Iubiţi fraţi şi surori în Hristos Domnul,
Iată cum glăsuiește cea dintâi luminândă redând pe măsură textul evanghelic după Matei, privind venirea mironosițelor la mormântul Mântuitorului, unde li S-a arătat viu, dându-le porunca pentru ucenici de a merge în Galileea spre a-L revedea: ”Cu Ucenicii să ne suim în muntele Galileii, prin credință să vedem pe Hristos grăind, că a luat putere a celor de sus și a celor de jos; să aflăm cum învață a boteza toate neamurile, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh și că va fi împreună cu ai Săi precum a făgăduit, până la sfârșitul veacului”.
Cea de-a doua luminândă reia pericopa după Marcu privind venirea la mormânt a mironosițelor, cu mirarea de a vedea piatra răsturnată și mormântul gol, precum și pe îngerul care întărește porunca trimiterii ucenicilor în Galileea.
Luminânda a treia, rezumând pericopa evanghelică după Marcu, subliniază prezența uneia dintre mironosițe, Maria Magdalena, Mântuitorul arătându-i-se cu același mesaj pentru ucenici, cărora S-a arătat dojenindu-i de a nu fi crezut pe cei care L-au văzut înviat.
Cea de-a patra luminândă, privind pericopa sfântului Luca, reia drumul mironosițelor la mormânt și arătarea îngerului cu vestirea învierii Celui înmormântat și cu învățătură pentru ucenicii cărora le este trimisă spre vestire mai departe. De asemenea, privind mironosițele vestirea către ucenici, Petru însuși a alergat la mormânt găsind giulgiurile, mirându-se de cele petrecute.
Luminânda a cincea, tot după pericopa lui Luca, face reamintirea șederii lui Petru la mormânt, continuând cu mergerea celor doi ucenici, însuși Luca împreună cu Cleopa la satul amintit deja din preajma Ierusalimului, pe cale atașându-se și Mântuitorul, făcându-Se descoperit numai la Cina cu frângerea pâinii.
Cea de-a șasea luminândă, tot după pericopa de la Luca, prezintă arătarea rănilor de către Mântuitorul încredințându-i că este viu și îndrumându-i pentru activitatea viitoare, ei conducându-L apoi până la Betania, locul Înălțării Lui la cer, după care s-au întors la Ierusalim, rămânând la Templu lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu.
Luminânda a șaptea după pericopa Sfântului Ioan, cum dealtfel sunt și cele următoare, consemnează din nou prezența Mariei Magdalena la mormânt, întâlnind pe Mântuitorul înviat, despre care comunică ucenicilor Petru și Ioan, care îndată au alergat și ei la mormânt, găsind toate cele de îngropare.
Luminânda a opta în Evanghelie arată că Maria Magdalena plângea lângă mormânt, în care a văzut doi îngeri șezând unde odihnise trupul lui Iisus, unul către cap și altul către picioare, mai apoi pe El însuși, fără a-L recunoaște, decât atunci când a întrebat-o de ce plânge și pe cine caută. Apoi a vestit ucenicilor că a văzut pe Domnul și toate câte i-a spus.
Luminânda a noua privește din nou cum prin ușile încuiate, Mântuitorul se arată ucenicilor în lipsa lui Toma, zicându-le: Pace vouă și arătându-le mâinile și coasta, suflând apoi asupra lor, zicând: ”Luați Duh Sfânt. Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.”
Luminânda a zecea istorisește o nouă arătare la toți ucenicii, deci împreună și cu Toma apostolul, căruia i-a arătat ranele răstignirii, încredințându-l astfel despre Înviere. Mai apoi, la Marea Tiberiadei unde pescuiau ucenicii, neprinzând nimic, Domnul se arată la țărm cu îndemnul să arunce mreaja de-a dreapta corăbiei, care îndemn le-a adus o roadă bogată de o sută cincizeci și trei de pești încât nu mai puteau să tragă mreaja la țărm.
Luminânda a unsprezecea relatează convorbirea între Mântuitorul și Simon Petru privind reașezarea lui în rândul apostolilor în urma lepădării din timpul sfintelor pătimiri ale Domnului și, totodată, care va fi sfârșitul apostolatului său. De asemenea, ce misiune va avea evanghelistul Ioan.
Luminânda obișnuită a sărbătorii Paștilor, având cuprins dogmatic, legat de cele amintite este următoarea: ”Cu Trupul adormind ca un muritor Împărate și Doamne, a treia zi ai înviat, pe Adam din stricăciune ridicând și moartea pierzând; Paștile nestricăciunii, lumii de mântuire.”
Dreptmăritori creştini şi creştine,
Între cele două momente evocatoare ale istoriei mântuirii, Paștile și Înălțarea Domnului, dar și dincolo de acestea, luminândele ne atrag luare aminte asupra ceea ce și slujbele pregătitoare din Sfântul și Marele Post stăruie prin cuvintele: Lumina lui Hristos luminează tuturor. Chemarea: ”Veniți de luați lumină!” care începe slujba Învierii se adresează tuturor credincioșilor tocmai pentru găsirea căii vieții creștine prin arătările Mântuitorului la ai Săi pentru toți și pentru fiecare, drept întărire în dovedirea credincioșiei și trăirii consacrate Celui ce S-a jertfit pentru viața lumii. E un îndemn la adevărată urmare a Lui Hristos Domnul.
Al vostru, al tuturor, de tot binele doritor și către Domnul cu stăruință rugător,
† TIMOTEI
A R H I E P I S C O P al ARADULUI