Festivalul Internațional Toamna Muzicală Arădeană își începe cea de-a 12-a ediție pe 30 octombrie, de la ora 19, în sala mare de concerte a Filarmonicii. Și nu vine doar cu concerte de excepție, ci și cu o ofertă de nerefuzat pentru melomanii arădeni.
„La achiziția a trei bilete pentru concertele simfonice, primești gratuit biletele pentru cele trei recitaluri. În total, plătești pentru 3 bilete și beneficiezi de 6, pentru o experiență muzicală completă și de neuitat. Nu rata această oportunitate de a te bucura de muzică de calitate la un preț avantajos!”, transmite Filarmonica Arad.
Biletele 3+3 pot fi achiziționate din 27 până în 30 octombrie doar de la agenția de bilete a Filarmonicii.
Startul va fi dat în anturajul unor oaspeți extraordinari: dirijorul spaniol Vicente Chulià și pianistul hispano-american Josu de Solaun, marele câștigător al ediției din 2014 a Concursului Internațional George Enescu, care vor fi protagoniștii spectacolului „A Spanish Journey” – o călătorie spaniolă.
Inițiativa unei călătorii sonore „prin imaginarul și peisajele culturale ale Spaniei” le aparține celor doi, precum și itinerariul trasat, „de la Naskigo, inspirat din cântece arhaice din León, trecând prin La Reconquista, care dramatizează muzical relația tensionată și fertilă dintre nordul vizigoto-roman și sudul andaluz, până la Nocturnele andaluze, o stilizare poetică și plină de culoare a nopții andaluze – cu toate influențele sale evreiești, arabe, bizantine și hispanice.”
„De o frumusețe sonoră care copleșește, A Spanish Journey îndeamnă la o experiență inimitabilă, amplifică universul emoțional al celor care rezonează cu ea, îmbogățindu-le jurnalul de amintiri cu imagini, sunete și stări memorabile…”, spun cei de la Filarmonica Arad.
Toamna Muzicală Arădeană va continua cu „EnesCool” – un recital de orgă ce îl va avea ca protagonist pe Eduard Antal, organistul-titular al catedralei romano-catolice Sfântul Iosif din București și managerul de proiect al Bucharest Organ Fest Cantus Ecclesiae.
„Cât de spectaculoasă poate să fie versiunea pentru orgă a unei Rapsodii de George Enescu? Cu câtă subtilitate și eleganță poate să fie redată prin registrele aceluiași instrument muzica pentru orchestră a lui Gabriel Fauré, cel care i-a fost lui Enescu mentor în timpul anilor de studii la Paris? Câtă culoare adaugă în țesătura sonoră a acestui tablou parizian muzica lui Maurice Ravel, crescut la rândul său, la aceeași clasă de compoziție, în același mediu academic parizian? De câtă abilitate este nevoie pentru a recrea în universul sonor al orgii efectele originale ale Catedralei scufundate, celebrul preludiu pentru pian al marelui compozitor impresionist, Claude Debussy? Cum să imprimi în sufletul marelui instrument candoarea și delicatețea uneia dintre cele mai minunate nocturne pentru pian ale secolului XX, cea în fa diez minor, de Dinu Lipatti?” – sunt întrebări lansate de Filarmonica Arad, la care vom afla răspunsul pe 4 noiembrie, de la ora 19, în sala Palatului Cultural.
Eduaurd Antal
Eduard Antal și-a obținut titlul de Doctor în Muzică la Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB), sub îndrumarea profesorului și compozitorului Dan Dediu, cu teza intitulată „Cântul gregorian – sursă de inspirație în literatura organistică franceză a secolelor XIX-XX.” Anterior, a absolvit atât studiile de licență, cât și pe cele de masterat la aceeași universitate prestigioasă, specializarea orgă, beneficiind de expertiza profesorului Dan Racoveanu. Parcursul său academic reflectă o continuitate riguroasă atât în cercetarea muzicologică, cât și în cea interpretativă.
