Deși primul pachet de măsuri fiscale propus de Guvern a fost aprobat deja de președintele țării, profesorii arădeni speră ca Ministerul Educației să revină asupra problemelor din domeniu. Prin scrisoarea deschisă, membrii sindicatului speră ca ministrul să răspundă revendicărilor făcute în contextul „schimbărilor radicale și covârșitoare din sistem” schimbări pe care ministerul le-a implementat în timpul vacanței și „fără consultarea celor implicați în procesul de educație, nici măcar formală, pe care au practicat-o toți miniștrii de-a lungul anilor”
„Cu toții am urmărit cu interes declarațiile reprezentanților Ministerului Educației în ultimele luni și am constatat, cu stupoare, că reprezentanții acestuia sunt rupți de realitate (ne este greu să ne imaginăm că aceste măsuri sunt luate cu rea intenție)”, au transmis cei de la SDI ministrului. Prin urmare, aceștia i-au solicitat lui Daniel David să le răspundă câtorva întrebări. Desigur, nu se așteaptă la un răspuns din partea ministrului, însă speră ca acțiunea lor să aibă, totuși, un ecou.
În primă fază, profesorii arădeni îl întreabă pe ministru ce soluții ar trebui să găsească directorii și profesorii dacă, în timpul scurt pe care îl au la dispoziție până la începerea anului școlar, la nivelul unității de învățământ nu vor exista cele două ore pentru mărirea normelor didactice de la 18 la 20 de ore.
„Explicația oficială că sunt titularii sistemului și că nu trebuie să rămână în aceeași școală pe parcursul carierei este neadecvată, având în vedere că vorbim de o completare de normă. Dacă cele două ore nu se găsesc în proximitatea școlii, nu vor fi mulți profesori care să aleagă soluția de a parcurge o distanță semnificativă pentru completarea catedrei. O soluție ar reprezenta catedra mozaic – doar în școlile din mediul rural – care presupune completarea normei cu ore dintr-o altă arie curriculară, asta cu condiția să existe suficiente ore în școală pentru completarea catedrelor tuturor profesorilor titulari. Cum îmbunătățește actul didactic o astfel de soluție? Cui folosește ca un profesor de matematică să predea, în completare, educație muzicală? Ne bazăm, probabil, pe urechea muzicală a profesorului?! E posibil, având în vedere soluțiile luate… într-o ureche!”, semnalează cei de la SDI Arad.
Conform acestora în anul școlar 2026-2027 se vor schimba planurile cadru la liceu, situație care va genera alte restrângeri de posturi. „În câte școli se vor împărți colegii? Sau în situația disciplinelor cu 0,5 ore/săptămână în clasele de liceu, în câte școli își va realiza norma de 20 de ore profesorul care predă o astfel de disciplină?”, se întreabă, retoric, profesorii arădeni.
A treia întrebare este legată de încadrarea pe normă didactică incompletă: „Dacă nu se vor putea completa normele didactice, cum va fi încadrat profesorul, pe 18 ore, cu norma didactică incompletă, situație în care nu va primi salariul întreg, ceea ce contrazice declarația prim-ministrului potrivit căreia niciun profesor nu va avea salariul diminuat?”.
O altă nedumerire a SDI Arad este legată de cei care au participat la examenul de titularizare. „Pentru ce s-au prezentat la concursul de titularizare în anul 2025 profesorii din învățământul primar, gimnazial și liceal, având în vedere că nu vor avea pe ce norme să se titularizeze? Dumneavoastră ați accepta să învățați un an întreg și să vi se dea cu tifla, în vară? Colegii au susținut și inspecție la clasă, au întocmit proiecte de activitate, au depus eforturi, ca în ședințele publice să se uite la un ecran gol? Încadrarea s-a realizat în luna februarie, conform metodologiei elaborate de minister, cu aproape jumătate de an în urmă, tocmai pentru a exista timpul necesar rezolvării dosarelor, a învățării, acum toate acestea anulându-se din pixul ministerului”, spun cei de la SDI Arad, care atrag atenția că vor fi consecințe „dramatice pentru un număr semnificativ din angajații din educație!”.
Scrisoarea deschisă a sindicatului arădean continuă cu o întrebare legată de argumentul ministerului pentru degrevarea cu 10 ore a directorilor unităților școlare. „Dumneavoastră sunteți informat de tonele de adrese, statistici, situații, ședințe, proiecte, pe care trebuie să le rezolve directorii? Când și cum le va rezolva? Cele mai multe au termene limită extrem de scurte, se pierd în hățișul legislativ, trebuie trimise online pe platforme care funcționează cu intermitențe, plus alte probleme inerente cu care se confruntă și care intervin pe parcursul unui an școlar. Cine va înlocui directorul când situația o va impune, având în vedere creșterea normei didactice la profesori?”, îl întreabă sindicaliștii pe ministru.
