Liniile de tramvai din cartierul Grădiște au ajuns subiect de discuție în plenul Consiliului Local Municipal. Alesul PSD, Cosmin Buruc, a interpelat conducerea Companiei de Transport Public (CTP) Arad în legătură cu „planurile de scoatere a liniilor de tramvai din Grădiște”, despre care se vorbește prin oraș.
Doar analiză de costuri
Claudiu Godja, directorul CTP Arad, a făcut următoarele precizări: „În ceea ce privește toate aceste zvonuri – pentru că nu pot să le numesc decât zvonuri – cu închiderea liniei de Grădiște, linia de Grădiște este funcțională, sigur, parțial față de ceea ce a existat până acum, pentru că ea a fost gândită pentru a deservi, ca punct terminus, CET-ul, care avea foarte mulți angajați. Ulterior viața ne-a arătat că CET-ul nu a mai avut aceeași activitate, prin urmare nici nu a mai circulat până la CET. Ce s-a casat și acum se dezmembrează este linia de tramvai de la SERE până la CET, care nu mai are nicio funcționalitate, este foarte degradată, a început să ni se fure firul de cupru și așa mai departe. Nici nu există, nu se întrevede în viitor posibilitatea de a se relua vreo variantă de circulație către CET. Dar atât! În rest, în Grădiște va funcționa în continuare circulația tramvaielor. Am avut discuții chiar și cu conducerea Primăriei vizavi de o posibilă reabilitare a acelei linii. La un moment dat, a fost în ședința Comisiei de sistematizare a circulației, o propunere de înființare stații de autobuz. Acestea sunt necesare pentru că – am văzut și acum, cu Făt Frumos, pe tronsonul UTA – Făt Frumos – nu existau peste tot stații de autobuz. Și pe perioada de lucrări, pentru linia de tramvai a trebuit să înființăm stații. Noi doar preventiv, atunci, am ridicat problema în Comisia de sistematizare, să se înființeze stații, tocmai ca ele să existe în eventualitatea în care se vor găsi fonduri și se va repara linia de pe Grădiște. Nu s-a pus problema închiderii. Sigur, s-a făcut o analiză de costuri, cât ne aduce Grădiște sau nu, dar nu s-a pus o problemă, concret, de a închide acea linie.”
Precizările primarului
Pentru că zvonurile privind închiderea liniei de tramvai Grădiște au ajuns și la urechile primarului Călin Bibarț, edilul a considerat necesar să intervină și el pe subiect: „Să privim puțin retrospectiv. În 35 de ani, sistemul de linii, să spun așa, de transport pe liniile de tramvai din oraș n-a suferit îmbunătățiri, cu excepția magistralei, să-i spunem, Aurel Vlaicu – Primărie – Aradul Nou, care a fost finanțată dintr-un împrumut, la acel moment. Ulterior, în ultimii ani, din bani europeni, reușim să refacem linii de tramvai, pentru că s-au dat bani pe mobilitate: să cumpărăm și tramvaie noi, să refacem și linii de tramvai; sunt foarte costisitoare. Și s-a refăcut Făt Frumosul și din iunie se reface Micălaca. Acum se deschide o axă de finanțare, pentru că avem interes și cu județul și o parte din linia respectivă, Ghioroc – Arad, este și ea în Micălaca și avem finanțare și pentru ea. Și se va face și aceasta. Și rămânem, să spunem așa, într-un termen neacademic, descoperiți pe două linii de tramvai binecunoscute în oraș: Gai și Grădiște. Ambele linii de tramvai sunt foarte vechi, cu probleme, motiv pentru care în 99% din cazuri, tramvaiele noi nu pot circula pe ele. I-am cerut domnului director să-mi facă o analiză, acum o lună și ceva, ce ar însemna de la stații care ar trebui tăiate, mutate, până la infrastructură. Și atunci, pentru că suntem totuși oameni gospodari, am luat în calcul situații în care se defectează des, nu se poate circula cu tramvaiul pe ele, de a avea alternativa autobuzelor la îndemână în respectivele zone. Ba mai mult, autobuzul, având avantajul că poate să intre și pe alte străzi, să spunem colaterale axei principale – cum este și Grădiștea, cum este și Gaiul – și nu dezafectăm nicio linie. Chiar mai circulăm pe ele cu tramvaiele vechi, cu tot disconfortul pe care îl generează ele, că nu putem intra cu tramvaiele noi. Și așteptăm în speranța de a obține o finanțare, dar nu avem în momentul de astăzi o perspectivă certă, așa cum avem la celelalte. Respectiv Micălaca, cu deja contract de finanțare și contract de execuție, și Arad – Ghioroc și partea de Micălaca, în discuție contractul de finanțare. Dacă vom avea, evident că vom absorbi acești bani și le refacem și pe acestea. Dar în paralel, ca niște oameni gospodari, facem și stații de autobuz, luăm în calcul și autobuze, că nu o să putem rămâne cu o zonă neacoperită în caz de ceva.”
Și terenul de sub liniile dezafectate
„Deci, totuși, dezafectăm o bucată de linie de tramvai, însemnând cea de la SERE până la CET – a insistat Cosmin Buruc. Partea de teren va rămâne în administrarea CET? Nu știu exact care este situația, în sensul că dacă peste, nu știu, cinci ani, zece ani de zile – pentru că sunt, cred că câteva zeci de PUZ-uri aprobate acolo, în zona de Grădiște, în capăt, unde se va dezvolta imobiliar foarte mult zona – dacă va deveni necesară reabilitarea liniei, se va putea face lucrul acesta? Să nu ne trezim că o să avem o clădire în mijlocul spațiului unde trebuie să vină sau, mă rog, o stație de autobuz (dar aia se poate muta…). Înțelegeți ce vrea să spun.”
Directorul CTP și primarul au venit cu lămuriri: „În acest moment, atât infrastructura, cât și terenul de sub linie, sunt proprietatea Primăriei. Terenul este în publicul orașului, în folosință la CTP. Și inalienabil.”