aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
România
Acordul politic de guvernare, semnat de liderii PSD, PNL, USR, UDMR și minorități

Acordul politic de guvernare, semnat de liderii PSD, PNL, USR, UDMR și minorități

la 23 June 2025 10:57
1 Comentarii

Acordul politic de guvernare, semnat de liderii PSD, PNL, USR, UDMR și minorități

Foto: captură video/Facebook/Ilie Bolojan
23 June 2025 10:57
Liderii PSD, PNL, USR, UDMR și grupul minorităților naționale au semnat, luni, acordul politic al coaliției de guvernare.
Liderii PSD, PNL, USR, UDMR și grupul minorităților naționale au semnat, luni, acordul politic al coaliției de guvernare.

Trimite articolul

X

Acordul cuprinde și aplicarea rotației în privința ocupării funcției de prim-ministru.

Cele patru partide și-au stabilit, sâmbătă și duminică, propunerile pentru miniștrii din Guvernul Bolojan.

***
Redăm textul integral al acordului politic semnat luni la Parlament:

ACORD POLITIC
între
Partidul Social Democrat – PSD,
Partidul Național Liberal – PNL,
Uniunea Salvați România – USR,
Uniunea Democrată Maghiară din România – UDMR și
Grupul Parlamentar al Minorităților Naționale din Camera Deputaților – GPMN

Formațiunile politice semnatare, conștiente de responsabilitatea ce le revine într-o perioadă dificilă pentru România, convin asupra formării Coaliției politice de guvernare pro-occidentale pentru perioada 2025-2028, denumită în continuare Coaliția.

În fața provocărilor economice, geopolitice și sociale, acest parteneriat are ca obiective implementarea unor reforme structurale fundamentale, stabilitatea și performanța guvernării, dezvoltarea României și consolidarea democrației.

Măsurile promovate de Coaliție urmăresc refacerea echilibrelor bugetare, prioritizarea și continuarea investițiilor, asigurarea unui climat predictibil pentru mediul de afaceri, cu menținerea coeziunii și solidarității sociale.

Ne angajăm să promovăm o guvernare responsabilă și eficientă, pentru a construi o societate mai justă și mai echitabilă.

Art. 1. Principii de funcționare

1) Activitatea Coaliției se fundamentează pe buna colaborare, transparență și responsabilitate.
2) Coaliția va susține un program de guvernare, bazat pe priorități clare și asumate colectiv.
3) Parcursul pro-european și euro-atlantic al României sunt elemente fundamentale ale programelor și politicilor promovate de Coaliție și de către reprezentanții acesteia.
4) Formațiunile politice membre ale Coaliției se angajează să ducă o politică moderată și echilibrată, prin alinierea la obiective comune, în ciuda unor diferențe ideologice.
5) Coaliția va asigura transparența decizională și o comunicare unitară, pentru a primi încrederea cetățenilor și a partenerilor internaționali în actul de guvernare.
6) Meritocrația și profesionalismul vor fi promovate în administrație, dincolo de apartenență politică.
7) Fiecare decizie politică majoră este adoptată prin consens politic, cu implicarea directă a tuturor formațiunilor politice componente ale Coaliției și a prim-ministrului.

Art. 2. În vederea implementării programului de guvernare Coaliția va susține următoarele direcții:

