aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
ARADON opinii
ARADON Opinii. "Salvatorii" rutei Arad-Brad

ARADON Opinii. "Salvatorii" rutei Arad-Brad

De Eugen Rogojan
la 9 January 2021 17:15
21 Comentarii

ARADON Opinii. "Salvatorii" rutei Arad-Brad

9 January 2021 17:15
Rămân, în urma laudelor, două întrebări la care vom primi răspuns în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat: ce certitudine avem că CFR Călători nu va considera, peste ceva vreme, nerentabilă linia? Și ce certitudine avem că următoarea schimbare politică de la nivel național nu va duce la redesființarea rutei? 
Scris de Eugen Rogojan - Rămân, în urma laudelor, două întrebări la care vom primi răspuns în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat: ce certitudine avem că CFR Călători nu va considera, peste ceva vreme, nerentabilă linia? Și ce certitudine avem că următoarea schimbare politică de la nivel național nu va duce la redesființarea rutei? 

Trimite articolul

X

Sunt unul dintre cei care n-au vrut să-și ia permisul de conducere în momentul în care a făcut 18 ani, deși din clasa a noua fac zilnic naveta între Sântana și Arad. La început cu autobuzul supraaglomerat al Companiei de Transport Public, apoi cu „taximetriștii”, „pirații” sau cum vreți să le spuneți, iar mai târziu, din primul an de facultate, cu trenul, pentru că a fost gratis. După ce am terminat facultatea, am continuat să merg cu trenul și o fac și acum. În fiecare zi fac cel puțin un drum – fie dus, fie întors, cu trenul între Arad și Sântana. Așa că am văzut cum au circulat trenurile Regio Călători de pe rutele Arad-Brad, Arad-Gurahonț, dar și cele ale CFR-ului, de pe rutele Arad-Chișineu, Timișoara Nord-Oradea sau Timișoara Nord-Cluj-Napoca.

Am văzut și cum ruta Arad-Brad, o rută cu trenuri vechi și mizerabile, dar veșnic supraaglomerate, în care se stătea în picioare și în compartimentele destinate, oficial, transportului de bagaje. Dacă n-aș fi circulat des cu trenurile Regio Călători de pe ruta asta, poate că anunțul cum că ruta este „neprofitabilă” mi-ar fi părut puțin ciudat, dat fiind faptul că trenurile sunt pline. Dar văzând numărul celor care preferă să circule „cu nașul”, în loc să-și cumpere bilet – de multe ori i-am văzut dând 5 lei „nașului”, în loc să-și cumpere un bilet de 4 lei – mi-am dat seama cum poate o linie supraaglomerată să fie nerentabilă.

Dar nu despre asta vreau să vorbesc acum, ci despre „salvatorii” liniei Arad-Brad. Adică ai noștri director CFR Călători, președinte CJA, primari „de pe zonă”. Toți au pozat în salvatori ai liniei ferate, în aducători de bucurie și bunăstare pentru locuitorii din zona afectată de decizia Regio Călători de a se retrage. De ce mi se par niște falși salvatori și niște oportuniști, care au profitat de această situație pentru a-și atrage câțiva simpatizanți? Pentru că se știa de cel puțin trei luni, de la începutul lui octombrie, că Regio se retrage. Anunțaseră, inițial pe un forum al feroviarilor, apoi în mai multe publicații – inclusiv în a noastră – că de la 1 ianuarie renunță la ruta Ineu-Brad și rămân doar pe Arad-Ineu.

Și totuși, pleiada de reprezentanți ai CJA, primăriilor sau CFR-ului – totodată reprezentanți ai partidului de guvernământ, că așa cade frumos – nu a mișcat un deget până în ianuarie, când trenurile chiar au încetat să mai circule. N-or fi știut, dragii de ei. Or fi aflat cu toții, inclusiv directorul CFR Călători, că trenurile nu mai circulă abia în ianuarie, după ce oamenii din zonă au fost lăsați fără mijloc de transport. Și odată ce-au aflat, au făcut „pe dracu-n patru”, s-au dat peste cap, au făcut tumbe și iată că au reușit: au salvat o linie pe care tot ei o abandonaseră în urmă cu niște ani. Și CFR Călători a abandonat ruta tot pentru că nu a fost profitabilă. Vă zic sigur că mersul cu „nașul” e mai activ la CFR decât la Regio, am văzut cu ochii mei. Așa că să nu ne mirăm dacă în unul, doi ani, CFR Călători se va retrage din nou de pe ruta asta, că va fi nerentabilă.

