aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Înierbare cu repetiţie a liniilor de tramvai din Arad

Înierbare cu repetiţie a liniilor de tramvai din Arad

De Diana Duțu
la 17 November 2022 08:32
5 Comentarii

Înierbare cu repetiţie a liniilor de tramvai din Arad

Experimentul din faţa stadionului UTA a avut, se pare, succes/Foto: PMA
17 November 2022 08:32
Consiliul Local Municipal a aprobat studiul de fezabilitate „Amenajare înierbare linii tramvai”.
Scris de Diana Duțu - Consiliul Local Municipal a aprobat studiul de fezabilitate „Amenajare înierbare linii tramvai”.

Trimite articolul

X

ARAD. Pentru că sună bine în context ecologic, înierbarea liniilor de tramvai din Arad a fost pusă pe tapet de mult timp de administraţie. S-a vorbit despre ea ca şi cum s-ar întâmpla încă de acum mai bine de un deceniu, când Primăria accesa primul credit BERD pentru reabilitarea liniilor de tramvai din Vlaicu. A fost uitată pe parcursul implementării proiectului şi, ca şi cum era natural să se întâmple aşa, nimeni nu a mai vorbit despre această „scăpare”.

Subiectul „înverzirii” liniilor de tramvai a mai fost adus în atenţia administraţiei în mandatul trecut al CLM, însă executivul Primăriei nu a prea părut că ia în serios subiectul.

Tema a revenit în actualitate în luna mai a acestui an, când – pe cheltuiala unei firme private, cum se întâmplă mai toate reuşitele primarului – au fost înierbate „de probă” liniile de tramvai din faţa stadionului UTA. Călin Bibarţ ne spunea atunci că investiţia va fi ţinută sub observaţie şi, dacă administraţia va fi mulţumită de rezultat, proiectul s-ar putea extinde – mai întâi în Vlaicu, apoi şi în alte zone din municipiu.

„Dacă se confirmă faptul că, din punct de vedere al întreținerii, costurile sunt mult mai mici decât în cazul gazonului clasic, iar prețul de instalare va fi unul avantajos, ne gândim ca anii următori să bugetăm o astfel de investiție” – dezvăluia edilul în primăvara lui 2022.

Se pare că lucrurile s-au mişcat în direcţia bună (chiar mai repede decât se preconiza) pentru că în luna august Primăria semna deja contractul pentru „Servicii de elaborare Studiu de Fezabilitate-Amenajare înierbare linii de tramvai”. Iar la începutul lui noiembrie, Consiliul Local Municipal a aprobat documentația tehnico-economică și indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiție „Studiu de Fezabilitate – Amenajare înierbare linii de tramvai”.

8,2 milioane de lei

Potrivit documentului aprobat de aleşi, înierbarea liniei de tramvai se va face „cu rulouri de sedum de la linia de cale ferată Nădlac până la stația de tramvai de la Podgoria pe sensul de mers Fortuna-Teatru. (Primăria ne dă, totuşi, asigurări că se va face înierbare pe ambele sensuri de mers – n.r.) Înierbarea liniei de tramvai se va face pe suprafețele dintre șine și în exteriorul acestora pe toată lungimea și lățimea zonei mediane a arterelor Calea Aurel Vlaicu și B-dul Revoluției, respectiv stația de tramvai de la Catedrala ortodoxă din Piața Podgoria.”

Valoarea investiţiei se ridică la 8.271.913 lei (cu TVA), finanţarea urmând a fi asigurată „din fonduri ale bugetului general şi alte surse atrase conform listelor de investiţii aprobate în condiţiile legii”. Lucrările ar urma să se deruleze pe parcursul a opt luni.

Se elimină zonele vegetale existente

Se va reamenaja din punct de vedere vegetal o suprafață de 30.520 de metri pătraţi care cuprinde: *zona de vegetație tip 1, între șinele de tramvai, de 20.500 de metri pătraţi; *zona de vegetație tip 2, în afara liniilor de tramvai, de 10.020 de metri pătraţi.

„Zona vegetală înierbată existentă în prezent se va elimina în totalitate pentru a putea oferi spaţiu şi posibilitatea noilor straturi vegetale care se propun în cadrul acestui proiect. Se vor elimina inclusiv acele zone vegetale care dispun de sisteme de irigaţie în momentul de faţă. (…) În prezent, terenul studiat este amenajat parţial, având piatră spartă între şine, limitată de o bordura către zona laterală a amplasamentului. Există zone asfaltate şi pavate care se vor menţine în cadrul acestui proiect. Se menţin ca şi formă şi material actual. Modificarea/completarea acestor suprafeţe nu prezintă obiectul acestui proiect” – se arată în documentaţia aprobată de CLM.

Mai mult spaţiu verde

Sedumul propus pentru înierbarea liniilor de tramvai este o plantă perenă cu frunze groase, suculente și tulpini cărnoase. Potrivit specialiştilor, acest tip de vegetație necesită mentenanță minimă și mult mai puțină îngrijire decât gazonul obișnuit, este rezistentă la secetă, având nevoie de apă mult mai puțină decât gazonul obișnuit. De regulă primăvara și vara conferă un aspect verde suprafeței, iar toamna coloritul se modifică.