1) Adoptarea urgentă a unui plan credibil de reducere a deficitului bugetar;
2) Combaterea risipei bugetare prin restructurarea companiilor de stat, reducerea cheltuielilor administrative și limitarea beneficiilor nejustificate;
3) Reforma sistemului fiscal, prin eliminarea excepțiilor și creșterea eficienței colectării;
4) Prioritizarea investițiilor în proiectele de infrastructură mare, precum și pentru comunitățile locale pentru asigurarea resurselor necesare în mod realist și eficient;
5) Reforma pensiilor speciale;
6) Stabilirea de obiective măsurabile și evaluabile pentru fiecare minister și agenție;
7) Comasarea instituțiilor redundante și reducerea birocrației;
8) Accelerarea absorbției fondurilor europene prin reforme în managementul public;
9) Introducerea unei culturi instituționale bazate pe răspundere, profesionalism și rezultate;
10) Modernizarea serviciilor publice pentru a răspunde nevoilor reale ale cetățenilor;
11) Eliminarea privilegiilor nemeritate și tratament egal în fața legii;
12) Independență energetică în domeniul gazelor naturale și accelerarea tranziției către energie regenerabilă;
13) Aderarea la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică;
14) Eficiență și performanță în Educație. Norme didactice europene la nivel european, burse adaptate la posibilitățile reale și creșterea performanței școlare;
15) Lărgirea bazei de contributori la CNAS și oferirea unor servicii de sănătate îmbunătățite concomitent cu cheltuirea eficienta a fondurilor disponibile;
16) Reforma administrației prin digitalizarea și interconectarea serviciilor publice și implementarea unor criterii de eficiență, debirocratizare, simplificare, de dereglementare;
17) Descentralizarea și creșterea eficienței administrației publice locale, conform principiului subsidiarității;
18) Digitalizarea și îmbunătățirea serviciilor consulare și extinderea rețelelor de consulate itinerante;
19) Îmbunătățirea calității și eficienței actului de justiție și a gradului de încredere a cetățenilor în acesta;
20) Îndeplinirea jaloanelor și accesarea fondurilor europene din Planul Național de Redresare și Reziliență;
21) Finalizarea legăturii rutiere rapide între Marea Neagră și Europa Centrală și a primei autostrăzi montane care va traversa munții Carpați;
22) Consolidarea parteneriatului Transatlantic și a celorlalte parteneriate strategice;
23) Implementarea prevederilor Programului Armata României 2040 și a Planului multianual de înzestrare a Armatei României;
24) Combaterea fenomenului Infracțional, în special în ceea ce privește traficul de droguri și de persoane, concomitent cu programe de reabilitare și protecție a victimelor;
25) Combaterea extremismului, a antisemitismului, xenofobiei, radicalizării, a violenței împotriva femeilor și a discursului instigator la ură, în vederea asigurării siguranței cetățenilor;
26) Promovarea și susținerea programelor, proiectelor și a legislației care fac posibilă păstrarea identității și dezvoltarea comunităților minorităților naționale;
27) Recunoașterea și sprijinirea Diasporei Românești ca parte esențială a identității naționale și valorificarea potențialului său uman, economic și cultural prin politici active de recunoaștere și re-întoarcere voluntară;
28) Încurajarea natalității și sprijinirea familiilor cu copii;
29) Susținerea măsurilor economice pentru reducerea deficitului comercial;
30) Susținerea sportului ca domeniu esențial pentru o viață sănătoasă, încurajarea sportului de masă și a sportului de performanță;
31) Stimularea economiei și reducerea inegalităților teritoriale;
32) Parteneriat onest cu mediul privat pentru dezvoltarea unei economii sănătoase, bazate pe inițiativă privată, inovație și respect pentru munca cinstită, protejarea demnității angajatului și stimularea angajării legale;
33) Reforma autorităților de control și reglementare în domeniul Mediului. Creșterea calității vieții în toate orașele și satele prin mecanisme de control și dezvoltarea infrastructurii verzi;
34) Susținerea Republicii Moldova pentru accelerarea și menținerea traseului european și consolidarea valorilor democratice, respectiv întărirea sa economică, socială și culturală, în vederea integării în Uniunea Europeană. Ca parte a acestui proces, considerăm importantă dezvoltarea infrastructurii și reducerea timpilor la frontieră și eficientizarea accesului la cetățenia română.

Art.3. Obiectivele legislative ale Coaliției constau în promovarea legislației necesare pentru implementarea programului de guvernare.

Art.4. Formațiunile politice semnatare convin asupra aplicării rotației în privința ocupării funcției de prim-ministru. Pentru perioada iunie 2025 – aprilie 2027 candidatul la funcția de prim-ministru, susținut de Coaliție, va fi desemnat de către PNL. Pentru perioada aprilie 2027 – decembrie 2028 candidatul la funcția de prim-ministru, susținut de Coaliție, va fi desemnat de către PSD.