Recunoașterea performanțelor sale remarcabile a fost subliniată prin acordarea bursei de excelență din partea UNMB în 2018, iar în perioada 2017-2018 a fost bursier al Fundației „Principesa Margareta a României”, în cadrul programului „Tinere Talente”. Antal a susținut recitaluri ca solist în diverse țări precum Elveția, Polonia, Italia, Ungaria, Turcia, și în orașe importante din România, contribuind la promovarea muzicii de orgă într-un spectru internațional. Din anul 2020 realizează o incursiune în peisagistica instrumentelor de pe teritoriul României, concertând în cadrul Turneului național „Orgile României”.
Participând la festivaluri notabile la nivel național și internațional, precum SIMN, Festivalul Internațional de Orgă București, Organ Nights, Bucharest Organ Fest Cantus Ecclesiae, Eduard a confirmat abilitățile sale artistice și pasiunea pentru muzică. Colaborările sale includ apariții ca solist alături de Orchestra Națională Radio, Big Band-ul Radio, Filarmonica Arad, și numeroase colaborări cu Filarmonica „George Enescu” din București, Corul Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra de Cameră Radio, Corul Academic Radio, Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, precum și orchestrele Universității Naționale de Muzică din București: „Universitaria”, „Concerto” și „BAROCkerii”.
Arie și Ecou
De la baroc la romanță și canțonetă napolitană, compozițiile semnate de Henry Purcell, Claudio Monteverdi, Giulio Caccini, Georg Friedrich Händel, Adrian le Roy, Federico Garcia Lorca, Guilelm Șorban și Eduardo di Capua vor răsuna pe 5 noiembrie, de la ora 19, în sala de concerte a Filarmonicii. Toamna Muzicală Arădeană va aduce în fața publicului concertul „Erie și ecou”, un program ca un templu, care adună în el unele dintre cele mai prețioase odoare ale barocului liric și alte nestemate eclectice din universul canto-ului clasic, în interpretarea sopranei Cristina Fieraru, una dintre cele mai strălucitoare voci de pe scena tânără de la noi, acompaniată de chitaristul Încântărilor, Maxim Belciug.
Pagini din creația unor compozitori, precum Antonio Caldara, Giovanbatista da Gagliano, Giacomo Carissimi, Giulio Caccini, Giovanni Battista Pergolesi, Henry Purcell sau Georg Friedrich Händel se împletesc cu poemele cântate ale lui Federico Garcia Lorca, ori cu vreun cântec napolitan, pentru a se potoli apoi într-o melancolică plimbare pe lângă plopii fără soț. O experiență ce va bucura atât urechea finilor cunoscători, cât și pe cea mai proaspătă a publicului de alte genuri.
Bach!
Să fie Bach! Acesta pare îndemnul serii de joi, 6 noiembrie 2025, de la Toamna Muzicală Arădeană. „Bach-Musica Angelorum”, concertul pregătit de Filarmonică pentru această seară, va aduce în fața publicului orchestra condusă de Cristian Neagu, corul dirijat de Robert Daniel Rădoiaș și pe soprana Renata Gebe Fügi, soprana Melinda Samson, mezzosoprana Mihaela Șpan, tenorul Nicolae Simonov și pe basul Cristian Hodrea.
Magnificat, cea mai populară dintre lucrările vocale ale lui Johann Sebastian Bach, este punctul de plecare și inspirația pentru această seară de mijloc de festival, o seară închinată memoriei unuia dintre cei mai profunzi, creativi și influenți compozitori din istoria muzicii universale, care continuă să inspire și să cucerească public și muzicieni secole mai târziu. Magnificat, cântecul de bucurie și recunoștință al Mariei, cuprins în Evanghelia după Luca, își pune amprenta asupra omagiului pe care filarmoniștii i-l aduc lui Johann Sebastian Bach, la 275 de ani de la plecarea sa în eternitate. Interpretat alături de o distribuție formată și deprinsă cu rigoarea și precizia repertoriului baroc, Magnificat este însoțit de Suita nr. 1 pentru orchestră BWV1066, unul dintre puținele exemple de muzică instrumentală bachiană, care a supraviețuit până astăzi, dar și de o capodoperă cu un conținut filosofic cu caracter universal, plasată la antipodul lui: Cântecul parcelor, al zeițelor destinului, ultima lucrare corală a lui Johannes Brahms.