O altă problemă ridicată de sindicaliști este cea a numărului de elevi în clase. „De ce se măresc efectivele claselor de elevi, în condițiile în care în anul școlar anterior acestea s-au scindat dacă numărul elevilor a depășit maximumul prevăzut de către Legea învățământului preuniversitar? Dacă se vor comasa clasele deja formate se vor restrânge, iarăși, posturi și va crește numărul de elevi peste norma aprobată”, atrag atenția profesorii arădeni. Sindicaliștii spun că măsura propusă – și adoptată între timp – va duce doar la mai mulți „profesori de sacrificiu”.
Norma didactică mărită cu două ore va fi o problemă și la nivelul învățământului primar. „Când și cum se vor realiza cele 2 ore remediale la nivelul învățământului primar? Va exista curriculum pentru învățare remedială, va fi alegerea învățătorului, în ce măsură vor decide părinții aceste ore, ș.a.m.d? Soluție de umplutură, domnule ministru; vă jucați cu destinele unor oameni!”, spun sindicaliștii.
O altă întrebare este generată de declarația referitoare la programele „Șăptămâna altfel” și „Săptămâna verde”, propunând activități care nu necesită contribuiția financiară a părinților. „Adică excluzând excursiile? Ce activități extrașcolare se pot realiza cu buget zero? Vă invităm pe dumneavoastră în școli să ne demonstrați! Nicio activitate nu este sprijinită financiar de către minister. De exemplu, intrările la instituțiile culturale ar putea să fie gratuite pentru elevi și profesori în aceste săptămâni. La clasele care au de susținut examene naționale sau bacalaureatul, mulți elevi nu mai participă la aceste activități deoarece sunt concentrați pe examenele ce urmează. Propunem ca Săptămâna altfel și Săptămâna verde să fie la latitudinea școlii și să se desfășoare în ce modul consideră unitatea școlară că se poate efectua”, transmite SDI Arad.
Totodată, aceștia se întreabă dacă, în cazul comasării unităților școlare cu efectivul sub un număr de 500 de elevi vor intra la restrângere profesori titulari, cum se vor găsi catedre pentru aceștia în intervalul extrem de scurt de timp pe care îl au directorii la dispoziție, mai ales dacă se va mări norma celor din sistem cu 2 ore.
A zecea întrebare la care SDI Arad s-ar bucura să primească răspuns din partea minsitrului este legată de elevii cu cerințe educative speciale. „Se va ține cont de elevii cu CES din unitățile școlare în calculul efectivelor de elevi/unitate școlară? Acești elevi au nevoie de sprijin de specialitate, ajutor insuficient și în condițiile actuale în școlile de masa. Mai mult decât atât, mulți copii nu sunt diagnosticați cu probleme, deoarece părinții refuză ajutorul, nu au dosar și nu se pot reduce efectivele de elevi, dar cei care suportă consecințele sunt profesorii care lucrează cu acei copii”, arată SDI Arad.
„Cine va asigura cele 2 ore suplimentare în norma de predare pentru profesorii care sunt încadrați, titulari, în mai multe școli? Dacă un profesor predă deja în 4 școli (din care 3 cu personalitate juridică) însumând 19 ore, cum mai poate efectua încă o oră, cum se poate construi un orar atât de haotic? (situație reală!)”, își continuă scrisoarea deschisă cei de la SDI Arad. Ultima întrebare a sindicaliștilor este legată de rezultatul măsurilor adoptate de Guvern: „S-a realizat un calcul economic sau financiar, transparent, care să fie adus la cunoștința celor care vor suporta consecințele unor astfel de măsuri?”.
În încheierea scrisorii deschise, SDI Arad transmite că toate măsurile luate în acest prim „pachet de reforme și măsuri fiscale” trebuiau analizate aprofundat, implementate etapizat, pilotate în școli de referință, iar consecințele pe care le generează în întregul sector al învățământului ar fi trebuit atent cântărite, altfel vor provoca „un tsunami care va îneca toată construcția, destul de șubredă, pe care ne chinuim să o ținem în picioare – EDUCAȚIA”.
„Sunt întrebări logice și pertinente la care așteptăm cât mai curând un răspuns argumentat. Cum vă veți asuma măsurile luate în educație? Asumare înseamnă răspundere, cine va răspunde în cazul unui eventual eșec?”, întreabă SDI Arad, în încheierea scrisorii deschise.