Art.5. Structura Guvernului este compusă din: prim-ministru, 16 ministere, dintre care 6 ministere PSD, 4 ministere PNL, 4 ministere USR și 2 ministere UDMR; Guvernul are 3 funcții de viceprim-ministru fără portofoliu, câte una pentru PSD și UDMR și un independent, două funcții de viceprim-ministru cu portofoliu, câte una pentru PNL și USR. La momentul aplicării rotației convenite, conform art. 4, un portofoliu de viceprim-ministru fără portofoliu va fi alocat PNL și un viceprim-ministru cu portofoliu va fi alocat PSD.

Viceprim-ministru fără portofoliu: PSD

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: PSD

Ministerul Justiției : PSD

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: PSD

Ministerul Energiei: PSD

Ministerul Sănătății: PSD

Secretariatul General al Guvernului

Viceprim-ministru fără portofoliu: Independent

Viceprim-ministru și Ministerul Afacerilor Interne: PNL

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: PNL

Ministerul Educației și Cercetării: PNL

Ministerul Finanțelor: PNL

Viceprim-ministru și Ministerul Apărării Naționale: USR

Ministerul Afacerilor Externe: USR

Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor: USR

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului: USR

Viceprim-ministru fără portofoliu: UDMR

Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației: UDMR

Ministerul Culturii: UDMR

Art.6. Fiecare minister va avea de regulă 2 (doi) secretari de stat, cel mult 4 (patru) secretari de stat la ministerele cu activitate complexă.

Art.7 Formațiunile semnatare ale prezentului Acord vor asigura reprezentarea Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale în structurile guvernamentale, cu respectarea ponderii politice parlamentare în cadrul prezentei Coaliții.

Art.8. În situația unei remanieri guvernamentale sau în cazurile prevăzute de lege în care un membru al Guvernului nu își poate exercita atribuțiile funcției, nominalizarea revine formațiunii politice care a deținut inițial funcția. Prim-ministrul are dreptul să refuze motivat respectiva nominalizare și să solicite o nouă propunere.

Art.9. Formațiunile membre ale Coaliției politice vor constitui o majoritate parlamentară și se angajează să susțină învestirea Guvernului în condițiile art. 2-4, din prezentul Acord, și să acorde votul în vederea desemnării Președintelui Senatului, conform nominalizării făcute de către Partidul Național Liberal și Președintele Camerei Deputaților, conform nominalizării făcute de către Partidul Social Democrat.

Art.10. Conducerea Coaliției este asigurată de liderii formațiunilor politice membre. La ședințele Coaliției participă și alți reprezentanți ai conducerilor politice ale formațiunilor care o compun.

Art.11. Ședințele Coaliției sunt conduse de președintele partidului care numește premierul. Ședințele au loc bilunar, sau ori de câte ori este nevoie, și se desfășoară de regulă la sediul Guvernului României. În cadrul acestora se iau decizii pentru realizarea prevederilor cuprinse în Programul de Guvernare.

Art.12. Ședințele Coaliției vor aborda agenda politică guvernamentală și parlamentară, iar Deciziile Coaliției se iau prin consensul liderilor formațiunilor politice care formează Coaliția.

Art.13. La ședințele Coaliției pot participa, în funcție de subiectele înscrise pe agenda ședinței membrii cabinetului și alte persoane, la invitația liderilor formațiunilor politice membre, cu informarea și aprobarea prealabilă a prim-ministrului.

Art.14. Secretariatul tehnic va fi asigurat de un reprezentant desemnat de către Premierul în Exercițiu.

Art.15. Deciziile Coaliției sunt obligatorii pentru toate persoanele susținute în funcții publice de către aceasta. Revocarea acestor persoane poate avea loc după o evaluare și cu informarea motivată și prealabilă a formațiunii politice care a făcut propunerea.

