ARAD. Protocolul nu este unul nou pentru Tribunalul Arad și asta deoarece începând cu anul 2017, judecătorii arădeni au susținut în școlile arădene ore de educație juridică. Pe perioada pandemiei, protocolul a expirat, însă a fost reînnoit vineri, 4 noiembrie. Nici pentru Baroul Arad nu sunt o noutate orele de educație juridică, avocații susținând deja asemenea ore, până acum, în 18 școli din Arad.Orele de educație juridică susținute de judectori și avocați se adresează tuturor școlilor din municipiul și județul Arad, iar în cadrul acestora sunt abordate teme de educație juridică, începând de la clasa a II-a și până la clasa a XII-a, de la statul de drept, la rolul puterilor în stat, drepturile copilului ş.a.m.d.
„În protocolul încheiat am creionat modalitatea în care se vor desfășura aceste cursuri de formare, în sensul că va fi posibil fie ca judecătorii să fie invitați în școli ca să prezinte diverse teme, teme pe care le-am prevăzut în anexa protocolului încheiat, cât și posibilitatea de a invita sau de a participa elevii în incinta Palatului de Justiție, la procese simulate, la prezentări cu privire la sistemul judiciar sau inclusiv cu prezentări cu privire la instanță: ce înseamnă o instanță de judecată și cum decurge un proces. Mă bucur că am încheiat acest protocol și consider că este un gest de normalitate pe care l-am făcut și ține de tradiția pe care, spun eu, o avem deja la nivelul Tribunalul Arad, de implicare în ceea ce înseamnă viața comunității arădene”, a declarat Flavius Bradin, președintele Tribunalului Arad.
Decanul Baroului Arad, Andrei Ioniță, prezent vineri, 4 noiembrie, la semnarea protocolului, a subliniat faptul că avocații care s-au oferit voluntari pentru a susține orele de educație juridică în școli au avut deja un prim contact cu elevii din școlile arădene, reușind să aducă aceste ore în 18 unități de învățământ până acum, iar protocolul încheiat cu IȘJ le va oferi posibilitatea să ajungă la un număr cât mai mare de elevi.
„Proiectul <<Fii avocat în școala ta>> nu este un proiect nou. Este un proiect pe care l-am perfectat în cursul acestui an și am avut deja o primă experiență, un prim contact cu școlile arădene. Este un proiect pe care îl derulăm pe plan local sub umbrela Uniunii Naționale a Barourilor din România – UNBR – și cu colaborarea deplină a Inspectoratului Școlar General Arad am reușit să intrăm în peste 18 școli arădene, am ajuns la prima etapă a acestui proiect la peste 3.000 de elevi, având participare din partea avocaților pe bază de voluntariat, având participarea unui număr de 31 de colegi. Suntem acum la debutul acestui proiect, etapa a doua, în care învățăm poate din neajunsurile experienței anterioare, încercăm să mergem mai departe cu ceea ce ar trebui să fie introducerea în mediul școlar de la o vârstă relativ fragedă, începând cu clasa a V-a până la clasa a XII-a, a unor noțiuni elementare care țin de viața juridică cu privire la infracționalitate și nu numai. Temele noastre merg din sfera dreptului penal în cea a prezentării principalelor profesii juridice și trec în sfera dreptului civil. Desigur, vorbim de noțiuni de bază, noțiuni cu care încercăm să-i familiarizăm de timpuriu pe cei care vor fi justițiabilii de mâine. Aceasta întrucât credința noastră, ca avocați, este că cea mai importantă investiție pe care o putem realiza este investiția în educație, iar din punct de vedere al lumii juridice factorul de prevenție la care încercăm să ajungem prin aplicarea legilor are reverberație și în acest timp educațional pe care noi, ca și profesioniști, încercăm să le aducem încă de timpuriu în viața copiilor. Altminteri, credem cu tărie că un tânăr care înțelege ce înseamnă o normă juridică și o va respecta pentru că crede în ea și nu neapărat pentru că există niște sancțiuni, are șanse mult mai bune să respecte pe termen lung respectiva normă juridică și să ajungă, de ce nu, în incinta Palatului de Justiție, cu ocazia Zilei Porților Deschise și nu din altă calitate procesuală”, a punctat avocatul Andrei Ioniță, decanul Baroului Arad.
Amalia Pascal, unul dintre avocații care coordonează acest proiect la nivelul județului Arad și care a susținut și ore de educație juridică în școli, a explicat că problemele cu care se confruntă copiii sunt, în principal, violența în școli și bullyingul, însă a fost abordată şi de elevi care au întrebat-o ce se întâmplă în cazul unui divorț.
