aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Gara din Arad, la doi ani de la modernizare: dotări occidentale, mirosuri românești 

Gara din Arad, la doi ani de la modernizare: dotări occidentale, mirosuri românești 

la 18 June 2018 08:07 Reactualizat la: 18 June 2018 15:58

Gara din Arad, la doi ani de la modernizare: dotări occidentale, mirosuri românești 

<p>FOTO: Eugen Rogojan</p>
18 June 2018 08:07 Reactualizat la: 18 June 2018 15:58
Cu scări rulante, lifturi și tabele de afișaj moderne, dar cu pereți înnegriți de mucurile de țigară și mirosuri pestilențiale. Așa se prezintă Gara Centrală din Arad, la aproape trei ani de la modernizare.
Scris de Eugen Rogojan - Cu scări rulante, lifturi și tabele de afișaj moderne, dar cu pereți înnegriți de mucurile de țigară și mirosuri pestilențiale. Așa se prezintă Gara Centrală din Arad, la aproape trei ani de la modernizare.

Trimite articolul

X

Inaugurată acum mai bine de 100 de ani, Gara Arad a fost modernizată intre 2012 și 2016, printr-un proiect realizat cu fonduri europene nerambursabile. Costurile pentru aducerea Stației CF Arad la standarde europene au fost de peste 300 de milioane de lei, iar la momentul recepției finale a lucrărilor, în iunie 2016, Gara Arad era cea mai modernă gară din România. Și cel mai probabil așa a și rămas, dar asta nu pentru că obiectivul ar fi foarte bine îngrijit, ci pentru că din 2016 nu s-au mai făcut astfel de investiții pe teritoriul țării.

Viteză de 160 km/h

Modernizarea Gării Arad a făcut parte dintr-un proiect cu finanțare europeană, pentru modernizarea căii ferate de pe Tronsonul 1: Frontieră–Curtici–Arad–Km 614, parte a Coridorului IV Pan-European, proiect ce a avut ca scop modernizarea liniei ferate pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h. Întregul proiect a costat aproape 1,4 miliarde de lei, 334 de milioane fiind destinate Gării Arad. Șantierul început în 2012 avea ca termen inițial de finalizare luna iunie 2014, însă acesta a fost prelungit de mai multe ori, gara fiind inaugurată în 9 iunie 2016.

Mii de călători

Zilnic, Stația CF Arad este „gazdă” pentru 114 trenuri de călători, dintre care 78 aparțin operatorului național de transport feroviar de călători – CFR Călători SA, alte 36 de trenuri aparținând operatorilor privați – Astra Transcarpatic și Regio Călători. Cele 114 trenuri aduc din – sau în – stație peste 4 mii de călători, iar în lunile de vârf peste 5 mii. Gara este una occidentală, însă, din păcate, nu se poate spune același lucru și despre toți călătorii.

Cu „parfum” de nesimțire

Deși Compania Națională Căi Ferate „CFR” S.A. plătește anual peste 380 de mii de lei pe serviciile de curățenie aferente Gării Arad, aceasta nu arată așa cum ar trebui. Și asta, în mare parte, din cauza călătorilor care încă nu au reușit să se conformeze regulilor, încă nu au învățat că ambalajele trebuie aruncate la coșul de gunoi și că locul mucurilor de țigară nu este pe jos, printre liniile de tren, sau în gurile de scurgere a apei pluviale. O altă problemă resimțită de călătorii care folosesc Gara Arad este cea a toaletelor. Grupurile sanitare „se fac simțite”, prin mirosul emanat, în întreaga pasarelă de la etajul Gării. Femeile de serviciu fac curățenie cât de des pot, însă nesimțirea unor călători învinge bunăvoința angajaților firmei de curățenie. „Spăl pe jos cam o dată la oră, dar degeaba, își fac nevoile pe lângă vasul de WC și vă dați seama că mirosul se simte în toată gara, îl simțiți și dumneavoastră”, ne spune una dintre angajatele responsabile cu salubrizarea gării.

Scapă de ochii paznicilor

Și, cu toate că anual serviciile de pază pentru Stația CF Arad costă peste 850 de mii de lei, unii dintre călătorii certați cu bunul simț reușesc să scape de ochii agenților de pază. Mulți dintre ei pot fi zăriți făcându-și nevoile direct pe peron, în zonele mai puțin vizibile, scăpând astfel de privirile agenților de pază, însă lăsând un peisaj dezgustător în urma lor, care nu denotă altceva decât lipsa lor de educație. Din aceeași categorie de oameni fac parte și cei care, periodic, distrug cabinele de toaletă din partea destinată bărbaților.

