Postul Crăciunului aduce în atenția consumatorilor și produsele alimentare specifice, în special cele de pește și produsele de post. În acest context, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) atenţionează consumatorii asupra riscurilor asociate achiziţionării produselor alimentare de post, în special a celor comercializate pe reţelele de socializare sau în alte spaţii neautorizate/neînregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor.
„Le recomandăm tuturor celor care achiziţionează produse alimentare să verifice cu atenţie etichetele şi să cumpere doar din unităţi autorizate/înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor. Produsele comercializate în spaţii necontrolate sau pe reţele de socializare de persoane neînregistrate pot fi neconforme şi pot reprezenta un risc real pentru sănătate. Siguranţa alimentelor începe cu informarea corectă şi cu alegeri responsabile”, au transmis cei de la ANSVSA.
Recomandări
Pentru a evita produsele care pot induce în eroare, ANSVSA recomandă: *verificarea listei complete a ingredientelor pentru a putea alege produsul de post dorit în deplină cunoştinţă de cauză; *atenție la alergeni; verificarea valorilor nutriționale; *observarea mențiunilro speciale precum „poate conţine urme de lapte/ou”; *verificarea datelor despre producător și lot.
În plus,produsele preambalate trebuie să aibă ambalaj intact, fără rupturi sau deteriorări, produsele vrac trebuie expuse în condiţii igienice, protejate de praf şi contaminare. Se recomandă să fie evitate produsele cu miros, culoare sau consistenţă modificate și să nu fie achiziționate produse cu data durabilităţii minimale sau data limită de consum depăşită sau modificată.
„Produsele de post perisabile (precum salatele, cremele vegetale, preparatele ambalate) trebuie păstrate la temperaturi corespunzătoare. Evitaţi achiziţia produselor ţinute la temperatura ambientală dacă acestea necesită refrigerare”, clarifică ANSVA.
De asemnea, ANSVSA „recomandă ferm ca produsele alimentare să fie cumpărate doar din unităţi autorizate sau înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor”.
În ceea ce privește cumpărarea peștelui şi a produselor din peşte, inspectorii ANSVSA transmit că peştele proaspăt trebuie să îndeplinească următoarele condiții: *aspect: suprafaţa peştelui nu trebuie să fie lipicioasă, deshidratată sau acoperită de mucus excesiv; * miros: miros specific de mare/râu, nu rânced sau înţepător; *ochi: limpezi, proeminenţi, cu pupila neagră bine conturată; *branhii: de culoare roşie, umede, fără mucus urât mirositor; *carne: fermă, elastică, aderentă la oase; la apăsare, urma degetului trebuie să dispară rapid. În cazul peștelui congelat stratul de gheață nu ar trebui să fie gros, discontinu sau murdar, iar ambalajul să fie intact, fără rupturi, deformări sau acumulări de gheaţă în exces în interior.
„Cumpăraţi peşte şi produse din peşte doar din unităţi autorizate, care pot garanta condiţiile adecvate de lanţ frigorific şi igienă. Citiţi eticheta pentru a verifica ingredientele, alergenii şi valorile nutriţionale. Siguranţa alimentelor reprezintă un element fundamental pentru protejarea sănătăţii publice. Citirea cu atenţie a etichetelor, alegerea produselor din unităţi autorizate şi evitarea ofertelor aparent <avantajoase> din locuri necontrolate sunt paşi esenţiali pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi evitarea dezinformării consumatorilor în perioada postului”, mai clarifică cei de la ANSVSA.
TELVERDE și adrese de email
În situaţiile în care consumatorii observă potenţiale neconformităţi, ANSVSA pune la dispoziţia linia telefonică cu apelare gratuită TELVERDE nr. 0800.826.787 sau adresa de e-mail callcenter@ansvsa.ro unde pot fi făcute sesizări / reclamaţii în domeniul siguranţei alimentelor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!