„Necesitatea investiției rezultă din lipsa unor spații verzi de calitate care să necesite costuri de întreținere și mentenanță mici, consum de apă și energie redus care să contribuie la reducerea așa numitului efect de insulă urbană de căldură, captarea de CO2 și microparticule de praf, astfel, că aerul din oraș este mai curat și mai bogat în oxigen, reducerea temperaturii pe șine, atenuarea poluării fonice, și, nu în ultimul rând la îmbunătățirea efectului estetic prin covoare verzi în zona căii de rulare în comparație cu suprafețele cu balast sau beton existente în prezent” – explică reprezentanţii Primăriei.

Trimite articolul

X
Taguri:
aprobat ,
Arad ,
Călin Bibarţ ,
CLM Arad ,
inierbare ,
inierbare linii ,
linii de tramvai ,
linii stadion UTA ,
Podgolia ,
primaria arad ,
spatiu verde ,
studiu de fezabilitate ,
subiect ,
vlaicu
5 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Basil says:
    November 17, 2022 at 9:43 am

    De ce nu se desfiinteaza liniile de tramvai ? Locul lor poate fi folosit de piste de biciclete sau benzi auto, pistele demarcindu-se linga trotuar. Transportul local poate fi facut cu autobuze electrice.

    Reply
    • Saxon says:
      November 17, 2022 at 12:33 pm

      Ideea nu e rea, însă ar fi un proiect ambițios și foarte costisitor. Să scoți linii, terasamente și stâlpi din tot orașul, sa re-asfaltezi după o nouă configurare, plus sa cumperi câteva zeci daca nu sute de autobuze electrice… Nu se înhăma edilii la așa ceva.

      Reply
    • absolut says:
      November 17, 2022 at 2:15 pm

      o idee excelenta.

      Reply
  2. Cipri says:
    November 17, 2022 at 2:09 pm

    Se dau atâția bani pentru lucrare numai să poată rugini mai repede toate șuruburile și elementele din metal îngropate în pământ și iarba.

    Reply
  3. f.b. says:
    November 18, 2022 at 7:04 am

    Parca iarba era dusmanul numarul 1 al cailor ferate.

    Reply
  4. Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    Au câştigat Cupa Banatul la înot
    3
    Ştafeta Invictus a trecut şi prin Arad
    4
    Florentina Ioniță-Radu, trecută în rezervă. Nicușor Dan: O armată puternică înseamnă și integritate
    5
    Bărbatul care se prezenta drept ofițer SRI, reținut de procurori. Va fi prezentat instanței
    6
    Armata franceză trebuie să fie „pregătită pentru un șoc în trei, patru ani” în fața Rusiei
    7
    Amendament la documentul de ofertă publică de cumpărare a acțiunilor emise de Lion Capital SA, inițiată de Lion Capital SA
    8
    Seniorii, invitaţi la Balul de Lăsatul Secului
    9
    Cod galben de vânt în peste trei sferturi din țară, vineri
    10
    10 greșeli frecvente pe care șoferii le fac iarna și cum să le eviți  

    UT Arad

    Clipe cumplite, accidentare horror: se zbate între viață și moarte după ce s-a ciocnit cu portarul echipei UTA
    MIERCUREA CIUC. Veste uluitoare dinspre Miercurea Ciuc. Atacantul echipei FK Csikszereda, de la Liga de Tineret, Ioo Edvin se zbate între viață moarte, după ce duminica trecută s-a accidentat grav la meciul din Cupa României cu UTA.

    Local

    Angajații Muzeului ne oferă „Ornamente cu poveste”
    O expoziție dedicată Crăciunului îi așteaptă pe arădenii curioși să vadă globuri fragile, figurine zâmbitoare și ornamente care au decorat casele românilor de-a lungul generațiilor.

    Advertorial

    Top criptomonede cu potențial pentru 2026

    România

    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare” a fost depusă
    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. 1

    România

    Instanța supremă atacă din nou la CCR legea de modificare a pensiilor magistraților
    Judecătorii de la Instanța supremă au decis, vineri, sesizarea Curții Constituționale în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților. 1

    Local

    POLITIC. Falcă, despre revitalizarea economiilor locale
    Europarlamentarul arădean vorbește despre o inițiativă legislativă referitoare la crearea de locuri de muncă.

    Local

    Apar limitatoare de viteză pe drumurile județene
    1

    Local

    POLITIC. Cadar cere bani pentru calea ferată

    Advertorial

    Viața profesională după laringectomie: cum te ajută un laringofon să comunici eficient la locul de muncă
    Laringectomia totală este o intervenție majoră care, dincolo de provocările medicale și emoționale, aduce o schimbare radicală în viața de zi cu zi a pacientului. Una dintre cele mai importante provocări după această operație este pierderea vocii naturale - un aspect esențial nu doar în viața personală, ci mai ales în cea profesională.
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.