Revenind, salvatorii au reușit să facă ce știu ei mai bine: să salveze. Apoi s-au luat de mână – de la director CFR până la președinte CJA sau primar de oraș ori comună – și au urcat în tren. Un tren curat, modern, adică exact cum nu sunt alea care circulă pentru publicul călător. Au făcut o „călătorie de probă”, pentru a vedea dacă linia ferată permite circulația trenurilor. Adică au verificat o linie pe care se circula oricum până în urmă cu vreo două săptămâni.

Iar verdictul a venit: e ok, se poate circula. A urmat o avalanșă de laude. Fie că a fost vorba de directorul CFR Călători, fie de președintele CJA, fie că a fost vorba de primarii comunelor sau orașului de pe linia Arad-Brad, toți s-au lăudat că au salvat linia, că oamenii trebuie să le fie recunoscători, iar ei, la rândul lor, le sunt recunoscători colegilor de partid superiori din punct de vedere al funcțiilor.

Rămân, în urma laudelor, două întrebări la care vom primi răspuns în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat: ce certitudine avem că CFR Călători nu va considera, peste ceva vreme, nerentabilă linia? Și ce certitudine avem că următoarea schimbare politică de la nivel național nu va duce la redesființarea rutei? ‘Om trăi și ‘om vedea. Cert este că un lucru nu trebuie uitat: o parte dintre cei care au îngropat linia Arad-Brad sunt aceiași cu cei care se laudă că au salvat-o.

eugen.rogojan@informmedia.ro

 

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad-Brad ,
aradon opinii ,
Eugen Rogojan ,
ruta feroviara ,
salvatorii
21 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. nașul Vasile says:
    January 9, 2021 at 6:03 pm

    Mare adevăr în acest articol. Iar ”nerentabilitatea” se datorează faptului că încă se mai practică călătoria cu ”nașul”. Ia să fie supracontroale neanunțate și dese și dacă sunt călători prinși fără bilet și nașul cu tașca doldora de mărunțiș, să fie aplicate niște amenzi zdravene călătorilor iar nașului să i se acorde urgent un picior în fund și să rămână fără locul de muncă, să vedeți ce rentabilă ar deveni și linia asta și multe altele din cele abandonate de CFR către Regio sau alte firme private

    Reply
  2. Călătorie placuta says:
    January 9, 2021 at 8:07 pm

    Politia jandarmeria pot face controale inopinate atât pt bilete cât și pt furt de motorina..În alta ordine de idei nici metroul în București, nici tramvaiul în Arad nu merge nesubventionat;asta se întâmplă ca nu sunt pe profit,profitabile,rentable. Din câte cunosc pe ruta asta s-a promis 3 automotoare Desiro fabricate de Siemens;în stare f buna. Toți au ajutat cum au putut s-au unit primarii indiferent de partid,parlamentarii ,toți locuitorii au susținut circulația trenurilor .Sa nu-l uitam în primul rand pe dl ministru Drula de la USR Timis,sunt convins ca a avut toată deschiderea și sprijinul.Apreciez ca a fost o reușită a colaborării cetățeni -instituții.

    Reply
    • Unaradean says:
      January 10, 2021 at 11:01 am

      Nu ai inteles nimic… ce treaba are USR aici? .. sunt gunoaie de oameni care ii intereseaza ciolanul.

      Reply
  3. Sattan666 says:
    January 9, 2021 at 9:19 pm

    Ce e asa important pe ruta asta?

    Reply
    • ... says:
      January 10, 2021 at 8:53 am

      Depinde și de orele la care sunt puse trenurile! Degeaba pui oricâte trenuri ,dacă nu ajungi la școală, serviciu sau la alte trenuri de legatura din Sântana sau Arad ! CFR-ului îi stă “bine” cu astfel de incompetența!
      Si DA,fără subvenție (în orice stat din UE transportul feroviar si de orice fel este subventionat),fără implicarea populației (fără leul dat nasului)in câteva luni se va duce drq toată parada făcută!