Trenuri de marfă

Pe lângă cele aproximativ 114 trenuri de călători care sosesc, pleacă sau se formează în Stația CF Arad zi de zi, gara mai este tranzitată, în medie, de 49 de trenuri de marfă, zilnic. Dintre acestea, 2 aparțin operatorului național – SNTFM, iar celelalte ale operatorilor privați. În întregul județ, Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A. deține 798,5 kilometri de linii de cale ferată, dintre acestea aproape 180 de kilometri reprezentând liniile din stațiile CF, restul fiind linie curentă.

Ce ar mai fi de făcut

După modernizarea Gării Arad, a celor din Curtici și Șofronea, respectiv a tronsonului de linie ferată mai sus menționat, ar rămâne doar ca cei de la Compania Națională de Căi Ferate să-și modernizeze și parcul rulant. Asta, deoarece automotoarele, locomotivele și vagoanele au, în mare parte, o vechime de cel puțin 30 de ani. Cele mai noi sunt automotoarele Siemens Desiro – „Săgeata Albastră”, livrate către CFR între 2003 și 2007. Și acestea, însă, sunt într-o stare precară, principala cauză fiind folosirea improprie a garniturilor – au fost proiectate pentru distanțe scurte și medii, însă compania de căi ferate le folosește pe rute de lungime mare, cum ar fi Timișoara Nord-Cluj Napoca, sau București Nord-Piatra Neamț.

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
aradon ,
dotari ,
gara ,
mirosuri ,
ociidentale ,
romanesti
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    Reținut după ce a lovit o căprioară cu ATV-ul, la Vinga
    3
    Sistemul online de plată a rovinietei, închis din această noapte până până duminică dimineață. Cumpărați-o din timp!
    4
    Adrian Mihalcea: „Ori mergem în play-off, ori ne afundăm”
    5
    Întâlnire Trump-Zelenski: Putin nu e pregătit de pace, spune Zelenski
    6
    Furturi de gaze naturale (și) în Arad
    7
    A fost Football Festival Events
    8
    Athletico Vinga, rămâne neînvinsă
    9
    Echipa masculină a României, calificată în premieră în finala Campionatelor Europene de tenis de masă
    10
    Specialiști în educație financiară conferențiază la Arad

    UT Arad

    Clipe cumplite, accidentare horror: se zbate între viață și moarte după ce s-a ciocnit cu portarul echipei UTA
    MIERCUREA CIUC. Veste uluitoare dinspre Miercurea Ciuc. Atacantul echipei FK Csikszereda, de la Liga de Tineret, Ioo Edvin se zbate între viață moarte, după ce duminica trecută s-a accidentat grav la meciul din Cupa României cu UTA.

    Local

    Angajații Muzeului ne oferă „Ornamente cu poveste”
    O expoziție dedicată Crăciunului îi așteaptă pe arădenii curioși să vadă globuri fragile, figurine zâmbitoare și ornamente care au decorat casele românilor de-a lungul generațiilor.

    Advertorial

    Top criptomonede cu potențial pentru 2026

    România

    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare” a fost depusă
    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. 1

    România

    Instanța supremă atacă din nou la CCR legea de modificare a pensiilor magistraților
    Judecătorii de la Instanța supremă au decis, vineri, sesizarea Curții Constituționale în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților. 1

    Local

    POLITIC. Falcă, despre revitalizarea economiilor locale
    Europarlamentarul arădean vorbește despre o inițiativă legislativă referitoare la crearea de locuri de muncă.

    Local

    Apar limitatoare de viteză pe drumurile județene
    1

    Local

    POLITIC. Cadar cere bani pentru calea ferată

    Advertorial

    Viața profesională după laringectomie: cum te ajută un laringofon să comunici eficient la locul de muncă
    Laringectomia totală este o intervenție majoră care, dincolo de provocările medicale și emoționale, aduce o schimbare radicală în viața de zi cu zi a pacientului. Una dintre cele mai importante provocări după această operație este pierderea vocii naturale - un aspect esențial nu doar în viața personală, ci mai ales în cea profesională.
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.