul IMM are nevoie de dialog real, nu doar de presiune fiscală”.

    Local

    Viitori specialiști ai domeniului științelor

    Local

    Zilele libere, obligatorii prin Codul Muncii
    Angajatorii trebuie să acorde zilele libere legale conform Codului Muncii, indiferent de cultul religios de care aparțin salariații.

    Local

    Monumentul Marii Uniri, care a costat 10 milioane de lei și trebuia dezvelit în 2012, nu a ajuns la destinație
    Monumentul Marii Uniri de la 1918, pentru realizarea căruia statul român a achitat sculptorului Florin Codre 10 milioane de lei și care urma să fie dezvelit pe 1 decembrie 2012, nu a mai ajuns la destinație, fiind depozitat de mulți ani pe o proprietate din Călărași a artistului, care a pierdut un proces cu Ministerul Culturii pentru că nu a mai transportat piesele la Arad pentru a fi montate. 3

    Mapamond

    SUA: Loteria vizelor este suspendată, întrucât suspectul de atacul armat de la Brown a fost un beneficiar al programului
    Ministrul american pentru securitate internă, Kristi Noem, a ordonat vineri suspendarea imediată a eliberării de „Diversity Imigrant Visa” (DVI) prin tragere la sorți, așa-numita loterie a vizelor, un program de care suspectul de atacul armat la universitatea Brown a beneficiat, relatează AFP.

    Local

    Bilanțul anului la CCIA Arad: consolidare, deschidere și sprijin pentru mediul de afaceri local
    Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a Județului Arad (CCIA Arad) încheie anul 2025 cu un portofoliu solid de activități și proiecte care au contribuit la dezvoltarea mediului de afaceri și la susținerea comunității locale. 1
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.