      Reply
      • mig29 says:
        January 11, 2021 at 10:14 am

        Biletele (calatoriile)pe CFR la rang de tren personal (sau Regio acuma) sunt subventionate de cand lumea si au ramas! (diferenta o pune bugetul statului inclusiv la companiile private de tip regio). De la tren accelerat in sus (astazi interregio si intercity)suplimentele sunt la preturi libere!Si nu cred stimabile care scrii articolul ca la Regio a mers si merge cu nasul! La CFR da si inca (din pacate mai este valabil la trenurile regio, la cele interregio nici la cfr nu cred ca mai merge cu nasul)se merge la greu cu nasul!! Dar asa le place comunistilor-socialisti si hauristi de pe aici! Totul sa fie subventionat (chiar gratis daca se poate) si si atunci sa “furi” alaturi de nas statul socialist “fraier”!! La mai mare socialistilor si hauristilor!!!!!

        Reply
    • Georgiana Trifan says:
      January 10, 2021 at 8:35 pm

      Nu e important nimic pe ruta asta. Doar că sunt o mulțime de oameni care fac naveta pe această ruta fie la servici fie copii la scoala.

      Reply
  4. Bobo says:
    January 9, 2021 at 9:46 pm

    Un articol așa, să te bagi în seamă.
    Cât ai circulat de la Sebiș la Brad ca să vezi cât de “aglomerate “sunt trenurile?
    Inclusiv de la Săntana circulația trenurilor, pentru Regio Călători nu tentează,și nu din cauză de naș ci din motive de exploatare.
    Iar de când traficul de marfă este zero și pentru Exploatare ,indiferent că este a CFR Infrastructură sau Regio, produce costuri mult peste venituri.
    Cauzele rentabilității nu au loc de discutat aici.
    Singura realitate din articol este că reluarea traficului de la Ineu la Brad este o măsură politică care va conduce la pierderi care vor împovărat atât Infrastructura cât Călătorii.

    Reply
    • Raul says:
      January 9, 2021 at 10:01 pm

      Va spun eh cine a facut posibil aceasta ruta sa we redeschida, este vorba de dl trump

      Reply
    • Valter Patric says:
      January 10, 2021 at 9:43 am

      Aici va contrazic!
      Dumneata ai masina sau circuli cu trenul? Ca daca aveti masina, eu zic ca n-avem ce discuta.
      E vorba de comunitatea locala si de publicul calator care sustine economia locala, totul vazut din ansamblu. Nu mai zic ca daca s-ar desfiinta, multe localitati s-ar izola pur si simplu. Nu toata lumea are masina sau se inghesuie in microbuze, daca exista. Putine locuri sunt unde trenul e rentabil nesubventionat oricum.E si o anumita tenta politica, dar dati-mi un exemplu unde nu e?

      Reply
    • mig29 says:
      January 11, 2021 at 10:16 am

      Corect domnule Bobo!

      Reply
  5. Roman says:
    January 9, 2021 at 9:55 pm

    Exista solutii moderne daca se vrea a opri fenomenul “fara bilet”, a se vedea mai in vest unde nu vezi nici macar “nas” pe tren, si toata lumea are bilet…zic si eu

    Reply
    • Baronu says:
      January 10, 2021 at 12:45 am

      Voi știți ce costuri de exploatare sunt pentru transportul cf de călători? Uriașe. Fix pla biletul navetistului. O linie o face profitabila marfa și călătorii sunt și ei acolo de umplutura.

      Reply
    • Annamunchen says:
      January 10, 2021 at 10:37 am

      Serios unde ai circulat și nu ai descoperit nasul în Vest chiar mă faci să râd 😀

      Reply
      • mig29 says:
        January 11, 2021 at 10:42 am

        In Elvetia de exemplu! Iti iei bilete in halte si gari mai mici de la automate ! Si esti avertizat in inscriptionari pe geamuri (italiana , franceza si germana) ca daca esti prins fara bilet care sunt consecintele!!! De acuma 10 ani cand am fost la Zurich am vazut asta si m-am crucit!! Sa fie asa in Romanica la hauristi, socialisti si comunisti, adica nici cu nasul in tren……

        Reply
  6. Nealcosu says:
    January 9, 2021 at 11:40 pm

    Soluția asta politică nu o sa dureze. Trebuie o cale de rulare noua, automotoare noi, un sistem gen low-cost aerian, un sistem de acces în gari/ trenuri digitalizat și supravegheat electronic, alte asemenea! Se poate! Exista în Maroc și e funcțional și sigur! Sa aveți baftă!

