Creșterea acestui indice înseamnă, de regulă, creșterea dobânzii pentru creditele de consum. De obicei băncile sunt primele care aplică creșterea rate pentru creditele deja acordate. În ultimele 3 luni a acestui ani, acest indice ROBOR a crescut cu circa 3%. Acest lucru înseamnă că, majoritatea românilor deja au simțit pe propria piele creșterea ratei de credit.
Cum se modifică comportamentul consumatorilor?
Deocamdată nu există date statistice actualizate la zi, dar tot mai multe surse vorbesc despre faptul că, în aceste condiții de incertitudine, tot mai mulți români preferă să apeleze la companiile de creditare nebancare. Experții FoxyCredit, la fel, au observat o creștere a interesului românilor față de ofertele de creditare nebancare. Aceștia explică această creștere a interesului prin faptul că, spre deosebire de bănci, organizațiile nebancare nu sunt într-atât de sensibile la rata ROBOR.
Plus la aceasta, experții au menționat că o bună parte din românii care accesează site-ul foxycredit.com analizează oferte de creditare pe timp mediu și lung. Experții explică o asemenea tendință prin faptul că guvernarea actuală a anunțat câteva măsuri de redresare a ratei la credit, inclusiv și o posibilă amânare a ratelor pentru 9 luni. Astfel, românii cumva se simt în siguranță și tind să-și satisfacă necesitățile de consum.
Cum ar putea influența amânarea ratelor de credite pentru 9 luni indicele ROBOR?
Redresarea ratei ROBOR, de fapt, reprezintă o misiune destul de complicată. Efectiv, guvernarea ar trebui să aplice măsuri pentru redresarea inflației. În același timp, redresarea inflației reprezintă un proces de lungă durată, care necesită și anumite implementări în economia națională.
Astfel, această măsură a guvernării este orientată nu atât spre redresarea indicelui ROBOR, cât spre susținerea românilor care deja au contractat credite, dar, din cauza inflației și creșterii dobânzii, au dificultăți în rambursarea creditului. Amânarea ratei pentru 9 luni, în cazul acestor persoane, ar reprezenta un sprijin semnificativ.
BNR ar trebui să-și redreseze politicile
Rata inflației de 8% impune BNR să crească semnificativ rata cu care oferă împrumuturi băncilor comerciale. Acestea, la rândul său, măresc rata înainte de a acorda credite clienților săi. În cazul în care o asemenea situație durează prea mult, economia începe să stagneze — consumatorii devin reticenți și sunt mai predispuși să-și reducă consumul, doar pentru a nu contracta credite la rate mari.
Contractarea îmrpumuturilor de la organizațiile de creditare nebancare poate reprezinta o alternativă bună — aceste organizații sunt mai puțin sensibile la fluctuația indicelui ROBOR. Astfel, aceste organizații, deseori, fie aplică anumite schimbări de rata doar că nu atât de rapid, precum băncile comerciale, fie reușesc să păstreze ratele de dobândă la același nivel pentru ceva timp. Acesta este unul dintre avantajele cheie a organizațiilor de acest tip, chiar dacă, inițial, acestea oferă credite la dobândă mai mare decât dobânda pe care o oferă băncile comerciale.
O imagine mai clară despre cum va evolua dobânda și indicele ROBOR o vom avea chiar la sfârșitul acestui an, când vor apărea date statistice clare despre cererea românilor la creditele de consum în 2022. Totodată, experiența anilor precedenți ne induce spre ideea că, cel mai curând, românii vor continua să contracteze credite chiar și în aceste condiții de incertitudine. Plus la aceasta, dacă decizia guvernării de a amâna plățile pe 9 luni, acest lucru, la fel, ar putea stimula consumatorii să contracteze mai multe credite de consum.
Citiți principiile noastre de moderare aici!