Enescu, Ravel, Debussy
George Enescu, Maurice Ravel și Claude Debussy vor fi „starurile” serii de marți, 11 noiembrie, din cadrul Toamnei Muzicale Arădene. „Enescu et La Belle Époque” este motto-ul și firul roșu al recitalului dedicat celei de-a 70-a comemorări a lui George Enescu, cu un arc temporal compozițional ce se întinde între anii 1898 și 1908. Pianista Raluca Știrbăț propune un program excepțional care cuprinde, alături de capodopera consacrată Suita în Re major op. 10, „Des cloches sonores”, o lucrare enesciană de tinerețe – Regrets în Sol bemol major (1898), în primă audiție la Arad –, dar și capodopere ale colegilor său contemporani Claude Debussy (cu flamboaianta L’Isle joyeuse) și Maurice Ravel, cu cuceritoarea Sonatină pentru pian și Scarbo din „Gaspard de la nuit”, unul dintre piscurile repertoriului pianistic.
Programul cu totul aparte al acestui recital – dincolo de dificultatea repertoriului, dar și de frumusețe și spectaculozitate – relevă magnetismul și chimia excepțională a acestor lucrări, interpretate și ascultate împreună. Astfel, locul și rolul lui Enescu în contextul epocii apare într-o lumină nouă, cu multe surprize, revelații și chiar neașteptate inversări ale unor cronologii mai mult sau mai puțin înrădăcinate, nu doar în percepția publicului larg, dar chiar și a multora dintre muzicieni – fie ei instrumentiști ori muzicologi.
În toamna anului 2023, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, pianistei Raluca Știrbăț i-a fost acordat Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, pentru promovarea pe plan mondial a valorilor culturale româneşti şi a creaţiei enesciene.
Din nou Enescu
Ultimul concert din cadrul Toamnei Muzicale Arădene îl va pune din nou sub lupă pe George Enescu, de data aceasta compozițiilor sale fiindu-le alăturate opere semnate de Béla Bartók.
„Și-au materializat aspirațiile în cele mai nebănuite forme ale creației, au descoperit cele mai rafinate expresii ale autenticității și au îmbrățișat în forme savante universul clasicilor, modernitatea lumii în care au trait, dar mai presus de toate, puritatea și bogăția neasemuită a ethosului popular”, scriu cei de la Filarmonica Arad.
„Enescu – Bartók, o prietenie în absolut”, este un omagiu adus marilor muzicieni ai secolului XX, la împlinirea a 70, respectiv 80 de ani de la dispariția acestora, un regal care încheie ediția din acest an a Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană. Concertul va avea loc pe 13 noiembrie, de la ora 19, la Palatul Cultural.
„Vă invităm în această seară la o experiență muzicală cu totul unică, cu ópusuri care fascinează prin forța descriptivă, prin emoțiile pe care le generează și profunzimile pe care le ating. Poema română op.1 de George Enescu, cele Două portrete pentru orchestră, op. 5 Sz. 37 și Concerto pentru orchestră Sz. 116, BB 123 de Béla Bartók sunt expresiile cele mai înalte ale acestui elogiu, pe care îl aducem alături de membrii ai orchestrei simfonice din Szeged, de dirijorul Sándor Gyudi și violonistul și concert-maestrul István Kosztándi”, transmite Filarmonica Arad.
Corul academic al filarmonicii arădene va fi condus, ca de obicei, de Robert Daniel Rădoiaș.
Citiți principiile noastre de moderare aici!