    Reply
    • De acord says:
      January 10, 2021 at 10:07 am

      Normal ca așa ar trebui sa fie,dacă exista idei și competenta pentru schimbare.În caz contrar avem tren de sec xxl și metode de operare de sec xvlll (casiere,oameni puși sa ridice și sa coboare bariera și alt personal inexistent în tarile unde e totul automatizat digitalizat.Dar mai întâi importanta e starea șinelor traverselor terasamentului

      Reply
  7. klaus says:
    January 10, 2021 at 2:18 pm

    NU numai ,, calatoria cu nasu ,, ci si alte indeletniciri ale ,, baietilor ,,de la CFR ,de exemplu furtul de motorina din locomotive au contribuit la ,, multi ,, falimentul CFR si asta nu numai pe relatia Arad – Brad . Dar si asa cu hotia la usa tot era trenul mai confortabil fata de ,, jegurile privatilor ,,

    Reply
    • Guvidul says:
      January 10, 2021 at 4:16 pm

      Ramineau lokomotivele fara motorina intre statii,asa mult furau!

      Reply
  8. Fokú says:
    January 11, 2021 at 11:52 am

    Chiar dacă această rută nu v-a fi rentabilă, teoretic nu ar trebui să se puna problema în acest fel. În orice ţară din lume, căile ferate fac parte din serviciul public și aproape nicăieri nu sunt rentabile rutele de acest fel, doar ca ele există ptr a ajuta comunitățile și sunt necesare pentru că datorită lor se crează o serie de beneficii colaterale, dacă se poate spune așa (comerţ, turism, relaţii umane etc). Spre exemplu în urmă cu câțiva ani în Japonia se menținea deschisă o gară folosită doar de o elevă și în plus mersul trenurilor a fost ajustat dupa programul acesteia. Nu vreau să fac o comparație cu Japonia ptr că nu găsesc un termen de acest fel, dar trebuie să vedem cum se pune problema acolo, în care fiecare individ este considerat important ptr societate.

    Reply
  9. Eu says:
    January 21, 2021 at 5:48 pm

    Foarte bine scris

    Reply
  10. Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    „Liber” pentru aurul turcesc
    3
    Miniștrii Apărării și Economiei au depus jurământul la Cotroceni
    4
    Prins cu substanțe interzise în centrul Aradului
    5
    Atenţie, arădeni! Nu cumpăraţi maşini fără CIV
    6
    Seară de tineret cu fotbalistul George Florescu la Biserica Râul Trezirii Arad
    7
    Ministrul Finanțelor: Nu luăm în calcul ipoteza creșterii TVA pentru bugetul din 2026
    8
    A murit compozitorul Horia Moculescu. Avea 88 de ani
    9
    Rogobete: Nouă proiecte transferate din PNRR merg mai departe
    10
    Imaginile serii în Superliga: Luca Mihai, în lacrimi după primul gol

    România

    Miniștrii Apărării și Economiei au depus jurământul la Cotroceni
    Noii miniștri din Guvernul Bolojan - Radu Miruță (Apărare) și Irineu Darău (Economie) - au depus jurământul de învestitură, marți, în cadrul unei ceremonii desfășurate la Palatul Cotroceni.

    Local

    Judecat pentru mita oferită unui polițist, la Lipova
    Un bărbat prins drogat și fără permis la volan a încercat să îl mituiască pe un polițist, pentru a scăpa de dosarul penal.

    ARADON Sport local

    CS Universitatea Arad are patru secţii medaliate

    UT Arad

    UTA iernează pe locul 8

    UT Arad

    Doliu în familia UTA! A murit Lazăr Pârvu

    Local

    31 de arădeni, diagnosticaţi cu gripă în ultima săptămână
    Numărul pacienţilor cu afecțiuni respiratorii de sezon a crescut cu 40% faţă de săptămâna precedentă.

    UT Arad

    Un utist, revelația Superligii
    Mijlocașul Alin Roman este al doilea fotbalist, ca eficiență, după Florin Tănase (FCSB).

    Local

    34 de premii acordate în cadrul Galei Clădirilor Istorice, 2025
    Cea de a patra ediție a evenimentului a avut loc luni seara, în Sala Regele Ferdinand a Primăriei.

    Local

    Trimis în judecată după ce a cerut bani pentru angajări la Frontieră și Pompieri
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.