Art.16. Deciziile Coaliției sunt publice, iar dezbaterile în cadrul mecanismelor de decizie ale Coaliției sunt confidențiale până la adoptarea deciziilor.

Art.17. Coordonarea activității Coaliției la nivel guvernamental se îndeplinește de către prim-ministru și viceprim-miniștri, care vor avea calitatea de avizatori pentru proiectele de acte normative, conform atribuțiilor delegate convenite. Agenda de lucru a ședințelor de guvern, stabilirea și prioritizarea politicilor publice guvernamentale vor fi decise de către prim-ministru, prin consultare cu viceprim-miniștrii, în întâlnirea lor săptămânală anterioară ședinței pregătitoare de guvern organizată de către Secretariatul General al Guvernului.

Art.18. Pentru coordonarea și punerea în aplicare a deciziilor Coaliției la nivel parlamentar se organizează săptămânal cel puțin odată, de regulă luni, ședințe cu participarea liderilor de grup ai formațiunilor semnatare din cele două Camere ale Parlamentului.

Art.19. Niciun parlamentar, membru al partidelor și formațiunilor politice care fac parte din Coaliție nu va semna, nu va susține și nu va vota o moțiune simplă îndreptată împotriva vreunui membru al Guvernului sau o moțiune de cenzură împotriva Guvernului. Nu se va iniția sau vota un proiect de lege sau amendament care presupune creșteri de cheltuieli, facilități, sporuri, angajări, achiziții fără acordul prealabil al conducerii Coaliției.

Art.20. În vederea implementării deciziilor Coaliției la nivel parlamentar, liderii de grup se întâlnesc înaintea tuturor ședințelor de Birou Permanent/Birou Permanent reunit al Camerelor și ori de câte ori este necesar, la solicitarea unuia dintre lideri, înaintea ședințelor comisiilor de specialitate ale Parlamentului.

Art.21. Medierea eventualelor dezacorduri de natură parlamentară, precum și dezbaterea unor puncte de vedere divergente asupra implementării programului de guvernare sau susținerea unor inițiative legislative se face în ședințele de Coaliție. La ședințe vor fi invitați reprezentanți desemnați de conducerea Coaliției să prezinte aceste puncte de vedere.

Art.22. Acordul politic de constituire a Coaliției politice este valabil în perioada 2025-2028 și intră în vigoare la data semnării. Modificările la prezentul Acord se dezbat, negociază și convin între formațiunile semnatare, fiind decise prin consens.

Art.23. Încălcarea prevederilor art. 4, art. 5, art. 7, art. 9, art. 12, art. 15 și art. 17 constituie un motiv de denunțare unilaterală a prezentului Acord.

Prezentul Acord politic a fost semnat astăzi, 23 iunie 2025, la București, în cinci exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte semnatară.

Sorin Grindeanu
Președinte interimar PSD

Ilie Gavril Bolojan
președinte interimar PNL

Dominic Fritz
președinte USR

Kelemen Hunor
Președinte UDMR

Varujan Pambuccian
Lider GPMN

Sursa: AGERPRES

Trimite articolul

X
Taguri:
acord politic ,
acord politic de guvernare ,
coalitie de guvernare ,
GPMN ,
lideri partide politice ,
PNL ,
politic ,
prim ministru ,
PSD ,
romania ,
rotatie ,
UDMR ,
usr
1 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Bilbao says:
    June 23, 2025 at 4:04 pm

    🤣🤣🤣 pro europenii… bine ca au pus in poza si un roman sau doi?

