Luna septembrie, deși una perfectă din punct de vedere meteorologic, dacă vorbim despre lucrările de infrastructură, a fost una complet ratată de constructorii care se ocupă de modernizarea căilor ferate de pe raza județului nostru. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a publicat, vineri după amiază, pe site-ul propriu, stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare a infrastructurii feroviare, finanțate din fonduri externe nerambursabile, aferent lunii septembrie 2025. Datele publicate de CFR SA sunt foarte importante, când vine vorba despre județul nostru, ținând cont de faptul că avem trei proiecte aflate în derulare pe raza Aradului. Așadar, potrivit celor de la CFR SA, pe tronsonul Km 614 (zona Ghioroc) – Bârzava, lung de 42 de kilometri, în luna septembrie s-a ajuns la un procentaj de finalizare a lucrării de 97,17 la sută, șantierul avansând cu 0,02 la sută față de procentajul înregistrat în luna august. Mai departe, continuarea acestui tronson, respectiv bucata dintre Bârzava și Ilteu, a reușit contraperformanța de a avansa, în septembrie față de august, tot cu 0,02 la sută, până la un procent total de 95,84 la sută. În cazul ambelor loturi, lucrările sunt realizate de asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL.
Mergem mai departe și ne mutăm pe șantierul de pe Arad – Timișoara – Caransebeș. Tot potrivit datelor furnizate de CFR SA, în luna septembrie, șantierul de pe tronsonul Arad – Ronaț Triaj a avansat cu 0,52 la sută față de luna august, de la 20,25 la 20,77 la sută. La fel ca pe tronsoanele de pe Valea Mureșului, și aici întâlnim cam aceiași constructori, respectiv asocierea Webuild SpA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SpA.
Nimic față de puțin
După cum se poate observa în datele de mai sus, pe cele trei șantiere care ne interesează în mod special, respectiv proiectele desfășurate pe teritoriul județului Arad, nivelul de avans este aproape inexistent, cu procentaje care frizează ridicolul. Și, prin prisma datelor de mai sus, ni se pare că vedem performanță în procentajele mici, insesizabile, înregistrate în luna august, față de luna iulie. Potrivit datelor furnizate de CFR SA, în luna august, față de luna anterioară, s-a avansat cu 0,40 la sută pe tronsonul Km 614 – Bârzava, cu 0,04 la sută pe Bârzava – Ilteu și cu un „neverosimil” 2,09 la sută pe Arad – Ronaț Triaj. În acest ritm, este imposibil ca pe ultimul tronson să fie respectat termenul contractual, care este vara anului viitor. Asta, în timp ce pe sectoarele Km 614 – Bârzava și Bârzava – Ilteu asistăm la întârzieri de peste cinci ani, în condițiile în care lucrările demarate în anul 2017 ar fi trebuit să fie închise în anul 2020.