Luni, în presa națională apăruse informația că mai multe trenuri operate de CFR Călători – operatorul național de transport feroviar de călători – vor fi anulate din septembrie, din cauza datoriilor pe care compania le are față de CFR SA – companie care administrează rețeaua de cale ferată din țară. În aceeași zi, CFR Călători transmitea că s-a ajuns la o înțelegere cu CFR SA, fiind astfel evitată interzicerea utilizării infrastructurii feroviare. „Urmare a întâlnirii de la sediul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) la care au participat reprezentanții ARF și cei ai CFR Călători și CFR SA au fost identificate modalitățile prin care, cu sprijinul tuturor celor implicați, impedimentele existente au fost depășite, astfel încât nu există riscul interdicției de circulație a unor trenuri operate de către CFR Călători pe rețeaua națională aflată în administrarea CFR SA”, transmitea CFR Călători, pe 25 august 2025.
Două zile mai târziu, pe 27 august, CFR Călători pare că… s-a răzgândit. „CFR Călători se află în imposibilitatea de a achita la termenul scadent contravaloare facturilor pentru tarifului de utilizare a infrastructurii în valoare de 41,4 mil lei, având în vedere că deși avea de încasat de la Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF), pentru plata facilităților de călătorie și a compensației pentru serviciul public, peste 139 milioane lei, de la momentul întâlnirii derulate la sediul ARF a fost achitată doar suma de 7.8 mil lei care a intrat în conturile CFR Călători în data de 26.08.2025. Cu toate acestea CFR Călători a achitat către CFR SA din valoarea scadentă, până în prezent, 13 milioane lei și întreprinde în continuare demersurile necesare, atât pentru încasarea sumelor datorate de Autoritatea de Reformă Feroviara că urmare a prestației efectuate, cât și pentru plata sumelor datorate CFR SA și celorlalți furnizori de servicii”, a transmis CFR Călători.
Aceștia au mai menționat că „dacă pe lângă subcompensarea sistemului de transport feroviar de călători se înregistrează și întârzieri în plata facilităților de călătorie acordate diferitelor categorii sociale și a compensației suntem practic în imposibilitatea respectării angajamentelor contractuale în termenele scadente. CFR Călători cere scuze publicului călător pentru incovenientele care pot aparea și face tot ce este posibil pentru a limita impactul acestora”.
Iar despre posibilul impact al neplății, cei de la ClubFeroviar.ro scriu că ar putea fi vorba despre anularea a zeci de trenuri operate de CFR Călători și Transferoviar Călători. Informațiile obținute de ClubFeroviar arată că CFR SA a transmis o notificare către CFR Călători, prin care se dispune suspendarea trenurilor care circulă pe 35 de trasee, începând cu 1 septembrie, respectiv 1 octombrie. 18 trenuri care circulă prin Gara Arad – fie ca stație pe parcurs, fie ca punct de plecare sau punct terminus – ar urma și ele să „dispară”.
Începând cu 1 septembrie 2025 ar urma să fie anulate „până la noi dispoziții” trenurile 3115, 3116, 3117 și 3118 – în relația Timișoara Nord – Oradea și retur; trenurile 3126 si 3129 – în relația Gurahonț – Arad și retur; trenurile 3127 și 3128 – în relația Arad – Brad și retur. De pe 8 septembrie ar urma să fie anulate și trenurile 3754 și 3746 – în relația Arad – Brad și retur. Începând cu 1 octombrie ar urma să fie anulate trenurile 1532 și 1533 – în relația Satu Mare – Timisoara Nord și retur; trenurile 1537 și 1539 – în relația Timișoara Nord – Oradea și retur și trenurile 1743 și 1744 – în relația Arad – Oradea și retur. Totodată, de pe 4 octombrie ar urma să înceteze să circule trenurile 1530 și 1531 – în relația Baia Mare – Timișoara Nord și retur.
Rămâne de văzut dacă cele două companii de stat – CFR Călători și CFR SA – vor ajunge la un consens în ceea ce privește taxa de utilizare a infrastructurii (echivalentul rovinietei, pentru trenurile de călători și de marfă), astfel încât să nu fie afectați miile de călători care utilizează zilnic trenurile ce urmează să fie anulate.
Trimite articolul
Xștiți că puteți concesiona liniile ferate și privaților ?! …
-
Preoteasa nu uita, asteptam demisia!!!
-
si noi ce mai castigam??
După atâția ani de cale proieuropeana stam foarte bine. 🤣🤣🤣
asa zise rute “nerentabile”oare de ce?megeti cu “nasu”si va mirati ca o sa crape CFR,