    Reply
  2. Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    FOTO/VIDEO | Soții agresați de frații Văcean povestesc ce s-a întâmplat în parcarea de la AFI
    3
    ANAF cere în instanță despăgubiri de la Klaus Iohannis
    4
    Reacție a judecătorilor din CSM: Referendumul propus de președinte nu este prevăzut de dispozițiile legale
    5
    Guvernul va solicita CCR preschimbarea termenului de judecare a contestaţiei la Legea privind măsuri de eficientizare a resurselor publice
    6
    Premierul a stabilit atribuțiile vicepremierului Oana Gheorghiu. Avizează proiecte elaborate de MIPE și MEC
    7
    NASA a dat publicității imagini cu cometa 3I/ATLAS și dezminte „zvonurile” că ar fi o navă spațială extraterestră
    8
    Noi probleme la podul hobanat peste Mureş. De data aceasta, cu documentele
    9
    Peste 60% dintre antreprenorii români consideră că mediul antreprenorial este nefavorabil (studiu)
    10
    Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Arad: peste 55% dintre clienți vor avea instalate contoare inteligente până la finele anului 2025

    România

    Reacție a judecătorilor din CSM: Referendumul propus de președinte nu este prevăzut de dispozițiile legale
    Exercitarea atribuțiilor constituționale de către autoritățile publice trebuie să se realizeze cu respectarea strictă a principiului separației și echilibrului puterilor în stat, astfel cum este consacrat de Constituție, precizează duminică judecătorii din CSM, ca reacție la inițiativa președintelui Nicușor Dan de a organiza un referendum în cadrul corpului magistraților.

    Local

    Polițiștii și jandarmii au desfășurat activități preventive în cinci școli din Arad
    Acțiunile au vizat prevenirea faptelor antisociale, combaterea traficului și consumului de substanțe interzise, precum și creșterea gradului de siguranță în rândul elevilor.

    România

    Administrația Prezidențială: Legile justiției - efecte asupra echilibrului intern al puterii și asupra independenței funcționale a judecătorilor
    Legile justiției adoptate în anul 2022 au reconfigurat profund structura de conducere a instanțelor de judecată, cu efecte directe asupra echilibrului intern al puterii și asupra independenței funcționale a judecătorilor, reiese din analiza scrisorilor magistraților publicată, duminică, de Administrația Prezidențială.

    România

    Administrația Prezidențială: Observațiile magistraților par să descrie vulnerabilități structurale ale sistemului de justiție
    Observațiile transmise de magistrați Administrației Prezidențiale nu par să descrie incidente izolate, ci un cumul de vulnerabilități structurale ale sistemului de justiție care, în lipsa unor corecții, ar fi condus la erodarea independenței interne a magistraților (în special în cazul judecătorilor), a calității actului de justiție și a încrederii publice, se arată în concluziile analizei scrisorilor magistraților publicate duminică.

    România

    Rezultatele extragerilor Loto
    Rezultatele extragerilor loto din data de 21-12-2025 sunt următoarele:

    România

    Administrația Prezidențială: Peste 250 de magistrați de la 27 de instanțe și 14 parchete au răspuns invitației publice, lansată de Președintele României
    Peste 250 de magistrați activi sau retrași din activitate de la 27 de instanțe și 14 parchete din țară au răspuns invitației publice care a fost lansată de Președintele României, pe fondul dezbaterilor publice privind sistemul de justiție, al pozițiilor divergente exprimate la nivel instituțional în sistemul de justiție, a luărilor de poziție din rândul societății civile și mass-media, reiese din analiza publicată, duminică, de Administrația Prezidențială.

    Local

    VIDEO
    Trafic îngreunat pe autostrada A1, în zona nodului rutier Margina
    Potrivit autorităților, în momentul de față s-a format o coloană de 11 kilometri pe sensul Nădlac–București. Șoferii sunt sfătuiți să aleagă rute alternative.  2

    Local

    Spitalul Județean: Rezultate încurajatoare pentru doi pacienți cu Parkinson, după terapia asistată de dispozitiv
    Terapia a contribuit la îmbunătățirea mobilității, la creșterea nivelului de funcționalitate și la redobândirea unei relative independențe, în cazul a doi pacienți internați la Spitalul Județean Arad.

    Local

    VIDEO
    Haine contrafăcute, în Piața Obor
    Jandarmii arădeni au depistat duminică, la Obor, un bărbat care avea la vânzare articole vestimentare purtând inscripții identice sau similare cu mărci înregistrate. 2
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.