„Am găsit în școli o deschidere, în primul rând o deschidere din partea directorilor școlilor care au fost foarte ofertanți cu noi. Ne-au pus la dispoziție tot ceea ce înseamnă contacte, discuții cu diriginții pentru a lua legătura și a merge efectiv la clasă. Pe de altă parte, la clasă am găsit copii extrem de curioși. Și atunci când ești curios vrei să știi, iar când vrei să știi, bineînțeles, primind informația, vrei să o asimilezi. Este un impact pozitiv foarte mare, este o noutate, cel puțin pentru Baroul Arad – prin prisma UNBR – această educație juridică în școli. Ar fi ideal, din punctul meu de vedere, a se include chiar și în aria curriculară a copiilor educația juridică în școli. Contactul cu legea este foarte important. Una dintre temele abordate este pe partea penală, de drept penal, pentru că infracționalitatea este ridicată, este foarte crescută în rândul tinerilor, în rândul minorilor și pentru că noi vrem să le aducem la cunoștință ceea ce înseamnă efectele comiterii unei infracțiuni. Știm toți ce înseamnă minoritatea și care sunt efectele juridice ale legii penale, că este o lege mai blândă, dar asta nu înseamnă că trebuie să existe un contact direct al copilului cu legea, pentru că există un impact emoțional, psihologic, un impact social și nu în ultimul rând unul familial. Sigur că avem teme de natură a dreptului civil, am întâlnit copii care m-au abordat direct și m-au întrebat ce se întâmplă în cazul unui divorț. Știm foarte bine că sunt extrem de multe divorțuri, iar impactul emoțional asupra copiilor este extrem de mare și nu în ultimul rând efectele unei sentințe civile care de multe ori împart copiii într-o parte și în alta și copiii sunt traumatizați, sunt lipsiți de cunoștințe în domeniul acesta și eu spun că este extrem de binevenită această a doua ediție a proiectului <<Fii avocat în școala ta>> în continuarea primei, anterioare, respectiv anul școlar 2022-2023. Problema pe care eu am mai sesizat-o a fost violența în școli, acest bullying de care se tot vorbește, care, mă rog, e discutabil ce este și ce nu este bullying. Cam astea sunt problemele. În general despre asta s-a discutat, pentru că sunt copii care suferă și întotdeauna într-o violență bineînțeles că este agresorul și victima, de cele mai multe ori”, a spus avocata Amalia Pascal.
Marius Gondor, inspectorul școlar general al IȘJ Arad, prezent la semnarea protocolului, și-a exprimat satisfacția în ceea ce privește continuarea orelor de educație juridică:
„Îmi exprim bucuria și satisfacția că noi continuăm aceste activități de educație juridică în școli și cu Tribunalul Arad și cu Baroul Arad și este o certitudine faptul că aceste întâlniri cu elevii sunt benefice pentru ei. Eu am încercat, de când conduc Inspectoratul Şcolar, ca pe lângă acele discipline de bază, obligatorii, pe care copiii le fac la școală, am subliniat tot timpul că trebuie să facem și educație și să-i pregătim pe copii pentru viață, pentru a deveni membri ai comunității noastre arădene, ai societății. Am această certitudine că prin aceste două protocoale aducem copiilor o plusvaloare, o mai bună pregătire pentru viață. Îi putem ajuta să înțeleagă ce înseamnă să ai un drept, să uzitezi de un drept și cum să uzitezi de el și că tot ce se întâmplă în societatea noastră se face pe baza unor reguli, unor legi, nu pe baza unei democrații prost înțelese”.
Trimite articolul
XFoarte interesante problemele abordate,in special modul in care au fost prezentate de dna avocat si de decanul avocatilor, se pare ca in Arad,avocatura incepe sa isi recastige titlul de elita a profesiilor juridice ,care a cam palit in ultimul timp.Beneficiarii vor fi desigur tinerii,in masura in care interesul lor e real.
informati si directorii si profesorii in legatura cu ce infractiuni comit cand stigmatizeaza, abuzeaza, cer bani sau nu respecta drepturile elevilor.
I am explicat copiluluicand a ajuns acasa ca a stat cu niste corupti ordinari sa nu creada ce i su spus judecatorii si avocatii corupti sa nu aibe incredere in ei!
-
Copilul simte. Si dupa cum generalizez s-ar putea sa fie din cauza sindromului “hotii striga hotii”. Trist!
tara arde si baba se piaptana