Arădenii pare că au învățat, încet, încet, pentru ce se apelează numărul unic de urgență 112. În prioada 1 ianuarie-31 august 2023, numărul apelurilor care nu au reprezentat urgențe a fost de 60.605, la nivelul județului Arad. Anul acesta, numărul apelurilor non-urgente a fost de 42.128, înregistrându-se o scădere de aproape 18.500 de apeluri, adică peste 30%. Numărul urgențelor, în schimb, a înregistrat o creștere de peste 11 procente, de la 68.990 la 76.979 de apeluri (+7.989). Per total, numărul apelurilor efectuate din județul Arad la numărul unic de urgență 112 a scăzut, în primele opt luni ale anului curent, cu 10.488 față de aceeași perioadă a anului trecut.
La fel ca de fiecare dată, cei mai solicitați au fost cei de la Serviciul de Ambulanță Județean Arad. Aceștia au avut, în perioada ianuarie-august 2024, un număr de 58.111 solicitări, cu aproape 6 mii mai multe decât în aceeași perioadă din 2023. Le urmează Inspectoratul pentru Situații de Urgență al Județului Arad – unde sunt cuprinși și pompierii, și cei de la SMURD – care au avut 24.992 de solicitări prin 112, cu 2.226 mai multe decât anul anterior. Inspectoratul de Poliție Județean Arad a fost și el solicitat prin 24.618 apeluri la 112, cu 2.225 mai multe față de anul trecut, în timp ce echipajele Inspectoratului de Jandarmi Județean Arad au fost solicitate de 7.015 ori în iarnuarie-august 2024, de 1.360 de ori mai mult față de ianuarie-august 2023. Alte 2.097 de apeluri au fost pentru alte agenții ale statului.
Numărul unic de urgență
Serviciul de urgență 112, operat de Serviciul de Telecomunicații Speciale, asigură preluarea apelurilor de urgență de la cetățeni și transmiterea acestora către agențiile specializate de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont), în vederea asigurării unei reacții imediate, uniforme și unitare pentru soluționarea urgențelor. Serviciul de urgență 112 este furnizat de Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU). Administratorul SNUAU este Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). SNUAU este compus din centre unice pentru apeluri de urgență, dispecerate integrate de urgență și dispecerate de urgență ale agențiilor specializate de intervenție. Atât centrele unice pentru apeluri de urgență, operate de STS, cât și dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenție sunt organizate la nivelul fiecărui județ.
Preluate de operatori
112 este numărul unic pentru apeluri de urgență, disponibil în toată țara, ce poate fi apelat din toate rețelele publice de telefonie. Apelurile sunt preluate 24/7 de operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 și, în funcție de tipul urgenței, sunt transferate apoi către dispecerii agențiilor specializate de intervenție, care realizează un interviu pe domeniul de competență, alocă și alertează echipajele din teren. Apelurile pot fi preluate și procesate în mai multe limbi de circulație internațională și în limbile minorităților naționale.
Doar pentru urgențe
„Sunați la 112 dacă sunteți într-o situație de urgență sau dacă aveți motive să credeți că cineva se află într-o situație de urgență. O situație de urgență este cea în care sunt puse în pericol viața, proprietatea și/sau mediul și care necesită asistența imediată a agențiilor specializate de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont).”, transmite Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Amendă pentru apeluri false
Legislația din România prevede că „alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție se pedepsește cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei sau prestarea de la 200 de ore la 400 de ore de activități în folosul comunității. De asemenea, apelarea abuzivă a numărului unic de urgențe poate fi sancționată cu amendă între 1.000 şi 2.000 de lei sau cu până la 200 de ore de muncă în folosul comunității”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!